dissabte, 7 de febrer del 2015

La Fura dels Baus triomfa a la Semperoper de Dresden amb una hipnòtica producció de 'Pelléas et Mélisande'



L’única òpera de Claude Debussy és un pou sense fons de preguntes no respostes (o respostes de forma ambigua), un pou de superfície en aparença nítida que amaga en les profunditats veritats inconfessables i pors inexpressables. Posats a triar un representant del col·lectiu la Fura dels Baus per dur a escena Pelléas et Mélisande, l’opció més lògica era la d’Àlex Ollé, qui, en el terreny operístic, ha mostrat un traç més fi, sense per això renegar de les imatges potents pròpies del grup.


Aquest traç s’ha tornat a revelar en aquesta nova producció estrenada a Dresden i que té en l’aigua un dels seus fils conductors. Tota la part frontal de l’escenari està ocupada per un bassal per on xipollegen els personatges, no debades la protagonista apareix al costat d’una font; en l’aigua serà on Mélisande perdi la seva corona i l’anell que li dóna el seu marit, l’irascible príncep Golaud; i en l’aigua serà on aquest deixarà el cos del seu mig germà Pelléas, amant de la noia, després d’assassinar-lo. 


Sense violentar les bases fonamentals d’aquest drama simbolista basat en Maeterlink, Ollé, amb la col·laboració en la direcció escènica de Susana Gómez, uneix de forma brillant unir dos aspectes en principi contradictoris. Per una banda, la part més onírica, irreal, d’una trama que es desenvolupa en un país, Allemonde, més enllà del temps i l’espai convencionals, a on arriba Mélisande, una jove de la qual mai sabrem del cert qui és. El segon vessant, més prosaic però no menys punyent, és una història d’amor, desamor, possessió i brutalitat contra les dones.


L’esplèndid decorat d’Alfons Flores, escenògraf habitual d’Ollé aquests últims anys, és una aportació decisiva als dos nivells de lectura que proposa el muntatge, reforçada per la suggestiva il·luminació de Marco Filibeck. A banda de l’aigua, envoltada en ocasions per un bosc filagarsós, inextricable, a la part posterior de l’escena Flores ha construït una caixa gegantina de quasi vuit metres d’alçada, dividida en diversos espais a dos nivells. És la cort d’Allemonde, un palau que sembla esculpit en la roca, com correspon a una societat petrificada i moribunda.

El moviment circular de la caixa és l’equivalent al desenvolupament circular de la trama que planteja Ollé: Mélisande no pot escapar d’un cicle continu de submissió i, així, la corona que llença a l’aigua a l’inici de l’acte primer és la que, a l’acte quart, rep d’Yniold, el fill de Golaud. De forma pertorbadora, tots els homes d’Allemonde tenen la mateixa llarga cabellera canosa: el petit i innocent (de moment) Yniold, el jove i impetuós Pelléas, el madur i violent Golaud, i l’ancià Arkel, retratat aquí sense la passivitat habitual (els seus baixos instints s’adrecen tant a la seva jove, Géneviève, com a la pròpia Mélisande).

En aquest món decrèpit i blanquinós, l’arribada de la pèl-roja Mélisande aporta una nota de color que l’ajustat vestuari de Lluc Castells (més formal per a ells, més evanescent per a ella) subratlla. L’única sortida que li queda a la protagonista és la fugida cap al món del somni. Mentre una doble escolta els planys hipòcrites de Golaud i Arkel, Mélisande mor al seu llit, al costat del seu estimat Pelléas, envoltada de l’aigua que la nodreix i l’acull, en una imatge final d’una càrrega poètica tan indicible com la mateixa música que clou l’òpera.


Camilla Tilling aporta a Mélisande una corporeïtat i sensualitat ideals en aquesta producció, ben corresposta per Phillip Addis, un dels millors Pelléas del moment. Oliver Zwarg és un Golaud amb apropiada autoritat, tot i un so sovint pla, Tilmann Rönnebeck és un contundent Arkel, Christa Mayer una efectiva Geneviève, i Elias Mädler, membre del famós cor de nens de Tölz, és un Yniold de relleu inesperat. La sonoritat daurada de l’Staatskapelle de Dresden, una de les grans orquestres del continent, és un plus, malgrat que l’experimentada direcció de Marc Soustrot és més pròdiga en impuls dramàtic que en refinament líric. 

Fotos: Matthias Creutziger
[Parts d’aquest article van ser publicades al diari ARA del 28 de gener]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.