La direcció musical del nou Der Ring des Nibelungen del Festival de
Bayreuth ha estat rebuda amb el consens positiu que no ha tingut el muntatge de
Frank Castorf. Sense la faramalla mediàtica d’altres batutes, Kirill Petrenko
està realitzant una progressió constant en una carrera que en aquest 2013
assoleix una doble fita: el debut al Verd Turó wagnerià i l’assumpció de la
direcció musical de l’Òpera Estatal de Baviera, un dels millors teatres del
planeta.
Amb alguna petita imprecisió sense major
transcendència, comprensible en un principiant en el fossat amagat del
Festspielhaus (i el seu lleu desfasament amb l’escena), Petrenko va signar una Tetralogia de gran coherència, sense caigudes
de tensió alarmants, tot i que tampoc sense les genialitats que poden assolir
un Barenboim o un Thielemann, les referències actuals en la interpretació del
cicle. En general, el director rus va defugir la grandiloqüència gratuïta i va
preferir una òptica més amorosida, amb temps sovint tendint a lents, amb un
discurs orgànic, fluid i de transicions ben negociades. Diu també molt de bo de
la seva qualitat de director de teatre el fet que sempre va respirar amb les
veus, i si en ocasions li va faltar unes dècimes més d’escalf passional, per
exemple a l’acte primer de Die Walküre,
en d’altres (Siegfried) la plasticitat de la matèria sonora era
més que lloable. Al costat de la pròpia acústica (i la mística) del
Festspielhaus, el principal motiu per anar a Bayreuth segueix sent una
orquestra i cor sensacionals, i aquesta Tetralogia
no en va ser l’excepció.
En el repartiment de funcions de les dues
filles (de mares diferents) de Wolfgang Wagner que regeixen el festival, de
moment fins al 2015, Katharina manaria més en els aspectes escènics –amb un
gust marcat pel Regietheater més sacsejador-
i Eva en els aspectes vocals. Segurament d’acord amb la batuta, la sensació
global és que la majoria dels principals papers han estat assignats a veus un
punt més líriques del que seria òptim, d’aquí que la direcció de Petrenko hagi
estat encara més apropiada. Seria el cas de Wolfgang Koch com a Wotan/Wanderer,
més baríton que baix, amb la qual cosa alguns passatges (acte primer de Siegfried) li venien massa greus i les
parts més intenses eren resoltes amb les forces justes, però no més. Tanmateix,
va ser un intèrpret de gran regularitat i un dels que millor va seguir les
directrius escèniques, amb un declamació molt centrada i penetrant que
compensava la manca de punch puntual de la veu.
La suposició de l’aposta per veus líriques ve
reforçada pel fet que la Brünnhilde inicialment prevista era Angela Denoke.
Quan la soprano alemanya va renunciar –de forma encertada, crec- al paper, va
entrar en joc Catherine Foster, soprano britànica que ha foguejat la seva
valquíria per diversos teatres de província alemanys. La veu es desplega amb
brillantor en el terç superior, tot i algun agut un punt baix, però és feble en
centre i greu. El principal handicap, però, és un fraseig tou, sense gaire
caràcter, que va derivar en una encarnació massa plàcida. Foster mai va estar
menys que correcta, però Brünnhilde necessita més carisma.
Lance Ryan va rebre protestes, menys
sorolloses a Götterdämmerung, per un
Siegfried que ja havia interpretat a l’anterior cicle de Bayreuth. De fet, el
tenor canadenc està cantant l’heroi wagnerià pels quatre punts cardinals. Què
va passar? La veu, de maca, no n’ha estat mai, i ara sona més feixuga que
abans, a banda d’un fraseig que pot ser desmanegat, però on va grinyolar més
respecte a altres funcions va ser en una afinació que va descarrilar massa. Dit
això, Ryan segueix abordant les dues òperes amb una suficiència en l’agut digne
de respecte i unes dosis abundoses d’energia que li permeten fins i tot, quan
ja porta hores a escena, tapar una Brünnhilde en teoria més fresca en el final
de Siegfried.
Anja Kampe va ser una Sieglinde incendiària,
abrusadora, d’una sensibilitat a flor de pell que no va tenir cap problema ni
per baix ni per dalt, en la que va ser la encarnació més memorable d’aquest Ring. La química amb el Siegmund de
Johan Botha era justeta, d’acord, però és que ja se sap que el tenor sud-africà
no es caracteritza pas pels deus dots actorals. De fet, tinc la sospita que no
va extreure l‘espasa Notung d’on s’havia vist tota l’estona per estalviar-se
pujar escales (n’hi ha moltes en aquest Ring!).
Això sí, la veu és sana, ferma, ben timbrada i generosa, i en aquesta ocasió va
estar menys fred que d’habitud. El seu antagonista va ser un Franz-Josef Selig
amenaçador per les sàvies inflexions de text i música que no pas per vociferar.
En la família nibelunga va ser preferible l’incisiu
Alberich de Martin Winkler al Mime histriònic, escènicament i vocal, de
Burkhard Ulrich, mentre que Günther Groissböck (Fasolt) i Corin Soliban
(Fafner) van ser dos notables gegants i Norbert Ernst un sibil·lí Loge. La veu
acidulada de Mirella Hagen no va convèncer com a Ocell del Bosc i va
desequilibrar, com a Woglinde, el trio de filles del Rin. D’aquestes em quedo
amb la Flosshilde d’Okka von der Dammerau, bé també com a primera Norna, i que
potser hagués estat una Erda més rotunda que Nadine Weissmann. També
pluriocupada va estar Claudia Mahnke, Fricka d’accents imperiosos i encara més
remarcable com a Waltraute. El massiu Hagen d’Attila Jun no va tenir problema
en eclipsar el pàl·lid Gunther d’Alejandro Marco-Buhrmester, mentre que Allison
Oakes va estar divertida amb la seva gelosa Gutrune. Com la direcció de
Petrenko, aquest repartiment va tenir com a principal virtut l’equilibri.
Fotos: Enrico Nawrath
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.