Els petits detalls a vegades són
significatius. La reducció del programa de mà a un simple full amb l’equip
artístic és un senyal més de les estretors que viu, com el gruix del món
cultural català, l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell (AOS). La
temporada, tanmateix, segueix endavant amb el que ha estat, en aquest Any
Verdi, la primera òpera representada del compositor italià a casa nostra, Nabucco. L’equip liderat per l’inesgotable
Mirna Lacambra ja està avesat a fer de la necessitat, virtut, i la representació
es va moure en uns paràmetres de remarcable dignitat, doblement meritòria
donades les circumstàncies.
Les ovacions rebudes i l’emoció evident de la
soprano al final no deixaven cap mena de dubte: Eugènia Montenegro va ser la protagonista
de la vetllada. Abordar un rol demolidor com el d’Abigaille requereix molt de
coratge, i Montenegro va sortir airosa del repte. Les notes hi eren, l’agilitat
també, i si no l’instint assassí, sí la intensitat del ferotge personatge. Ara
bé, el paper la va sotmetre a dura prova. En aquestes circumstàncies, dues vies
possibles són dur la part al terreny propi, sense inventar una veu que no es
té, o forçar al màxim la màquina. Això darrer em temo és el que va passar a
Sabadell. Montenegro va tenir moments de molt bon fraseig (l’ària “Anch’io dischiuso un giorno”), però el
desgast es va incrementar a mesura que avançava la funció, amb una emissió cada
cop més inestable. Prova superada, sí, però prudència: hi ha oportunitats que
poden ser regals enverinats.
Malgrat tot, Montenegro no va tenir problema
en descollar en un entorn ben gris. El Nabucco baladrer i desajustat de
Ventseslav Anastasov va ser un llast notable de la funció, mentre que el
Zaccaria d’Iván García es va estavellar contra un registre agut impossible (llàstima,
perquè la veu té un centre i greu pletòrics). Laura Vila va ser una Fenena
intermitent al costat de l’emfàtic Ismaele de Josep Fadó.
Un altre repte important va ser el del cor de
l’AOS, i també se’n va sortir amb una prestació meritòria i d’apreciable
cohesió, com la de la Simfònica del Vallès (tot i que, com sempre, l’acústica
de La Faràndula no els va fer cap favor). Rubén Gimeno va dirigir amb empenta i
nervi aquest primer exemple del geni verdià. La direcció d’escena de Carles
Ortiz, amb l’escenografia com sempre funcional de Jordi Galobart i un vestuari,
és d’imaginar, reciclat, no es va complicar la vida. Tot i alguns moviments del
cor pensats més per omplir l’espai que per necessitat dramatúrgica i una
gestualitat estereotipada (quants braços alçats!), el conjunt va funcionar
sense entrebancs. Ara bé, que els temps dissortats no estiguin per demanar
gaire coses no impedeix demanar una mica més d’imaginació teatral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.