Òpera o musical? El
mateix Kurt Weill tampoc ho deuria tenir gaire clar quan va designar Street Scene primer com a dramatic musical, i després com a American opera. Per acabar-ho de
complicar, la propaganda del Gran Teatre del Liceu parlava de la “primera òpera
americana” del compositor d’origen alemany: de fet, és l’única. Al capdavall, importa
gaire tot plegat? L’obsessió taxonòmica no ens hauria de fer perdre de vista l’essencial:
Street Scene és una obra esplèndida,
el punt culminant de l’etapa nord-americana de Weill, encara menystinguda respecte
a les obres compostes a la seva Alemanya natal. (Una anècdota curiosa: quan la
revista Time va ressenyar la peça, va
parlar del “compositor alemany”. Weill va contestar amb una carta reivindicant
la seva condició de ciutadà dels Estats Units).
Estrenada al teatre
Adelphi de Nova York el 9 de gener de 1947, després d’unes funcions prèvies a
Filadèlfia, Street Scene resumeix les
preocupacions teòriques de Weill sobre el teatre musical, on la fusió de text i
música és primordial. A més, aquest títol és un nou exemple de la creixent
sofisticació que els espectacles de Broadway van experimentar en la prodigiosa
dècada dels 40: són els anys de les primeres obres mestres de Rodgers i
Hammerstein (Oklahoma!, Carousel, South
Pacific) i de les primeres incursions de Leonard Bernstein (On the Town), entre altres. El referent
més evident, tanmateix, és Porgy and Bess
de Gershwin, que Weill va veure a l’arribar a Nova York el 1935, tot i que el
compositor exiliat creia que el seu admirat col·lega s’havia equivocat en una
cosa: escriure una partitura contínua.
Anna Maurrant manté l'esperança en el futur |
Street Scene és el fruit de la
col·laboració entre Weill, Elmer Rice, responsable del llibret adaptat de la
seva pròpia peça teatral del 1929, i el poeta negre Langston Hughes, autor de
les lletres de les cançons, en un cas de col·laboració interracial encara ben
inusual en aquells temps. El títol ja ho diu tot, estem davant un drama urbà,
una història d’amor i mort, d’esperances truncades, de petites grandeses i
misèries en una comunitat humil del Lower East Side de Nova York. El veïnat és
un veritable melting pot de gent d’orígens
diversos: alemanys, suecs, italians, irlandesos, etc. I és aquest melting pot el que Weill reprodueix en
la seva música, amb una varietat d’estils –jazz, blues, espirituals, tocs klenzmer,
ritmes de ball típics de l’època, melodies 100% Broadway- que contrasten amb el
caire operístic, quasi puccinià, que adopten els principals protagonistes d’aquesta
història coral. No debades, si acceptem el terme òpera, Street Scene seria una òpera verista amb tots els ets i uts, un squarcio di vita als carrers de la Gran
Poma. Per assegurar la transició del cant al declamat, Weill crea un coixí orquestral
a molts diàlegs que entronca tant amb la tradició clàssica dels melodrames
(pensem en Fidelio, sense anar més
lluny) com amb les bandes sonores cinematogràfiques.
Aquesta comitat és un veritable melting pot |
L’estrena a l’Estat
d’Street Scene prometia ser un dels
punts més atractius de la temporada i així va ser gràcies a un muntatge
perfectament rodat, signat per The Opera Group i el Young Vic de Londres i
estrenat el 2008 (és significatiu que al Regne Unit facin més cas que als
Estats Units al Weill americà). La simple escenografia de Dick Bird
(responsable també de l’ajustat vestuari d’època) renunciava al naturalisme més
simple per apostar per una estructura despullada, l’esquelet d’un edifici a dos
nivells, que permetia situar l’orquestra en la part posterior. A l’opció
estètica cal sumar-hi la pragmàtica: el muntatge és fàcil de dur en gira (fa
unes setmanes era al Châtelet de París). És raonable pensar que en un teatre de
dimensions menors l’impacte del muntatge pot ser major, la qual cosa no
impedeix que la direcció escènica de John Fulljames, represa per Lucy Bradley,
aconsegueixi crear la necessària sensació de comunitat sense abandonar els
detalls que caracteritzen cada personatge.
Tafaneres matí, dia i nit |
Un repàs a les
biografies dels intèrprets permetia constatar que molts provenien del món de l’òpera
–Weill també va buscar veus líriques per als rols protagonistes-, evitant-se
així un dels mals del musical modern, l’estandardització de la manera de cantar
(massa dosis de voicecraft). En
general eren veus modestes, però ben menades (aclareixo que des de la meva
butaca, al fossat, sovint escoltava més el so natural que l’amplificat) i amb
una entrega actoral absoluta que va permetre fins i tot reemplaçar els petits
papers assignats a un dels intèrprets que va haver d’abandonar la funció abans
del segon acte per una lesió. Els papers més compromesos van estar molt ben
servits, començant per Sarah Redgwick com a Anna Maurrant, la generosa, alhora
que adúltera, mestressa de casa que no es resigna a una vida grisa, resolent
amb suficiència tècnica i càlida expressivitat la complexa ària de l’acte
primer, “Somehow I never could believe”.
La seva filla Rose va ser una Susanna Hurrell de dolçor gens embafadora, mentre
que Paul Curievici afrontava amb una flexible veu de tenor l’apocat Sam Kaplan,
notable en el blues “Lonely house”. L’homicida
Frank Maurrant de Geof Dolton va estar un graó per sota, a causa d’un timbre
gris i una composició un grau massa histriònica.
Tensió familiar que acabarà en tragèdia |
La majoria de la companyia va assumir amb gran solvència diversos papers, destacant la sorprenent versatilitat de Kate Nelson, esquerpa com a Shirley Kaplan, encisadora a “Wrappen in a ribbon and tied in a bow” (un tema que sembla pur Rodgers) i tota passió en l’electritzant número coreogràfic amb Ashley Campbell. Tim Murray va dirigir amb plena solvència un Cor Vivaldi millor en l’apartat musical que l’escènic (complementat a l’acte segon pel cor de la casa, amagat als laterals) i una Simfònica del Liceu còmoda tant en els passatges més diàfans com en els que reclamen el swing més flexible. Des de la meva posició, l’amplificació no va ser prou equilibrada, deixant la corda en un segon pla difuminat i arrodonint en excés alguns passatges que demanen més brillantor. Un detall que no va enterbolir l’experiència de gaudir d’una de les grans obres del Broadway de l’edat d’or.
Fotos: Antoni Bofill
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.