Les dosis
homeopàtiques d’òpera barroca que arriben a casa nostra no solen incloure una
de les parts capitals del repertori, l’òpera francesa. En l’acollidora Brooklyn
Academy of Music, seu habitual de les visites a Nova York de Les Arts
Florissants, William Christie va presentar un bon exemple, de fet una
òpera-ballet d’un compositor, André Campra, de qui només se sol recordar, quan
es fa, que és autor d’una versió d’Idoménée
anterior a la de Mozart.
Les fêtes vénitiennes és un exemple ideal del gènere, un divertiment amb
poc gruix dramàtic, però encisador, distret i, malgrat tot, amb un missatge més
aviat subversiu: al pròleg, Carnaval i Folie foragiten sense miraments l’ensopida
Raison. Segueixen tres entrées amb
embolics amorosos diversos –una prova de fidelitat, una prova d’infidelitat, i
un exemple de teatre dins del teatre-, excusa perfecta per a un bon grapat d’arietes
gentils i molts números de dansa. Aquest component dansaire exacerba un altre
dels elements distintius de l’òpera barroca francesa, la sumptuositat sonora,
no debades el principal impulsor era la cort i no la iniciativa privada, més
primmirada a l’hora de gastar massa en orquestra.
Aquest és un món
sonor que Les Arts Florissants i Christie recreen com pocs. Al començament de
la representació, l’entusiasme superava la precisió i l’orquestra maldava per
seguir el tempo marcat pel director francès nascut a Buffalo. Tampoc el cor va
començar essent un prodigi de cohesió, però les coses es van anar posant a lloc
a mesura que avançava la funció, i tota la seducció i colorisme del grup van
ser meravellosos, mentre que el cor a cappella del final treia la respiració. En
40 anys de carrera, Christie ha descobert, alimentat, impulsat i treballat amb
moltes fornades de talents vocals, i ho segueix fent. Amb un nivell mig
notabilíssim, hi va haver un parell de tenors deliciosos (Reinoud Van Mechelen,
Cyril Auvity), un parell de sopranos cristallines (Elodie Fonnard, Rachel Redmond)
i un baríton exemplar (Jonathan McGovern).
La producció va
ser pur Robert Carsen en la seva vena més enginyosa i irònica. Al pròleg, un munt de
turistes ocupen la plaça Sant Marc de Venècia abans de caure en braços del
Carnaval (un titella gegant), Folie i els seus acòlits, tot i els fútils
intents d’una Raison vestida de monja. La primera entrée destaca per la discussió dels mestres de música i dansa, que
Carsen il·lustra de forma hilarant. A la segona entrée el director canadenc compensa una anècdota de menys
recorregut (un seductor i les seves tres amants) amb un ballet de gòndoles i
una Fortune vestida de ruleta, mentre que la temperatura tornava a pujar amb una
presentació brillant del teatre dins del teatre mitjançant un drama pastoril,
ovelles incloses. Al final de tanta disbauxa, els turistes deixen la plaça
perduda de deixalles i porqueria. Com en tantes altres ciutats turístiques.
Fotos: Jack
Vartoogian
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.