Les sorpreses poden ser desagradables i
agradables. Entre les primeres podem esmentar, a tall d’exemple, passejar
tranquil·lament per Milà, apropar-se al Teatro alla Scala i descobrir, en una
nota enganxada al cartellone, que
Diana Damrau no cantarà aquell vespre La
traviata. Damnació! Entre les segones, veure com, més tard, la substituta,
Irina Lungu, se’n surt de forma més que airosa del repte.
Aquesta substitució d’urgència per força condiciona
la meva reacció al muntatge de Dmitri Txerniakov. És obvi que, segons em vam
comentar, arribada al mateix dia a Milà, la soprano russa no podia oferir els
mateixos matisos que una magnífica actriu com Damrau després de setmanes d’assaig.
Sumem-hi que no vaig veure la transmissió en cinema de la prima de Sant Ambròs i la conclusió és que la meva opinió de la producció
només pot tenir en compte el que els meus ulls miops van veure aquell vespre. I
el que van veure van ser un treball, si no dels més radicals de Txerniakov, sí
que digne d’una intel·ligència teatral privilegiada com la del director rus.
L’amor als temps actuals podria ser un
subtítol vàlid per al muntatge. Oblidem-nos de cortesanes tísiques, Violetta és
una dona lliure, d’afectes mòbils no tant per caprici, com per por al
compromís, temorosa també del pas ineluctable del temps –reflectit en el mirall
que apareix als actes extrems-, que, arrossegada per un impuls sobtat, torna a
donar una oportunitat a l’amor en forma d’aquest Alfredo que se li declara
enmig d’una festa mundana. Violetta baixa les defenses i la seva esperança és
esmicolada sense pietat, a parts iguals per la inflexibilitat de Germont pare i
la immaduresa de Germont fill.
Després de l’apartament de clares
reminiscències parisenques de l’acte primer, la primera escena del segon
transcorre en una cuina rústica d’un detallisme quasi obsessiu, amb arbres
movent-se pel vent rere els finestrals –Txerniakov és el seu propi, i talentós,
escenògraf-, un refugi de domesticitat trencat per les demandes de Giorgio Germont,
insensible als intents frenètics de Violetta per caure-li bé. És cert que, en
una actualització d’aquest tipus, el xantatge emocional del burgès de moral
hipòcrita que no vol la seva reputació tacada grinyola una mica, però
Txerniakov també situa bona part de la culpa del destí tràgic de Violetta en
Alfredo. Aquest torna al món de les festes convertit en la riota de tothom –mil
gràcies a Txerniakov per estalviar-nos la desfilada de gitanes i toreros- , la
qual cosa precipita la seva injusta humiliació de l’estimada. A Violetta només
li resta la mort en un apartament ara buit, gèlid, al costat d’una Annina molt
més present que d’habitud: amiga, confident, potser imatge d’un futur possible.
Alfredo torna amb flors i un regal, maldestre, incapaç de correspondre a l’excés
d’amor que du Violetta a la mort (amb l’ajut de les pastilles i l’alcohol). Una
mort entre convulsions mentre Annina fa fora els homes que han provocat la
tragèdia.
Tota Traviata
recau sobre les espatlles de la protagonista i, com deia, Irina Lungu, que
ja havia interpretat l’òpera de Verdi a la Scala, se’n va sortir més que bé. La
veu és dúctil i plena, amb agilitat per resoldre amb brillantor el “Sempre libera” (mi bemoll inclòs) i amb
cos suficient com per donar consistència als grans esclats lírics com “Amami, Alfredo”. La dicció hagués pogut
ser més esmolada, tot i que, com és lògic, Lungu va anar entrant més en
situació a mesura que avançava la funció. Comptat i debatut, serà interessant
veure-la en condicions normals.
Els camins dels públics d’arreu del món són
inescrutables, i els dels loggionisti
de la Scala, encara més. No sé com va cantar Piotr Beczala el dia de l’estrena,
en la funció que em toca comentar va estar senzillament espectacular (ok, si
volem circ, només li va faltar el do de la cabaletta d’Alfredo): la veu és
preciosa, lluminosa, embolcalladora, seducció pura a joc amb el seu aspecte de
galant dels anys 30, i el fraseig sempre és de bon gust. Zeljko Lucic va ser un
Germont eficaç, sense un relleu especial, mentre que Mara Zampieri tornava al
primer pla amb una Annina més basada en els seus dots d’actriu que en els de
cantant que, ni ara ni fa 20 anys, eren per tirar coets.
Daniele Gatti va oferir una versió ben íntegra
de la partitura, sense talls i amb totes les repeticions sovint estalviades. A
més d’íntegra, va ser una versió estranya. Els temps solien oscil·lar entre
molt lents (els acords finals van ser agònics) o molt ràpids, combinats a
vegades en aquest cas amb una brutalitat exagerada: “Oh mio rimorso!” d’Alfredo va ser un assalt immisericordiós que
deuria incomodar tant al tenor com a aquest cronista. Gatti peca cada cop més,
en el seu treball de fossat, d’egocentrisme orquestral, i si els moments
reveladors abunden, també genera una molesta sensació d’inflament artificial
del discurs. Amb Txerniakov ja absent, en aquesta funció va ser l’únic que va
rebre una mica de protesta per part d’un públic que, per molta Scala que sigui
i per molt empolainat que vagi, necessita algunes classes d’educació:
comentaris continus, fotos amb flaix durant la funció, etc. Una tortura. I
encara van xiular Txerniakov perquè Alfredo prepara la massa de la pizza? Au
va! Això sí, encara tinc ganes de la Violetta de Diana Damrau. Potser al 2014.
Fotos (amb Damrau, no pas Lungu): Brescia –
Amisano / Teatro alla Scala
Els meus miops ulls es van conformar en veure a la magnífica Damrau per Arte a la tele i a un esplèndid Beczala, encara enfadat per culpa dels tifosi. A la producció li va fer molt mal el vestuari i la histèria de Violetta. I la morositat de Gatti, inexplicable.
ResponEliminaBon 14 i bona òpera, errant!