Faust és un vell conegut de La Fura dels Baus.
Amb l’adaptació de Berlioz del drama de Goethe, La damnation de Faust, el grup català va donar, el 1999 a Salzburg
i de la mà de Gerard Mortier, el gran salt a l’escena operística internacional.
Després vindrien versions en teatre i cinema, però curiosament, l’òpera més popular
sobre el tema ha trigat molt de temps en arribar, potser perquè és el
tractament més superficial de la història, tot i una partitura gloriosa. Parlo
de Faust de Gounod.
Sense desmentir que Àlex Ollé és la part de la
Fura que més satisfaccions m’ha donat en el terreny líric, aquesta coproducció
entre l’Òpera Nacional dels Països Baixos i el Real, ara estrenada a Amsterdam,
no és de les seves propostes més enlluernadores. Això sí, és un espectacle de
notable eficàcia i brillantor (magnífics els decorats d’Alfons Flores i el
vestuari de Lluc Castells) que aconsegueix, a més a més, un innegable crescendo
en interès.
Faust i Méphistophélès són dues cares de la
mateixa moneda, el primer un científic (una mena d’Steve Jobs) insatisfet pel
seu treball en un laboratori ultratecnològic, un Homunculus Project que combina
cibernètica i biologia, mentre que el segon reuneix totes les pulsions que
escapen al control de la raó. D’aquí el seu caràcter proteic, mutable, començant
com un rocker tronat, continuant com una estrella glam per apropar-se cada cop
més al mateix Faust fins a un gir final sorprenent. Un gir divertit, en canvi,
és que Méphistophélès torni la joventut al doctor traient-li la perruca (i revelant
la calvície del propi cantant), punt de partida d’una immersió en un món
bigarrat, colorista i grotesc, amb cita ineludible al Districte Roig
d’Amsterdam, poblat per soldats futuristes, estudiants transformats en
hooligans, barbies recautxutades (recorden l’Olympia del muntatge de Robert
Carsen de Les contes d’Hoffmann) i
matrones rosses oxigenades amb pits dignes de les heroïnes de Russ Meyer. En
aquest ambient Faust troba Marguerite, una col·legial amb aspecte d’otaku
(aficionada al manga) per les seves mans i cabells tintats de blau, a la qual
deixa embarassada.
Els vídeos reforcen el camí traumàtic dels protagonistes,
encara que la majoria de rètols explicatius pequen de redundants. Però Ollé sap
incrementar la tensió a l’acte quart (l’escena de l’església, el retorn dels
soldats que aquí pren un to més burleta que en la producció de David McVicar, que
també defugia l’afirmació patriotera) i, sobretot, en el cinquè. La nit de
Walpurgis és una desfilada dels pecats capitals en la seva versió més basta,
abans que Faust intenti salvar Marguerite (el seu infanticidi és ben explícit)
de la presó, convertida en el laboratori del doctor. Faust queda presoner del
seu experiment mentre Méphistophélès, ja totalment mimetitzat, ocupa la seva
butaca.
La producció és més que notable, però
l’element més extraordinari de la representació va ser Marc Minkowski dirigint,
sembla mentida, per primer cop l’òpera de Gounod. La seva sintonia amb el
repertori del seu país és total i en aquest Faust
va aportar la combinació ideal de refinament i empenta, de sensualitat i
drama, acaronant amb fruïció el doll melòdic de la partitura i aconseguint un
molt bon rendiment de la Filharmònica de Rotterdam (l’Òpera d’Amsterdam no té
orquestra fixa) i, no obstant petits desajustos, del potent cor de la casa.
Michael Fabiano és un tenor en franca
progressió, dotat d’una veu curiosa, de color un punt aspre, llenyós fins i
tot, que empra amb molt bon criteri musical i fraseig ben matisat, si bé un
agut més dúctil (potent ja ho era) hagués estat preferible. La presència arreu
de Mikhail Petrenko sempre m’ha sorprès una mica, però aquí va estar molt
millor que al Príncep Igor del Met,
sumant-se a la tradició eslava de Méphistophélès amb una encarnació sardònica a
la qual només li faltaven unes dècimes més de força vocal. Esplèndida la
Marguerite d’Irina Lungu, lírica, generosa, d’una franca emotivitat només
equiparable, en aquest cast de francès variable, amb el Siebel de Marianne
Crebassa, jove mezzo francesa amb veu de mezzo de veritat que va justificar del
tot la inclusió de l’ària de l’acte quart. Florian Sempey va ser un emfàtic
(massa) Valentin, i Tomislav Lavoie un discret Wagner. Ara només queda que la
Fura es fixi en el Mefistofele de
Boito.
Fotos: Ruth Walz
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.