Ni puc ni vull evitar-ho (allò dels plaers
culpables és una bajanada): Il trovatore
és una òpera que m’apassiona, m’entusiasma i m’arrossega cada cop que l’escolto,
no debades deu ser la partitura més torrencial de Verdi. Per descomptat, per
gaudir-ne com cal és precís comptar amb un quartet protagonista amb l’arsenal vocal
adequat, i el Theater and der Wien en va reunir un de qualitats considerables.
El muntatge tancava el cicle que les Wiener Festwochen, festival
multidisciplinar dirigit per Luc Bondy (amb Stéphane Lissner al capdavant de l’apartat
musical), ha dedicat a la coneguda com a “trilogia popular” de Verdi sense
generar gaire entusiasme.
Ningú juga amb una Azucena tan ben armada |
Carmen Giannattasio va ser una excel·lent Leonora,
amb un atractiu tint fosc a la veu que ajudava a donar solidesa als greus sense
pecar de poitrinage, agilitats sense
problemes i aguts ben col·locats. Si en ocasions es podia demanar una personalitat
interpretativa més marcada, la musicalitat i l’entrega de la soprano italiana
van ser armes més que suficients. Una llarga llista de mezzosopranos eslaves s’han
posat en la pell d’Azucena, i Marina Prudenskaya s’hi va afegir amb èxit. Sense
la densitat d’altres congèneres (es va trobar a faltar una mica més de
consistència al climàtic “Sei vendicata,
oh madre!”), la cantant russa va recrear amb gest i veu el deliri del
personatge, amb un acte segon especialment frapant. Ara bé, com a assumpció sense
reserves de la concepció del director d’escena, la Ines de Mara Mastalir va ser
impecable.
Leonora es confon d'esquena |
A la meitat masculina, va dominar amb claredat
el Luna d’Artur Rucinski. El pecat d’exhibicionisme en què va incórrer el baríton
polonès pot ser perdonat pel gra líric de la veu, el legato acaronador i la
insolència del registre agut. El Ferrando de Gábor Bretz va ser el paral·lel ideal
d’Ines (s’emboliquen al segon acte?) per rotunditat vocal i adequació actoral. I
Manrico? Depèn de l’escena, ja que la interpretació de Yonghoon Lee va ser intermitent.
Després d’un inici engolat i mat, a l’escena amb Azucena es va mostrar exultant
i heroic per tornar a afluixar en l’escena següent. “Ah!, sí, ben mio” va tenir bones intencions en el fraseig en una
lectura, tanmateix, prudent, segurament pensant en el que ve després: si l’orella
no m’enganya, va fer el do de la “Pira”
però, fos quina fos la nota, l’esforç semblava tan colossal que potser no calia.
Tampoc deuria ajudar gaire al tenor coreà el fet de cantar dues funcions en
tres dies. És clar que als seus companys no es va notar.
Manrico, a punt de socarrimar-se |
Omer Meir Wellber, el jove director musical
del Palau de les Arts de València, ha estat l’element comú d’aquest cicle vienès
i, tot i desconèixer com ho va fer en els altres títols, les puntuals bufades
que va rebre al final semblaven exagerades. A diferència de I due Foscari d’aquest curs a València,
Wellber va prendre millor les regnes del drama. Cert és que encara s’emborratxa
amb detalls narcisistes –frenades de tempo per fer-se l’expressiu, sobtades
acceleracions per apujar la tensió: no és Barenboim tothom que vol-, però el
pols va ser ferm, va respectar la coloració fosca de la partitura i va estar
ràpid per apagar focs (quadrar desfasaments amb l’escena). L’Orquestra
Simfònica de la Ràdio de Viena i el Cor Arnold Schoenberg van ser puntals de la
representació.
Una troupe de gitanos amb plantígrad incorporat |
No descobriré la sopa d’all per dir que el
llibret d’Il trovatore presenta força
problemes per a la sensibilitat actual. Philipp Stölzl deu ser dels que creu
que l’argument no té gaire sentit, per això opta per seguir la via de l’exageració,
la paròdia i l’extravagància amb una estètica amb ecos del còmic i el cinema
mut i gotes de l’absurd d’Alícia al país
de les meravelles, això sí, amb un vestuari vistós (Ursula Kudrna) de l’era
cervantino-shakespeariana, ple de gorgeres i mirinyacs. Tot passa entre dues
parets depriments (decorat de Conrad Moritz Reinhardt i el mateix Stölzl),
pròpies d’una cel·la de llunàtics, amb un terra inclinadíssim que deuria voler
subratllar encara més el desequilibri dels personatges, en especial la més boja
de tots, Azucena.
Azucena cau en poder del canó de Luna |
La direcció porta al límit una gestualitat
melodramàtica (les poses de dolent de Luna) i alhora una acció coreografiada
amb intencions hilarants (els soldats del comte són cosins dels Keystone Cops).
Tret d’algunes llicències –Azucena s’apunyala tan aviat que es passa mitja hora
dessagnant-se-, i d’unes projeccions decebedores encara que estiguessin
inspirades en Dalí i Magritte, Stölzl és prou fidel a la trama i, encara que mai
ho admetré en un tribunal, el muntatge em va distreure força. Coproduït amb la
Staatsoper de Berlín, aquest Trovatore
arribarà a finals d’any a la capital alemanya amb les entrades ja exhaurides.
Els motius? Barenboim a la batuta, Anna Netrebko com a Leonora i Plácido
Domingo com a Luna. El veterà tenor fent de baríton s’integrarà en aquesta
estètica estrafolària?
Fotos: Matthias Baus
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.