Vivim temps convulsos per una suma de crisi
política, econòmica i moral de dimensions notables que, malgrat tot, més que
presagiar un capgirament radical, potser és més símptoma del cansament extrem
del món occidental. Sigui com sigui, les grans obres del passat ens continuen
parlant alt i clar de nosaltres mateixos. Boris
Godunov és un títol encara més oportú avui en dia, no debades la seva
reflexió sobre el poder segueix ben vigent. La nova producció que Calixto
Bieito ha realitzat a l’Òpera Estatal de Baviera entronca clarament l’obra
mestra de Mussorgski amb l’ara i aquí.
Boris guanya i perd el poder |
És una obra on el poble, la massa o com es
vulgui dir (la tria de la paraula no és innocent, per descomptat) juga un paper
cabdal, una massa voluble i manipulable, exigent i submisa, perillosa, en
definitiva, i per tant sotmesa a un control rígid per qui no vol deixar les
regnes del poder. A la primera escena, Bieito ens situa ja en la Rússia actual,
on el poble, no dissemblant a les concentracions d’indignats, és reprimit amb
força per la policia abans de deixar-se engalipar –esperant un líder
carismàtic?- per Xelkàlov (fantàstic Markus Eiche), tot enarborant un munt d’imatges
de polítics actuals, de Cameron a Putin, passant per ZP i Rajoy (diplomàtic amb
el país que li dóna feina, Bieito evita la foto de Merkel). Quan Boris és
presentat com el nou tsar, el cor voleia banderoles amb la seva efígie, però
mentre la massa es dispersa un cop acabada la coronació, queda clar que el seu
entusiasme era fals. Fill d’un temps i d’un país, Bieito situa entremig del
poble dues referències que al públic alemany no diran res: Ester Quintana, qui
va perdre un ull sembla que a causa d’una bala de goma disparada pels Mossos; i
el Cojo Manteca, aquell cèlebre punk de finals del 80 que destrossava coses a
cop de crossa. Aquí esdevé una figura que es riu d’uns i altres, de dominadors
i dominats, però la veritat, si aquest és el referent antisistema de Bieito,
tenim un problema.
En la funció del cronista, els retrats de polítics no estaven capgirats |
El poble sempre està situat fora del principal
element del decorat de Rebecca Ringst, una gran estructura metàl·lica mòbil, un
veritable búnquer del poder on es refugia Boris. El seu poder és feble des de bon
començament, no només pel sentiment de culpa que el tenalla, també per
maniobres que el minen. Pimen sembla un funcionari o un espia amb dossiers plens
d’informes reveladors que Grigori, el fals Dimitri, convertit en periodista
(?), farà servir per grimpar, mentre el sempre maquiavèl·lic Xuiski (un
penetrant Gerhard Siegel) es mou entre les ombres, repartint sobres quan convé.
Al final, mentre Grigori assassina metòdicament la família de Boris, el tsar
cau col·lapsat mentre el poble s’ho mira des de fora, aliè com sempre a les
maquinacions d’un poder que només se li adreça quan li convé. Tot per al poble
però sense el poble: al menys els dèspotes il·lustrats del segle XVIII llegien
Voltaire; ara es deixen guiar per spin doctors, gurús de la comunicació i fills
malànimes de grans escoles de negocis.
El tsar es mostra inestable també davant els seus |
Per hàbit o per acumulació excessiva, els trucs
habituals de Bieito ja no funcionen com abans. Com era d’esperar, hi ha grans
dosis de violència i molts més morts dels previstos al llibret: per exemple, l’hostalera
apallissa la seva filla abans de matar els policies que persegueixen Grigori;
Xuiski dóna una pistola a una noia perquè mati l’Innocent (Kevin Conners) amb esgarrifosa
fredor. El que sí és impecable i implacable és l’arquitectura teatral del
muntatge de Bieito, una reflexió necessària sobre com es guanya i es perd el
poder.
L'Innocent, a punt de caure en mans d'una botxina sorprenent |
Si la proposta escènica va ser més que bona,
la interpretació musical va ser sensacional. En la seva última temporada com a
titular de l’Òpera de Munic, Kent Nagano va signar una lectura (versió original
de 1868-9 en set escenes) d’una lucidesa, transparència i equilibri
subjugadors. La relativa manca de rugositat eslava va estar més que compensada
per la contundència en els moments àlgids i una capacitat esmoladíssima per
subratllar la modernitat d’una partitura que no s’assembla a cap altre. El bon
rendiment de l’orquestra va estar superat pel d’un cor pletòric en totes les
seves intervencions.
El búnquer del poder |
Alexander Tsymbalyuk va ser un Boris inusual:
jove, amb bona planta, de veu ben timbrada i homogènia, i un legato curós. La
presència com a Pimen d’un dels grans Boris de les últimes dècades, Anatoli
Kotxerga, va evidenciar el que li faltava al protagonista: una major potència
vocal, però va ser un bon debut en un dels grans papers del repertori. Kotxerga
va ser un Pimen impressionant que va evitar tota monotonia en l’escena del
monestir, al costat de l’ardent Grigori de Sergei Skorokhodov, la revelació de
la recent Iolanta liceista. Munic no
va deixar res a l’atzar i va reunir un repartiment sense cap baula feble que
combinava veterans (el Varlaam d’un Vladimir Matorin tonant) amb veus
prometedores (Yulia Sokolik en un Feodor convertit per Bieito en una
col·legiala). Una (nova) gran nit d’òpera a Munic.
Fotos: Wilfried Hösl
El tinc pendent de veure en vídeo, em ve molt de gust, i m'aniran molt bé aquests apunts per a situarme, gràcies.
ResponEliminaA veure si t'agrada. Gràcies pel comentari.
ResponElimina