dijous, 21 d’agost del 2014

Anna Netrebko i Plácido Domingo, reclams a Salzburg d'un 'Il trovatore' que deixava perplex



L’aficionat espera trobar-se a Salzburg les estrelles més rutilants del firmament operístic, per això els preus són el que són (420 euros la platea més cara enguany), tot i que, a l’hora de la veritat, cada cop costa més trobar figures als repartiments del festival. La gran aposta d’aquest any era unir Anna Netrebko i Plácido Domingo en un nou muntatge d’Il trovatore de Verdi. Tant és que la Staatsoper de Berlín s’avancés en el debut dels dos cantants en els respectius papers, les entrades es van exhaurir a tota velocitat. 


En la convulsa trama de l’òpera, el passat condiciona de forma fatal el present dels protagonistes. El director Alvis Hermanis, també responsable dels decorats, fa un salt més enllà i situa l’acció en un gran museu, tipus Louvre o National Gallery, farcit d’obres mestres de la pintura renaixentista. Els protagonistes són vigilants o guies turístics, excepte Manrico, translació física de l’obsessió de Leonora per un dels quadres. Passat i present es van confonent cada cop més, els turistes es van guarnint amb opulents vestits d’un roig uniforme (ja se sap, el color del foc i la passió), més propers a la Florència que a l’Aragó del segle XV, obra d’Eva Dessecker, fins que la catàstrofe final es resol davant unes parets despullades de pintures.


Si s’accepta el salt argumental, la proposta de Hermanis és, d’entrada, intrigant, però els moviments continus de plafons no amaguen els límits d’una direcció ben convencional que tampoc va gaire més enllà d’un punt de partida que recorda alguns muntatges de Der fliegende Holländer (l’obsessió per un quadre). Si la intenció era fer un comentari irònic sobre el cisma entre fons i forma i subratllar el caràcter de l’òpera com a peça de museu, el director letó no se’n surt. Posats a rebentar Il trovatore, molt millor va resultar ser l’estrafolària producció de Philip Stölzl que Domingo i Netrebko van protagonitzar a Berlín (aquí comentada en la seva estrena a Viena).

Justament, la soprano russo-austríaca, des de fa anys reina absoluta del festival, va ser la gran triomfadora de la representació. La seva evolució cap al repertori verdià, després d’un pas de no gaire èxit per papers belcantistes més lleugers, és un encert, si jutgem per aquesta Leonora de timbre polpós i seductor, amb una tècnica segura que li permet uns pianíssims ben controlats. La dicció estovada segueix sent un aspecte a millorar, un element que propicia certa placidesa expressiva que va quedar del tot aparcada en l’acte quart, en especial en un emotiu “D’amor sull’ali rosee”.

Alexander Pereira va sortir abans d’apujar el teló per informar que Plácido Domingo, tot i tenir estar refredat i tenir una infecció respiratòria, cantaria. Seria la seva última funció, perquè el tenor espanyol cancel·laria després la resta. L’opinió queda, per tant, molt mediatitzada per aquest fet. Tot i això, la veu va sonar molt desgastada, i al final de la cabaletta va ser molt incòmode veure patir de valent tot un mite. Als dos darrers actes, menys compromesos, Domingo es va refer una mica: la força de voluntat i la professionalitat són dignes d’aplaudiment, però, malalt o no, el tenor no és un baríton verdià i la vocalitat tardobelcantista de Luna no li escau gens.  


L’emfàtica Azucena de Marie-Nicole Lemieux, massa intermitent, no va rematar en els moments clau, Riccardo Zanellato era un Ferrando massa clar, mentre que Francesco Meli, protagonista nominal obliterat per la fama dels seus companys, va ser un Manrico de fraseig elegant. Com tants altres abans que ell, és el cas d’un estimable tenor líric que vol mossegar més del que pot, amb una veu de massa petita escala que desapareixia en els conjunts, perduda en la immensitat del Grosses Festspielhaus i aclaparada per la batuta hipertrofiada de Daniele Gatti.


És comprensible que, amb la Filharmònica de Viena, al fossat el director italià volgués aportar una opulència sonora que la partitura de Verdi tampoc demana. Gatti és d’aquells director que ha de fer-se notar a cada compàs, a cada frase, amb la qual cosa la seva versió va ser tot menys espontània o fresca. Al contrari, l’alambinament expressiu va venir reforçat per la prestesa amb què petjava, alternadament, l’accelerador i el fre, restant continuïtat i coherència a un discurs que no tenia gaire en compte les necessitats de les veus. Això sí, excepte error o omissió, no va tallar res, ni tan sols les repeticions de les cabalettes.

Un Trovatore, per tant, que deixava força perplex en molts aspectes, l’últim dels quals la mateixa reacció del públic, sobirana i respectable, per descomptat. Ara bé, era una funció d’standing ovation? Segur? Hi va influir la presència de les càmeres? O potser van guanyar les ganes de demostrar que no s’ha fet el burro pagant una fortuna per un espectacle que potser no la valia? Ah, Salzburg i la seva fira de les vanitats...

[Parts d’aquest text van ser publicades al diari ARA del 18 d’agost]
Fotos: Salzburger Festspiele / Forster

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.