Aquest 2014, entre altres aniversaris
destacats, es commemoren els 150 anys del naixement de Richard Strauss, una
excusa com qualsevol altra per fer el primer viatge de l’any a Dresden,
veritable empori del compositor alemany, on va estrenar nou de les seves
òperes. Una de les millors, Elektra,
es va crear ara fa just 105 anys i la Semperoper en presentava una nova
producció sota la batuta de Christian Thielemann.
Dir que l’Elektra
per Thielemann va ser impressionant és quedar-se curt. D’entrada, i com
sempre, meravella el control impressionant que el director berlinès té del gran
arc, de la llarga distància, de l’estructura interna de cada partitura. Tot
conduïa al cataclisme final, i els detalls i episodis intermedis sempre van
estar impecablement integrats en el conjunt. Thielemann –que, recordem-ho, no
va acabar de la millor manera ni a la Deutsche Oper de Berlín ni a la
Filharmònica de Munic-, ara és el titular d’una de les orquestres més antigues
d’Europa, l’Staatskapelle de Dresden, l’àuria sonoritat de la qual sens dubte
va contribuir al resultat final.
Aquesta Elektra
no va ser ni histèrica ni salvatge, la qual cosa no vol dir en absolut que es
quedés curta en energia o visceralitat. La varietat de colors, de textures, d’atmosferes
sonores que en va extreure Thielemann va ser abracadabrant, amb una orquestra
(la corda!) bressolant amb exquisidesa
els moments lírics que la batuta va realçar amb cura i detonant explosions
contundents però sempre controlades amb mà ferma pel director (els acords
finals!). En una partitura que convida a l’exhibicionisme orquestral –en la
memòria tinc lectures en viu d’una abassegadora Simfònica de Chicago amb
Barenboim i una egòlatra Filharmònica de Viena amb Gatti- Thielemann i l’Staatskapelle
van oferir, simplement una exhibició de música. Potser el director no va fer
cas del tot a la cèlebre frase de Strauss que aconsellava interpretar aquesta
partitura com si fos la més delicada música d’elfs i fades de Mendelssohn, però
la seva òptica denotava que considera Elektra
no tant una porta d’entrada a la modernitat –o a certa idea de modernitat-,
com un dels últims fulgors –cert, convulsos- del postromanticisme.
Una altra virtut de Thielemann: és un gran
director de teatre, mai força els cantants més enllà del que el mateix Strauss
fa. A la Semperoper va aplegar, a més, un equip de primera, començant per la
protagonista. Evelyn Herlitzius és un bon exemple d’aquella mena de cantants
(que a mi tant m’agrada) que no s’amaguen mai i van a totes passi el que passi.
La veu no és especialment maca, però té personalitat i està emprada amb
flexibilitat i intel·ligència. Si el greu mai és forçat, l’agut és penetrant
com un làser, gràcies més a una projecció impecable que no pas a un volum
exageradament cabalós. Un parell o tres de notes al límit no destenyeixen una Elektra
adolorida, furiosa i tendra que va colpir aquest espectador.
Al costat d’Herlitzius, Anne Schwanewilms
encara em va semblar més freda que d’habitud. Algun dia que tingui temps
analitzaré les causes, però és curiós que, a mesura que més l’escolto, menys m’agrada.
Aquests sons entubats i fixos no semblen els ideals per a la cremositat vocal
que demana Chrysothemis; tot i així seria injust no aplaudir l’entotsolat despullament
de la part central del seu monòleg. Per la seva banda, Waltraud Meier va ser
una Klytämnestra atípica. Ni mezzosoprano retronant ni soprano caducada, com
sol ser habitual, la cantant alemanya va encarnar, defugint tota caricatura (no
va fer ni les riallades histriòniques quan li arriba la falsa notícia de la
mort d’Orest) una dona encara seductora, de presència magnètica, assaborint el
text i la música d’una de les escenes més al·lucinògenes de la història de l’òpera,
on Meier i Thielemann van aconseguir aturar el temps. Fitxar un nadiu de
Dresden com René Pape per a un rol curt com el d’Orest va ser tot un luxe, Frank
van Aken va ser un efectiu Aegisth i Nadja Mchantaf va aprofitar el focus que
ofereix la Cinquena Serventa. La curiositat va ser retrobar-se amb una veterana
de rols dramàtics, Nadine Secunde, reciclada en la brevíssima Zeladora.
El muntatge de Barbara Frey no feia ni fred ni
calor. Situant la trama en una mena d’edifici en reconstrucció –per les fotos
del programa, se suposa que és l’antic aeroport berlinès de Tempelhof- després de la Segona Guerra Mundial, la
directora suïssa ens vol mostrar els profunds traumes psicològics que tot
conflicte bèl·lic provoca. Més enllà d’aquesta premissa bàsica, Frey es va
limitar a una direcció d’actors sense mordent, amb una única idea vistosa, que
no vol dir que sigui bona: Elektra ja no té forces per a la seva dansa final
mentre reapareix Chrysothemis vestida de núvia (un model espantós, per altra
banda). És d’aquells muntatges que, com se sol dir, no molesten. Però una Elektra se suposa que s’ha d’enlairar
per sobre d’aquest nivell. Sort del cast, de l’orquestra i, sobretot, d’un
Thielemann per al qual no hi ha prou lloances.
Fotos: Matthias Creutziger
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.