Un advertiment previ per a operòmans amb ganes
d’emocions fortes: veure dues representacions en un dia, sobretot si entre el
final d’una i el començament de l’altre hi ha menys d’una hora, pot tenir
efectes desconeguts sobre la salut. Com que els consells estan per ser
ignorats, aquest cronista va fer una sessió doble al Festival de Salzburg (la
lògica darrere aquesta decisió és: ja que hi ets, aprofita el temps), amb dos
títols als antípodes. Després de Gawain de
Birtwistle, va ser el torn de l’estrena de la nova producció de Falstaff, una de les propostes que
conformen el doble homenatge a Verdi i a Wagner que Salzburg ha programat.
Una estrena a Salzburg és tot un espectacle,
amb una desfilada de models, automobilístics i tèxtils, d’upa; una fira de les
vanitats amb tot el glamur (real o suposat) dels afortunats que poden pagar 370
o 400 euros (segons el títol) per l’entrada més cara, mentre a l’altra banda de
la Hofstallgasse els turistes i els curiosos s’ho passen d’allò més bé fent
fotos o intentant identificar famosos que a casa nostra no ens diuen res. El
muntatge de l’última òpera de Verdi que signa Damiano Michieletto era en el
fons –i com ja va ser La bohème de
Puccini que el mateix director italià va oferir l’any passat al festival- la
proposta perfecta per a aquesta mena de públic: un espectacle vistós, ben
acabat, brillant fins i tot, amb un vernís de falsa modernitat (el canvi
d’època de l’acció) que no amaga el fet que Michieletto no vol trencar cap
plat. Òpera de consum al màxim nivell. Per què no? N’hi ha d’haver de tot, en
els escenaris, sempre i quan sigui de qualitat, encara que personalment es
poden preferir propostes que estimulin una mica més les neurones i busquin
menys la identificació fàcil amb l’espectador.
Michieletto té una bona idea, una molt bona
idea de fet, que esprem al màxim com si fos una taronja: situa l’acció als
nostres dies a la Casa di Riposo per Musicisti o Casa Verdi, l’asil per a
músics ancians sense recursos que el compositor italià va crear i on reposen
les seves restes al costat de les de l’estimada Giuseppina Strepponi. Sengles
vídeos amb imatges des del carrer ens situen abans de cada part davant
l’edifici, i l’acció comença a l’interior de l’asil, mentre un pianista toca
reminiscències d’òperes de, qui si no, Verdi. Tots els vellets es retiren a fer
un àpat tot deixant una figura de panxa prominent adormida en un sofà. A partir
del primer acord de l’orquestra, tota la trama esdevindrà el somni d’aquest
cantant que, en el passat, havia interpretat el paper de Falstaff (en guarda el
vestit), mentre els personatges de l’òpera apareixen tots de cop (vestits de
l’època de l’estrena, amb dissenys de Carla Teti) per encetar una acció
frenètica que Michieletto controla amb habilitat.
Somni i realitat s’entrellacen amb gran fluïdesa
en el decorat únic imaginat per Paolo Fantin (no hi falta el famós retrat de
Verdi amb barret de copa alta i bufanda blanca) i il·luminant amb gran varietat
de recursos per Alessandro Carletti. Al costat de la lubricitat irrefrenable de
Falstaff, predomina una mirada tendra sobre la vellesa que té el seu punt àlgid
en la parella d’ancians que doblen el festeig de Nannetta i Fenton. Com era
d’esperar, en el postludi orquestral que tanca la fuga conclusiva, tots els
personatges marxen per on havien vingut deixant Falstaff envoltat dels seus
companys de tercera edat, mirant cap a un públic que, en bona part, no estava
gaire lluny en anys.
A la vistositat de la producció va
correspondre una Filharmònica de Viena en mode ultraglamurós. La diferència
respecte al concert de Die Jahreszeiten va
ser radical, i no s’explica només per les diferències estilístiques: mentre Harnoncourt
buscava un so més sec i una articulació més marcada, Zubin Mehta va exhibir tot
el vellut daurat d’una orquestra que amb ben pocs directors (Muti en seria un
altre) revela la seva natura més profunda. Vell amic dels filharmònics, Mehta
va combinar la seva proverbial tendència a l’espectacularitat amb un ferm pols
teatral.
El repartiment girava al voltant d’un astre
central, el Falstaff d’Ambrogio Maestri, una encarnació memorable, plena de
detalls, que el baríton italià ha passejat per incomptables muntatges (Liceu
inclòs). Ni l’orquestra més desfermada podia amb el seu tro de veu, però el
Ford emfàtic de Massimo Cavalletti va ser un més que digne oponent. De fet, es
pot dir que l’apartat masculí va estar un graó per sobre del femení, sobretot
si hi sumen el Fenton de Javier Camarena. El tenor mexicà va treure tot el
profit i més d’un paper reduït, amb aquesta veu de mel que ja va seduir
Barcelona a L’elisir d’amore. Les
comares de Windsor van ser un grup compacte sota el lideratge d’una decidida
Fiorenza Cedolins com a Alice, tot i que la veu ja no sona fresca. Eleonora
Buratto va ser una Nannetta de dolçor genèrica, Elisabeth Kulman una Mrs
Quickly més jove que d’habitud, amb totes les notes sense necessitat de forçar
el greu per crear un impacte fàcil, mentre que una discreta Stephanie Houtzeel
no va aconseguir el miracle de donar el relleu que la partitura no acaba de
donar a Meg Page. Al final, el cronista va sortir del programa doble sense
efectes detectables, fora del gaudi.
Fotos: Silvia Lelli
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.