Després de la
trempera generada per Götterdämmerung,
la reposició de Simon Boccanegra ha
estat un retorn brusc a una realitat mediocre, encarnada en la depriment grisor
de la producció de José Luis Gómez que puntuals espurnejos no van aconseguir
il·luminar. Per al paper protagonista, el Liceu ha recorregut a la veterania
per a la majoria de funcions, Leo Nucci i Plácido Domingo, qui en aquestes
representacions celebrava el 50 aniversari del seu debut al coliseu de les
Rambles, una fita certament formidable.
El dia de l’estrena
Leo Nucci semblava habitar un muntatge diferent a la resta d’intèrprets, amb un
Simon en pilot automàtic en moltes escenes (a l’apuntador se li va girar feina).
La veu, com és lògic, ja no té la ductilitat ideal per acaronar les frases del
gran duo de reconeixement de la filla perduda, i si la convicció del fraseig és
inqüestionable, només en l’escena del Consell l’autoritat va ser la pròpia de
tot un dux de Gènova: el seu clam a la pau i l’amor va ser un dels espurnejos
abans esmentats. Domingo assumia de nou el paper amb què va encetar la seva
etapa actual de “tenor veterà cantant papers de baríton”, un dels que, amb
totes les limitacions que es vulguin, li escau millor. La seva lectura va ser
complementària a la de Nucci, ja que Domingo, més implicat a nivell d’escena
(va ser audiblement comentada la seva caiguda al morir) va estar millor en les
escenes més efusives (el duo amb Amelia) i més curt d’intensitat davant del Consell.
La funció, tanmateix, serà recordada per l’homenatge que el teatre i el públic
van retre al final a una veritable llegenda de l’òpera, un Plácido Domingo
visiblement emocionat.
Patia Barbara
Frittoli una indisposició no anunciada la nit de l’estrena? L’ària inicial va ser
accidentada, amb sons inestables, frases entretallades i aguts escamotejats. La
soprano italiana es va refer després, sobretot quan podia refugiar la seva
Amelia Grimaldi en un còmode registre cotonós, perquè les ascensions a l’agut
eren doloroses. Al costat de Domingo, Davinia Rodríguez va exhibir una bona
línia llastrada per una molesta estridència en l’agut. Aquesta temporada
Christina Scheppelmann ha hagut de sortir molts cops a anunciar canvis de
darrera hora. Josep Bros va encarnar de forma imprevista el que era el seu
primer Gabriele Adorno, esforç lloable que el tenor català va abordar amb la
seva proverbial elegància i distinció en el fraseig, premiada amb un conat
d’aplaudiment en la seva ària que la batuta va tallar sense miraments. Més sort
va tenir Ramón Vargas en el segon repartiment. El tenor mexicà haurà perdut
esmalt en el terç superior, però no el gust exquisit en la línia de cant.
Vitalij
Kowaljow va ser un Jacopo Fiesco de ferms accents, més convincent en la
confrontació amb el seu gran rival Boccanegra que en els passatges recollits. Al
menys no va ser tan monolític com Ferruccio Furlanetto, un altre veterà
llargament absent de l’escenari liceista que
va encarnar un Fiesco permanentment enfadat, amb un cant massa tendent a
la vociferació. Comptat i debatut, la interpretació més rodona el dia de l’estrena
va ser la d’Àngel Òdena, Paolo insidiós de veu pletòrica, molt preferible a un
desajustat Elia Fabbian, mentre que Damián del Castillo complia amb els dos com
el còmplice Pietro.
La impressió
inicial de la versió de Masimo Zanetti va ser que el director italià volia
accentuar les múltiples subtileses orquestrals d’aquesta fascinant partitura.
Va ser una impressió passatgera, ja que, descomptant una clara temptació cap a l’esclat
decibèlic en els finals d’acte, la música de Verdi es va anar desplegant sense
esma, apàtica, amb una orquestra i cor fent, ja que no un pas al costat, sí un
pas enrere respecte les funcions wagnerianes (amb una clara millora, això sí,
en la funció amb Domingo). Potser tampoc estaven motivats pel que passava a
escena, i raons no els en faltaven. El problema no és pas el subratllat del
contingut polític de l’obra ni l’actualització a una pseudocontemporaneïtat,
sinó un marc visual llòbrec i una direcció d’actors àtona. En una obra curulla
en conspiracions, batuta, muntatge i uns casts irregulars van conspirar per
oferir unes representacions tristoies redimides pel just homenatge a Domingo.
Fotos: Antoni
Bofill
[Parts d’aquest
text van ser publicades el 14 d’abril al diari ARA]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.