Wagner sabia el que es feia. La impressió que
deixa Der Ring des Nibelungen és
superior a l’efecte de les quatre parts per separat; és vista en el seu conjunt
quan la Tetralogia pren tot el seu
sentit i l’entramat de temes dramàtics i motius musicals, amb les seves
connexions i les seves contradiccions, es presenta davant l’espectador amb la
força d’una evidència incontestable. De la mateixa manera, els bons muntatges
del cicle només revelen totes les seves claus un cop contemplats en la seva
totalitat.
A hores d’ara, i quan ja fa dies que hi dono
voltes, encara no tinc clar si la nova producció de Frank Castorf per al
Festival de Bayreuth m’ha agradat o no, la qual cosa és senyal de que, al
menys, no m’ha deixat indiferent. L’aclaparament (Das Rheingold) i l’avorriment (Die
Walküre) van convertir-se en malsana atracció (Siegfried) abans de culminar en una confluència de sensacions
contradictòries (Götterdämmerung).
Amb tots els seus excessos i mancances, intuïcions suggeridores i desbarrades
monumentals, el de Castorf és un muntatge impossible de resumir en un titular
fàcil.
Si l’objectiu del director alemany era treure
de polleguera els wagnerians, a fe que ho ha aconseguit amb escreix gràcies a
una profusió d’elements que contradiuen no només el text de l’obra, també l’esperit
de la música. Castorf ha dut a terme una sistemàtica i ben planificada tasca de
desmitificació radical, d’enderrocament a consciència dels personatges i la
trama del Ring. La narració lineal,
la coherència geogràfica i temporal deixen pas a un teatre de situacions, a una
acumulació d’elements diversos on no tenen lloc ni el romanticisme ni el
psicologisme. Fins i tot l’ús d’objectes referencials com la llança de Wotan o
l’espasa Notung és tan escadusser que es pot pensar que Castorf els treu més
per compromís que per convenciment.
Al capdavall, no assistim, com sembla d’entrada,
tant a la història del petroli com a substitut de l’or com a símbol de l’ambició
destructora de poder, sinó a una mirada sense complaences sobre els efectes
desoladors d’aquesta ambició de poder sobre dos extrems, l’oest capitalista i l’antic
est comunista. En el Ring de Castorf
no hi ha déus ni herois, ni bons ni dolents –a excepció potser dels bessons
Siegmund i Sieglinde davant el brutal Hunding-, no hi ha noblesa ni grandesa d’esperit
ni ànsies redemptores. Per l’escenari es passeja constantment una humanitat
degradada, plena de meuques de mala mort, mafiosos de baixa estofa i xulopiscines com el mateix Siegfried,
que mor sol, tirat enmig de les escombraries d’un carreró miserable. L’espectador
amb prou feines veu el protagonista mentre dedica el seu últim alè a
Brünnhilde.
Aquest últim detall és un més de la munió d’escenes
en les quals Castorf bombardeja sense pietat les convencions associades al Ring, amb resultats en ocasions
delirants i de significat no sempre clar. Si Siegfried munta un Kalàixnikov
enlloc de forjar una espasa, era d’esperar que liquidés Fafner amb una
sorollosa ràfega. Menys previsible era descobrir un Waldvogel que per la
quantitat de plomes no desentonaria en el carnaval de Rio, amb la qual Siegfried
es refrega de gust abans d’anar a cercar Brünnhilde i amb qui continua
flirtejant després de salvar-la de la gola d’un cocodril, apoteosi surrealista
de tot el cicle.
També destaca un figurant de presència regular
-sembla ser que és Patric Seibert, un dels assistents de Castorf- que fa tots
els papers de l’auca, com l’ós a Siegfried,
on arriba a posar-se sabates de taló alt i vel de núvia, aspecte que repetirà a
Götterdämmerung per deixar caure
escales avall un cotxet no pas amb un nadó, sinó amb patates, recreació ben
curiosa de l’escena més cèlebre d’El
cuirassat Potemkin. Més problemàtic en aquesta voluntat deconstructora és
el tractament que fa Castorf d’algunes dels grans duos. No és només que el
cocodril s’immisceixi en l’escena final de Siegfried,
és que l’heroi i la valquíria evidencien no tenir cap química entre ells. També
les grans escenes entre Brünnhilde i Wotan estan desproveïdes de la més mínima
interrelació entre els personatges.
Un altre eix central del muntatge és la seva doble
faceta teatral i cinematogràfica, amb la presència de càmeres en viu que
projecten en una pantalla (situada a vegades en llocs inesperats) les reaccions
en primer pla dels personatges o mostren detalls amagats a la vista de l’espectador
de la sala, com la baralla entre Hunding i Siegmund o la dormició de Brünnhilde.
