L’única òpera de Claude Debussy és un pou
sense fons de preguntes no respostes (o respostes de forma ambigua), un pou de
superfície en aparença nítida que amaga en les profunditats veritats inconfessables
i pors inexpressables. Posats a triar un representant del col·lectiu la Fura
dels Baus per dur a escena Pelléas et
Mélisande, l’opció més lògica era la d’Àlex Ollé, qui, en el terreny
operístic, ha mostrat un traç més fi, sense per això renegar de les imatges
potents pròpies del grup.
Aquest traç s’ha tornat a revelar en aquesta
nova producció estrenada a Dresden i que té en l’aigua un dels seus fils
conductors. Tota la part frontal de l’escenari està ocupada per un bassal per
on xipollegen els personatges, no debades la protagonista apareix al costat
d’una font; en l’aigua serà on Mélisande perdi la seva corona i l’anell que li
dóna el seu marit, l’irascible príncep Golaud; i en l’aigua serà on aquest deixarà
el cos del seu mig germà Pelléas, amant de la noia, després d’assassinar-lo.
Sense violentar les bases fonamentals d’aquest
drama simbolista basat en Maeterlink, Ollé, amb la col·laboració en la direcció
escènica de Susana Gómez, uneix de forma brillant unir dos aspectes en principi
contradictoris. Per una banda, la part més onírica, irreal, d’una trama que es
desenvolupa en un país, Allemonde, més enllà del temps i l’espai convencionals,
a on arriba Mélisande, una jove de la qual mai sabrem del cert qui és. El segon
vessant, més prosaic però no menys punyent, és una història d’amor, desamor,
possessió i brutalitat contra les dones.
L’esplèndid decorat d’Alfons Flores, escenògraf
habitual d’Ollé aquests últims anys, és una aportació decisiva als dos nivells
de lectura que proposa el muntatge, reforçada per la suggestiva il·luminació de
Marco Filibeck. A banda de l’aigua, envoltada en ocasions per un bosc filagarsós,
inextricable, a la part posterior de l’escena Flores ha construït una caixa
gegantina de quasi vuit metres d’alçada, dividida en diversos espais a dos
nivells. És la cort d’Allemonde, un palau que sembla esculpit en la roca, com
correspon a una societat petrificada i moribunda.
El moviment circular de la caixa és l’equivalent
al desenvolupament circular de la trama que planteja Ollé: Mélisande no pot
escapar d’un cicle continu de submissió i, així, la corona que llença a l’aigua
a l’inici de l’acte primer és la que, a l’acte quart, rep d’Yniold, el fill de
Golaud. De forma pertorbadora, tots els homes d’Allemonde tenen la mateixa
llarga cabellera canosa: el petit i innocent (de moment) Yniold, el jove i
impetuós Pelléas, el madur i violent Golaud, i l’ancià Arkel, retratat aquí
sense la passivitat habitual (els seus baixos instints s’adrecen tant a la seva
jove, Géneviève, com a la pròpia Mélisande).
En aquest món decrèpit i blanquinós,
l’arribada de la pèl-roja Mélisande aporta una nota de color que l’ajustat
vestuari de Lluc Castells (més formal per a ells, més evanescent per a ella)
subratlla. L’única sortida que li queda a la protagonista és la fugida cap al
món del somni. Mentre una doble escolta els planys hipòcrites de Golaud i
Arkel, Mélisande mor al seu llit, al costat del seu estimat Pelléas, envoltada
de l’aigua que la nodreix i l’acull, en una imatge final d’una càrrega poètica
tan indicible com la mateixa música que clou l’òpera.
Camilla Tilling aporta a Mélisande una
corporeïtat i sensualitat ideals en aquesta producció, ben corresposta per Phillip
Addis, un dels millors Pelléas del moment. Oliver Zwarg és un Golaud amb
apropiada autoritat, tot i un so sovint pla, Tilmann Rönnebeck és un contundent
Arkel, Christa Mayer una efectiva Geneviève, i Elias Mädler, membre del famós
cor de nens de Tölz, és un Yniold de relleu inesperat. La sonoritat daurada de
l’Staatskapelle de Dresden, una de les grans orquestres del continent, és un plus, malgrat que l’experimentada direcció de
Marc Soustrot és més pròdiga en impuls dramàtic que en refinament líric.
Fotos: Matthias Creutziger
[Parts d’aquest article van ser publicades al
diari ARA del 28 de gener]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.