Les notícies adverses i les dificultats severes que envolten el Palau de les Arts són innegables; per aquest motiu encara és més encoratjador veure com la qualitat artística del coliseu valencià es manté en uns nivells envejables. L’Otello de Verdi inclòs en el Festival del Mediterrani que tanca la temporada en va ser una bona prova, tot i que, d’entrada, l’espectacle es podia haver titulat “òpera busca tenor”.
Jorge de León, Aleksandrs Antonenko i Kristian Benedikt van ser
anunciats en un moment o altre fins que a la quarta va ser la vençuda, amb una
tria ben inesperada: Gregory Kunde. Podia aquest tenor ja veterà, avesat al
repertori belcantista, un Otello de Rossini, posar-se en la pell del moro de
Venècia escrit per Verdi? Els ecos de les funcions que va fer a La Fenice eren
positius però insuficients com per esperar una interpretació majúscula com la
que va oferir.
Amb una suficiència que seria l’enveja d’Otellos
més experimentats, amb un centre sòlid i aguts poderosos, Kunde va fer des de
la seva vibrant entrada amb l’‘Esultate’
una exhibició impressionant de facultats vocals i interpretatives. L’experiència
belcantista del tenor nord-americà va ser benèfica: un legato de gran classe,
una declamació noble, unes gradacions ben treballades. Aquest Otello va ser
heroic i rabiüt sense necessitat de ser baladrer, i els moments d’introspecció
(‘Dio! mi potevi scagliar’) van tenir
les justes dosis de concentració. Està vivint Kunde una segona joventut?
Qui sí viu una nova etapa en la seva carrera
és Carlos Álvarez. Apartat dels escenaris arran de problemes de salut, el
retorn del baríton malagueny és una magnífica notícia, i el merescut triomf del
seu Iago li pot suposar un benvingut impuls. Comparat amb les ocasions prèvies
en què l’havia vist en aquest paper (a Londres en concert i a Salzburg),
Alvárez desplega una veu que manté el seu color inconfusible sense aquella
molesta sensació de saturació sonora dels últims temps, perdent pel camí unes
unces de petulància decibèlica, la qual cosa, junt amb una comprensible
prudència, van impedir que el ‘Credo’
fos el moment climàtic esperat. En tot cas, va ser un Iago insidiós i
intrigant, més corcó que dimoni en blanc i negre, en una interpretació
globalment esplèndida.
Maria Agresta va complir amb els cànons d’una
Desdemona dolça, dòcil i un xic pusil·lànime, de pianíssims ben col·locats i
fraseig delicat. Només li va faltar més consistència en les frases de major
amplitud (per exemple, al concertant de l’acte tercer), si bé aquí no la van
ajudar gaire els temps estirats per la batuta. En conjunt, em va agradar més al
mateix Palau de les Arts com a Leonora d’Il
trovatore. De la resta del repartiment, cal destacar l’incisiva Emilia de
Cristina Faus i el sonor Montano de Seung Pil Choi, mentre que l’irregular
Cassio de Marcelo Puente va estar millor a l’acte tercer que al primer; la
resta, discreta.
Zubin Mehta, que es manté com un dels puntals
del teatre valencià, va dirigir amb l’elegància i el refinament tímbric
habitual, també amb més grapa dramàtica que en altres ocasions. En les escenes
líriques, els temps tendien a la morositat i algun clímax va pecar d’espectacularitat
bombàstica, però només en el perillós concertant de l’acte tercer el discurs va
estar a punt de decaure. A les seves ordres, l’Orquestra de la Comunitat
Valenciana va tornar a fer números per ser considerada la millor de l’Estat,
mentre que el Cor de la Generalitat Valenciana va mostrar una forma pletòrica.
El muntatge també ha patit les seves
vicissituds. La prevista coproducció amb Beijing no s’ha produït (massa
costosa) i l’alternativa en concert, per sort, tampoc. La proposta de Davide
Livermore (direcció d’escena, il·luminació i col·laborador en escenografia i
vestuari) es pot qualificar d’arregladeta. Un marc escènic fix (uns cercles
concèntrics, amb un de superior), una plataforma mòbil que ballava una mica i
un bon grapat de projeccions videogràfiques (obra de D-WOK) es combinaven amb
un vestuari d’època, però per què els homes duien melena i les dones cresta
punki, és un misteri.
Livermore no revela res de nou en una direcció ben
convencional que adopta algunes solucions que deixen perplex pel seu simplisme –els
llums vermells per al ‘Credo’ de Iago- o pel seu caràcter prescindible –el mateix
Iago doblant, com si en fos l’inspirador, els moviments d’Otello a ‘Dio! mi
potevi scagliar’. Una producció més funcional que no pas inspirada que va
acabar, això sí, en apoteosi gràcies al gran nivell musical. El Palau de les
Arts necessitava injeccions de moral com aquesta de cara a un futur incert: l’únic
segur de la temporada vinent és que Los
miserables s’hi estaran un mes.
Fotos: Tato Baeza
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.