El vídeo també serveix en tot el seu detallisme cutre el duo entre el Wanderer,
un Wotan ja decrèpit, fumant, bevent i menjant espaguetis amb les mans, i una
Erda que li acaba fent una fel·lació interrompuda pel cambrer que du el compte.
Les projeccions a vegades complementen l’acció
(és la mare dels Wälsungs la que menja amb fruïció un pastís durant “Winterstürme”?), però també obren
perspectives sorprenents. Així, durant un dels fragments més grandiosos de la
partitura, la Marxa Fúnebre, veiem Hagen, sense la cresta de punk que du a
escena, passejant tranquil per un bosc. Serà per indicar que està en pau
després de liquidar a cops de bat de beisbol aquest miserable de Siegfried?
Conclusió intrigant que es veu reforçada pel final del Ring, amb Hunding surant a l’aigua en una balsa mentre a escena el
fill d’Alberich i les filles del Rin veuen com l’anell crema dins d’un bidó (de
benzina, se suposa).
És veritat que el vídeo pot distreure molt l’atenció,
sobretot al públic que no ha nascut amb una pantalla sota el braç, però planteja
possibilitats dramàtiques interessants i, a més, en aquest cas els responsables
(Andreas Deinert i Jens Crull) recorren a un munt de referents, des dels reality shows fins als serials
televisius (que és el Ring sinó un
serial de dimensions còsmiques?), passant pel cinema mut o David Lynch (les
filles del Rin reapareixent amb el seu Cadillac a Götterdämmerung per atropellar un pobre desgraciat).
L’últim puntal del muntatge són els
espectaculars decorats d’Aleksandar Denic, enormes estructures giratòries curulles
de detalls que permeten aquesta fusió entre est i oest que busca Castorf. A Das Rheingold estem en un motel de
carretera d’estètica hortera amb benzinera inclosa i una piscina de la qual
Alberich robarà l’or, en plena Ruta 66 als Estats Units, mentre que a Die Walküre avancem en el temps des d’abans
de la revolució soviètica en una gran instal·lació agrària (gall d’indi
inclòs!) a la regió caucàsica que passa a pou petrolier de la URSS, amb
estrella roja inclosa, i on els herois conduïts per les valquíries són obrers
morts pels gasos tòxics. Això sí, em vaig quedar amb el dubte de si la llarga
barba de Wotan era rasputínica o jueva.
A Siegfried
conviuen la construcció de l’equivalent comunista del Mont Rushmore -amb
els presidents dels Estats Units reemplaçats per les efígies de Marx, Lenin,
Stalin i Mao- i una recreació de l’Alexanderplatz de Berlín en plena DDR (són
imaginacions meves o també van recrear el soroll del pas de l’U-Bahn?). L’antiga
República Democràtica Alemanya reapareixia a Götterdämmerung amb la parada de Döner Kebab dels guibitxungs i un
anunci de neó dels plàstics fabricats al país amb el petroli caucàsic, al
costat d’una façana coberta a la Christo que va resultar ser la de la Borsa de
Nova York. Aquí va ser on Castorf es va quedar curt, perquè només veiem
Brünnhilde –el personatge en conjunt menys ben definit pel director- abocant benzina
al voltant de Wall Street. Por de ser acusat d’incitació al terrorisme?
Un muntatge irritant i fallit en molts
aspectes, sens dubte, però que no deixa d’obrir perspectives intrigants que
caldrà veure si es defineixen amb més claredat als pròxims anys. És lícit
qüestionar si en el bicentenari de Wagner Bayreuth havia de presentar una proposta
tant demolidora, però deixant de banda si Castorf escora el Ring cap a una visió massa negra, també
pot ser saludable injectar un antídot contra l’excés d’idolatria wagneriana.
Esclar que hi ha medecines que poden matar el pacient. Com es diu en aquests
casos, s’ha de tornar a veure. De la versió musical, en parlaré a la propera
entrega, que ja m’he allargat massa.
Fotos: Enrico Nawrath
Les vaig sentir per la ràdio i m'anava imaginant l'escena a partir de les fotos. No m'he equivocat massa en els enigmes que planteja Castorf, però llegint-te veig que m'he quedat molt curta, quanta dispersió. I visca el cocodril. Molts buuus? suposo que al Ryan..
ResponEliminaCarme Ari.
El comentaria de la part musical arribarà ben aviat, però sí, a la baixada de teló final del Götterdämmerung hi va haver força bus al muntatge. I dels cantants, en Ryan en va rebre algun que, malgrat tots els malgrats, no crec que fossin merescuts. Continuarà...
ResponElimina