Entre el catàleg operístic de Verdi, Il corsaro no és, ni de bon tros, el
millor títol. L’heroi byronià, amb els seus anhels i passions excessives, va
trobar per part del compositor italià un melodrama convencional, en el qual,
Corrado, el protagonista, es debat entre dues dones sota l’amenaça d’un dolent
(baríton, per descomptat) de cartró pedra. Només els obsedits per la correcció
política amb efectes retroactius s’espantaran amb les referències poc
agradables a l’Islam. Però Verdi és Verdi, i sempre trobarem detalls
inspiradors i aquella energia impetuosa que ennobleix les obres dels “anys de
galeres”. Per desgràcia, la nova producció presentada pel Palau de les Arts, en
col·laboració amb Monte-carlo, va ser una feble defensa de les virtuts d’Il corsaro.
El primer responsable va ser Fabio Biondi, que
en els dies transcorreguts des de la representació que comentem, ha dimitit com
a codirector musical del teatre, després que es fes pública una enquesta entre
els músics de l’orquestra en la qual cap d’ells li va mostrar suport. L’estabilitat
es fa esperar en un Palau de les Arts que encara no ha convocat el concurs per
seleccionar director artístic. Pel que fa a Il
corsaro, la versió de Biondi va ser crispada i sorollosa, característica
aquesta darrera afavorida per la decisió de pujar el nivell del fossat. Alguns
bons detalls orquestrals, en especial de la fusta, no van dissimular les
convulsions de la lectura, amb temps impacients i una incapacitat notable per
deixar respirar la música en els oasis lírics. Fins i tot l’habitualment
excel·lent Cor de la Generalitat Valenciana no va anar més enllà de l’anònima
eficiència.
Amb les frases inicials ja n’hi va haver prou
per adonar-se que Michael Fabiano anava una mica passat de revolucions com a
Corrado, esperonat i/o obligat per la batuta. Una llàstima, perquè el
nord-americà és un tenor remarcable i un actor entregat, encara que en aquest
cas, convertit pel muntatge en un poeta turmentat, va tendir a l’histrionisme.
Va ser curiós, a més, comprovar com alguns sons recordaven el Josep Carreras
dels anys en què va gravar Il corsaro.
Més discutible va ser la Gulnara d’Oksana Dyka, veu imperiosa i àcida, mal
armada per als passatges d’agilitat postbelcantista. D’empenta en va mostrar
molta, de subtilesa no gaire. Més habituat al repertori setcentista, Vito
Priante va ser un Seid prou ferm, tot i l’escassa ajuda rebuda per part d’una
batuta fragorosa. Només la Medora de Kristina Mkhitaryan va poder desplegar un
cant refinat, atent al vessant més tendre del personatge.
Després de l’estimulant Francesca da Rimini vista a Estrasburg, el nou treball de Nicola
Raab va decebre força. El muntatge se centra en el deliri d’un poeta que seria
Byron en persona si no fos per un vestuari anacrònic, alcoholitzat i drogat,
obsessionat per la seva creació, que es representa davant dels seus ulls i en
la qual acaba entrant amb resultats catastròfics. Poc ajuden una direcció d’actors
que no va més enllà dels estereotips ni un decorat (de George Souglides) d’una
lletjor notable, sobretot les cortines transparents del primer acte, mentre que
el serrall del segon té un to volgudament kitsch. Trobar viabilitat teatral
convincent a Il corsaro no és fàcil,
i el Palau de les Arts no se n’ha sortit.
Representació vista el 5 d’abril.
Fotos: Miguel Lorenzo, Mikel Ponce
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.