Increïble, però cert. Aquesta temporada que
acaba encara no havia visitat un dels meus teatres preferits, l’Òpera Estatal
de Baviera. No per falta, per descomptat, de ganes, sinó de temps. L’ocasió de
tornar a Munic la va donar una òpera que, tot i formar part del repertori, ha
experimentat una d’aquelles coincidències de noves produccions entre teatres
que només es pot atribuir a la casualitat, a la telepatia o al Zeitgeist. Em refereixo a Lulu, d’Alban Berg, presentada a Munic
i Amsterdam.
Ara toca parlar del muntatge bavarès, el més
decebedor que recordo haver vist de Dmitri Txerniakov. Si bé hi havia prou
elements que convidaven a la reflexió, massa sovint aquesta era per preguntar-se
de què anava aquell espectacle tan avorrit. El decorat únic del mateix director
rus ja era una declaració d’intencions, un laberint transparent d’estances, una
enginyosa translació de la “Menagerie”
esmentada en el pròleg de l’obra, un espai on s’exhibeix tot un zoo humà. Al
llarg de l’obra, durant els interludis orquestrals, Txerniakov dibuixa una
veritable guerra dels sexes, amb un ventall d’actituds que van de l’atracció i
la passió al menyspreu i la violència.
El problema és que el decorat limita l’espai útil
per a l’acció principal a una franja molt estreta, però tampoc és que Txerniakov
sàpiga gaire què fer, sense revelar gairebé res dels personatges, començant per
una massa difusa Lulu. Potser aquesta era la intenció del director, mostrar una
protagonista sense imatge definida, un perfil buit com el que dibuixa el Pintor,
un buit que cadascú omple segons els seus desitjos. Per altra banda, la relació
amb l’home més decisiu de la seva vida, el doctor Schön, s’assembla massa a un
matrimoni burgès qualsevol.
Txerniakov va tenir sort de comptar amb una
Marlis Petersen fenomenal, entregada a totes les facetes marcades pel director:
nena capriciosa, objecte sexual, dona desesperada (a l’acte primer, després d’humiliar
el doctor Schön, també es mostra desfeta), criatura desballestada a l’inicia de
l’acte tercer i prostituta sense esma al final, envoltada d’un paisatge humà
despullat en sentit literal (o quasi; un dels millors moments de la producció).
A més de bon físic i grans dots actorals, Petersen canta de meravella amb una
veu dúctil, ferma, sense estridències en el sobreagut.
Bo Skovhus va ser un magnífic Doctor Schön,
retratat com executiu desequilibrat en la seva gelosia i acompanyat per un
fraseig incisiu. Ara bé, com a Jack l’Esbudellador tampoc calia guarnir-lo com
si fos un jovenet de tribu urbana. Si Schön era un mascle alfa, Alwa és un
personatge més apocat que també cau en les xarxes de Lulu. Matthias Klink hi va
aportar una netedat mozartiana i una considerable habilitat per negociar la
tessitura, qualitats compartides pel Pintor/Negre de Rainer Trost. Per variar,
Schigolch no era pas un cantant caducat, sinó algú com Pavlo Hunka amb mitjans
encara consistents. Martin Winkler va ser un emfàtic Domador/Atleta,
encapçalant un ben travat grup de secundaris i comprimaris. A la Comtessa
Geschwitz de Daniela Sindram li va faltar una mica més de gruix vocal.
La principal alegria de la representació, al
costat de Petersen, va ser Kirill Petrenko, just dies abans de ser nomenat
titular de la Filharmònica de Berlín (un triomf de la música per sobre de la
mercadotècnia, visca!). Aquest esplèndid director va aconseguir un perfecte
equilibri entre els elements més astringents de la partitura i els efluvis
postromàntics que afloren ara i adés, fent cantar la notable Bayerische
Staatsorchester en els moments clau i colpejant al plexe solar quan tocava.
Berlín ha fet una magnífica tria.
Fotografies: Wilfried Hösl
[Parts d’aquest article van ser publicades al
diari ARA del dia 30 de juny]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.