Patrice Chéreau,
un dels més grans directors de les últimes dècades, va morir poc després d’estrenar
al Festival d’Aix-en-Provence del 2013 la seva producció d’Elektra de Strauss, un muntatge coproduït entre diverses
institucions, inclòs el Liceu, on arribarà la temporada vinent. Si no vaig
errat, només a la Scala de Milà es va mantenir l’equip artístic primigeni. A Barcelona,
com a Berlín, tindrem les tres protagonistes femenines, però no la batuta
(Josep Pons aquí, Daniel Barenboim allà). Al Met de Nona York, el canvi més
significatiu ha estat la presència de Nina Stemme com a filla d’Agamemnon, rol que
va debutar la temporada passada a Viena.
L’element més
destacat de la representació novaiorquesa va ser, amb diferència, la lectura
que va fer Esa-Pekka Salonen de la impactant partitura de Strauss, una versió
abracadabrant en tots els sentits servida per una orquestra tan virtuosa com
inspirada. Sobre el paper, d’un gran especialista en música del segle XX i XXI (a
més de compositor de no poc mèrit) es podia esperar una lectura més analítica,
o bé que explotés el vessant més expressionista de l’obra. Ben al contrari,
evitant la histèria sonora i la brillantor egocèntrica, Salonen ha ofert una
quantitat ingent de gradacions, matisos i textures, explorant tota la gamma
dinàmica i de colors, negociant transicions impecables que lligaven episodis
caracteritzats a la perfecció. La buidor desesperançada de Chrysothemis abans
de reprendre l’exaltació del seu monòleg inicial; la tensió insuportable de l’entrada
de Klytämnestra; l’acaronament sonor quan Elektra reconeix Orest, després de la
solemne entrada d’aquest: això és només un breu resum d’algun dels grans
moments d’una interpretació que va ser gran tota ella, amb Salonen mostrant un
sentit inesperat del rubato, alhora que controlava els grans esclats sonors
sense anorrear les veus, fins a un final justament cataclísmic.
Nina Stemme és
una Elektra cantada amb una suficiència de recursos que deixa astorat. La veu
no és gegantina, però està perfectament projectada, amb un agut insultant que
sap plegar en ben controlats pianíssims, i amb energia suficient com per
arribar sense patir fins al final en un paper extenuant (amb els talls
tradicionals, com sempre). La seva princesa atrida no és cap fera salvatge,
sinó una dona que viu amb màxima intensitat la pèrdua del pare, i si una òptica
visceral és ben plausible, l’Elektra de Stemme està cantada, i molt ben
cantada. Al seu costat, Adrianne Pieczonka va ser una Chrysothemis penetrant,
ben frasejada, amb una veu que ha perdut una mica de vellut, però no
consistència.
La gran troballa
de la producció, una interpretació que redefineix de dalt a baix el personatge,
és Klytämnestra. La reina de Micenes ja no és una vella decrèpita, malaltissa,
histèrica i, massa sovint, encarnada per una veu jubilada. Tampoc és un monstre
despietat (res de rialla demoníaca quan li comuniquen la mort d’Orest; com pot
riure amb la mort del seu fill?), sinó una dona encara atractiva, que busca
sincerament l’acostament cap a la seva filla i a qui li dol profundament l’ànsia
de sang d’aquesta. Una concepció d’aquest tipus necessita una cantant amb una
gran intel·ligència musical i dramàtica, algú com Waltraud Meier. Cert, la veu
no té la presència ideal en el greu, limitació compensada amb escreix per un
saber dir el text d’una precisió extrema i una presència hipnòtica: fins i tot
quan no canta, és impossible treure els ulls de sobre de Meier. La segona gran
novetat del repartiment del Met va ser l’Orest majestuós d’Eric Owens, ja que l’Aegisth
de Burkhard Ulrich va ser massa pàl·lid. Chéreau va imaginar tota una història
prèvia de vella dida del palau per a la Cinquena Donzella, demanant a la
veterana Roberta Alexander que l’assumís, com va fer de nou a Nova York, mentre
que entre la resta de serventes i seguici va ser una sorpresa retrobar Susan
Neves.
Tenia massa
expectatives sobre el muntatge de Patrice Chéreau, reposat al Met per Vincent
Huguet? Potser sí i, en el fons crec que és una producció amb esplèndides idees,
no només per la redefinició de Klytämnestra. Tot i així, n’esperava més. Una
breu escena muda, amb les criades netejant el pati (decorat monumental de
Richard Peduzzi, vestuari inconcretament contemporani de Caroline de Vivaise),
ens situa en el marc quotidià, gens mític, on es desenvoluparà la tragèdia,
dibuixada amb una nítida direcció d’actors sense, tanmateix, les revelacions
del magistral Tristan und Isolde de Chéreau
a la Scala. És força probable que les dimensions del Met juguessin en contra d’un
muntatge que, no obstant, ofereix una mirada comprensiva cap als personatges.
No només Klytämnestra està humanitzada, també Elektra sembla sobtada per la
mort de la mare (com la d’Aegisth, a escena, sense que això impliqui cap guany
significatiu), i no pot ballar la catàrtica dansa conclusiva mentre Orest
marxa, deixant rere seu un panorama lamentable. Com de tota gran Elektra, i aquesta del Met ho va ser, l’espectador
surt del teatre amb un nus a l’estómac.
Fotos: Marty Sohl
Ahir vaig veure-la al cinema em va agradar moltíssim.Els quatre protagonistes varen estar fantàstics, la lectuta que Esa-Pekka Salonen va fer de l'òpera la vaig trobar sensacional i la direcció escènica bestial com no podia ser d'altra manera.Una òpera interpretada a gran nivell, escruixidora de començament a final.
ResponElimina