Plácido Domingo no sembla tenir intenció de
tractar-se la bulímia de papers ni de deixar les incursions en territori
baritonal. El que fa poc més de tres anys, quan Domingo va debutar com a
protagonista de Simon Boccanegra a
l’Staatsoper de Berlín, semblava un experiment curiós (i força reeixit) d’un
artista omnívor, ara genera menys simpaties –al menys, entre el gremi crític- i
molts més dubtes. Per si no ha quedat clar, repetim-ho: Domingo no és, millor
dit, no sona com un baríton, i molt menys com un baríton verdià. Per molt color
fosc que tingui la veu, el centre de gravetat no és el mateix i papers com Francesco
Foscari ho posen més en evidència.
Pare, fill i jove en plena tribulació |
Domingo va debutar al setembre I due Foscari, un dels títols més
ombrívols dels anys de galeres de Verdi, a la seva Òpera de Los Angeles en una coproducció que arribava a un
Palau de les Arts de València necessitat de figures que ja no es pot permetre
(només cal mirar els repartiments de l’escurçada temporada) i que, per altra
banda, ha de fer valer la seva capacitat artística davant les males notícies
que se li acumulen: el descobriment que la coberta del malastruc edifici de
Calatrava s’està arrugant i esquerdant és la nova gota en un vas ja vessat fa
temps.
Deixant de banda les tipologies vocals,
Francesco Foscari demana a l’intèrpret una disciplina belcantista que mai ha
estat entre les primeres virtuts de Domingo: al seu fraseig li va faltar
soltesa i ductilitat, una línia més acurada. Què el va tornar a salvar? La
força de persuasió, la convicció sense límits que van fer que, després de dos
actes tan correctes com grisos, la mort del dux de Venècia fos de veritat
colpidora, malgrat un crit extemporani. El balanç final, doncs, és més aviat
positiu, encara que creix l’escepticisme vers les anunciades noves aventures
baritonals de Domingo, com Nabucco o Luna.
Lucrezia pateix perquè el seu home està engabiat |
Operalia, el concurs impulsat pel cèlebre
tenor, segueix sent una plataforma per a les veus emergents, que poden treure
profit no només del ressò mediàtic, sinó, més important encara, de l’avantatge
de disposar d’un padrí amb gran influència. La soprano xinesa Guanqun Yu va
quedar l’any passat segona (i no vencedora, com proclamava el currículum a
l’escarransit programa de mà), desplegant com a Lucrezia Contarini un
instrument vibrant i un cant de notable entrega dramàtica, si bé l’emissió no
sempre va estar ben controlada i algunes agilitats no eren prou netes. Un gran
potencial susceptible de major disciplina vocal. Ivan Magrì va ser un Jacopo
Foscari de timbre solar i fraseig un punt lacrimògen, però també és un nom a
seguir. Això sí, malgrat ser l’última de sis funcions, o no dominava prou el
paper o no es va entendre bé amb Omer Weir Wellber, perquè hi va haver massa
desquadraments. Potser va ser una suma dels dos factors.
Un altre cas de talent encara per modular, el
titular del Palau de les Arts no va posar les coses fàcils als cantants. De
tremp no en va faltar, ni de tensió, com tampoc van fallar la magnífica
orquestra ni el no menys esplèndid cor. Ai las, la versió de Wellber va tendir
al frenesí i al tremendisme, com si Foscari
necessités els desbordaments orquestrals d’Otello,
imposant de pas un marc rígid als cantants i, en molts finals de número,
accelerant de forma brusca sense embragatge ni canvi de marxes.
La justícia del dux i els sentiments del pare, enfrontats |
No sé què m’avorreix més, una posada en escena
casposa o un muntatge amb ínfules de modernitat que acaba sent igual de caspós
que les propostes més reaccionàries. La producció de Thaddeus Strassberger té
poca història, amb el seu decorat pseudomodern (una gran estructura
semiderruïda) en contraposició a un vistós vestuari d’època i un bon grapat de
desplaçaments de plataformes mòbils (un eco de ponts i gòndoles per recordar
que som a Venècia?). L’inici de l’acte tercer recordava més aviat una revetlla
poc lluïda, mentre que la repetició d’una idea no la valida: Jacopo Foscari
surt tres cops en una gàbia, els dos primers baixant del teler. No cal ni dir
que la direcció d’actors es va limitar al mínim comú denominador. Per Domingo i
els coprotagonistes (i per Verdi!) va pagar la pena l’excursió.
Fotos: Tato Baeza
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.