Alexander Pereira es va marcar, com una de les
línies a seguir a Salzburg, que cada edició del festival només comptés amb
noves produccions que no s’haurien de reposar en anys posteriors. Una decisió
que volia reforçar el caràcter únic i irrepetible de la programació (i per
fer-la més exclusiva encara, els preus de les entrades més cares s’ha disparat)
però que té l’inconvenient de perdre l’oportunitat de treure més rendiment a produccions
d’èxit. La regla, tanmateix, té excepcions, i així a l’estiu és possible veure
espectacles que s’han estrenat en altres festivals del mateix Salzburg. Va ser
el cas del Lucio Silla presentat a la
Mozart Woche de començaments d’any.
L’obertura ja va marcar de forma nítida com es
desenvoluparia tota la representació. Per una banda vam tenir l’electritzant
direcció musical de Marc Minkowski, amb un atac explosiu que t’arrossegava
indefectiblement, i per l’altra l’aparició d’un grapat de ballarins fent
saltironets, primer senyal d’una posada en escena penosa. Amb el record encara
fresc de la producció del Liceu, va quedar clar que la versió salzburgesa seria
la seva perfecta inversió: el potent muntatge de Claus Guth hagués guanyat
encara més amb Minkowski al fossat, mentre que l’ensopida politesse de Harry Bicket no hagués desentonat amb el vacu
decorativisme de la producció de Marshall Pinkosky.
Amb el seu habitual entusiasme i uns Les
Musiciens du Louvre Grenoble en gran forma, Minkowski no va descurar cap
compàs, en una lectura que va ser un volcà en erupció al nivell d’aquesta
partitura juvenil. L’únic blasme que es pot fer al director francès és l’edició
de la partitura que va emprar, basada en la (molt mutilada) versió que van fer
fa dècades Nikolaus Harnoncourt i Jean-Pierre Ponnelle: recitatius massacrats,
el personatge d’Aufidio desaparegut en combat, àries tallades i, al final, com
a novetat, inserció d’una llarga escena del Lucio
Silla de Johann Christian Bach, composta sobre el mateix llibret. La
motivació no va ser tant fer més creïble el sobtat canvi d’opinió del dictador
romà, com donar més lluïment al tenor protagonista, que en la partitura de
Mozart té poc tall a causa dels pocs recursos del cantant de l’estrena. I més
quan a Salzburg el tenor es diu Rolando Villazón.
El cantant mexicà, amb perdó per l’expressió,
va villazonejar: hiperactiu i
hiperexpressiu, amb una gestualitat brusca per fer veure que era un dolent amb
molt de conflicte interior (algun comentarista perspicaç ha dit que recordava
l’Escurçó Negre), Villazón segueix pel camí mozartià que, en teoria, ha de
tensar menys els seus reduïts recursos vocals, la qual cosa no va evitar
sospites raonables de que estava molt fora d’estil i una certesa dolorosa de
que en molts recitatius l’afinació grinyolava. El magnetisme roman intacte així
com la fidelitat dels fans que el van ovacionar.
Olga Peretyatko va ser una Giunia de mecanisme
netíssim, menys incisiva que Patricia Petibon al Liceu, però amb agilitats
enlluernadores que van culminar en una cadència espectacular (Minkowski va
donar molta llibertat en aquest aspecte) a “Ah
se il crudel periglio”. La sorpresa més agradable de la funció la va donar
el Cecilio entendridor de Marianne Crebassa, jove mezzosoprano francesa que va
també va deixar anar bones mostres de bravura tècnica. Inga Kalna va estar més
homogènia com a Cinna que al Liceu i Eva Liebau va ser una Celia de dolçor de
manual.
Com definir el muntatge de Pynkosky?
Arqueologia recreativa? Els decorats d’Antoine Fontaine eren molt bonics de
veure, una Roma vista amb ulls del segle XVIII i il·luminada per Hervé Gary amb
tons ocres que recordaven la llum de les espelmes, i l’elegant vestuari del
mateix dissenyador ens duia a finals de la mateixa centúria, a l’època del
Directori o el Consolat napoleònic. Tot aquest primmirat marc visual va ser
omplert per Pynkosky per una gestualitat estereotipada, exagerada -amb els
cantants anant sempre a davant de tot per lluir-se en les cadències-, que volia
ser fidel als cànons teatrals de l’època de Mozart, no debades el director i
coreògraf és un dels responsables de la companyia canadenca Opera Atelier,
especialitzada en muntatges històricament informats. Les bones intencions van
quedar llastades pel fet que Pynkosky no semblava creure que l’obra podia tenir
potencial dramàtic, tot i les seves llargues àries, com sí que creia Guth, amb
la qual cosa es va limitar a pintar postals escèniques que vorejaven el ridícul
i que van arribar al límit de la paciència d’aquest cronista amb les
intervencions dels ballarins. Sort que Minkowski sí creia en Lucio Silla.
Aquí acaba el repàs de Salzburg (ho sento, ni Meistersinger ni Don Carlo: tot no pot ser). Propera estació: Glyndebourne.
Fotos: Matthias Baus
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.