Els oripells de la programació operística amaguen
que el Festival de Salzburg també inclou un potentíssim apartat teatral (això
sí, centrat en propostes de l’àrea germanoparlant) i una apassionant oferta de
concerts. Una de les decisions que va prendre Alexander Pereira a l’assumir la
intendència del festival va ser allargar aquest pel davant amb una anomenada
Ouverture Espirituelle que aquest any tenia com a protagonista Nikolaus
Harnoncourt dirigint els dos grans oratoris de Haydn: Die Schöpfung i Die Jahreszeiten.
Parlem d’aquest darrer.
A 84 anys, Harnoncourt segueix sent un
director decidit a sacsejar preconcepcions estèrils, tot i que potser l’edat li
ha restat una mica de combativitat en els procediments. Aquesta és la sensació
de la lectura que va fer de l’últim oratori de Haydn, himne benèvol a
l’harmonia entre home i natura, una versió amorosida, d’un escalf moderat (la
tardor es va imposar a les altres tres estacions?), plena de detalls explorats
amb calma i delectació. Comptar, no amb el seu propi conjunt, el Concentus
Musicus, sinó amb la Filharmònica de Viena, també va influir en el resultat
sonor.
L’orquestra va adaptar la seva natura
sumptuosa a les exigències de Harnoncourt d’un so amb menys greix i una
articulació més àgil, però no tot va tenir l’òptima claredat en la primera part
del concert i certs moments de marcada morositat van estar a punt de derivar en
caiguda de tensió. La segona part va rutllar molt millor. O simplement, aquest
espectador va acabar d’entrar en el concepte de Harnoncourt, en absolut adient
per a l’immens espai del Grosses Festspielhaus. Sigui com sigui, els vienesos
ens van regalar uns pianíssims impalpables marca de la casa, la fusta (amb molt
d’espai per lluir-se) va ser deliciosa i les trompes van anar de cacera amb petulant
empenta.
L’Associació de Concert del Cor de l’Òpera
Estatal de Viena (aquest és el llarguíssim nom que empren a Salzburg; després
ens queixarem de l’OBC) va desplegar una gran ductilitat, tot i certa
descompensació a favor de les veus femenines. Del tercet solista, la més
destacada va ser la soprano Dorothea Röschmann, cantant sensible de fraseig
sempre carregat d’intenció. El baríton Florian Boesch va aportar una sana
bonhomia, tot i una veu més aviat neutra. I queda el cas de Michael Schade, el
cantant que, encara que sembli increïble, més cops hauré vist a Salzburg (no ha
estat intencional, ho asseguro). És un tenor estimable, d’acord, però de timbre
massa blanquinós i línia una mica fleuma. Tant és, un concert amb
Nikolaus Harnoncourt, a qui hem vist massa poc per les nostres latituds, sempre és una experiència estimulant.
Fotos: Silvia Lelli
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.