L’actualitat és una mestressa a vegades cruel.
La intenció era comentar els dos repartiments de Lucio Silla, però just el dia que anava a veure el segon cast es
confirma la mala notícia de l’ERO temporal que afectarà al teatre abans i
després de l’activitat artística de la temporada 2013-14. Com en tants altres
àmbits, són els treballadors els que paguen els plats trencats, en aquest cas
els d’un Liceu que sembla atrapat en una espiral endimoniada. Al descens brutal
de les aportacions de les administracions públiques, les d’aquí i les d’allà, cal
sumar la caiguda d’ingressos per taquillatge per als quals l’increment de l’IVA
ha estat un indesitjat cop de gràcia mentre que el mecenatge, si és que s’ha
incrementat en aquesta conjuntura de crisi (ho ignoro), no és prou compensació.
Compte amb les tisores, que prendrem mal |
No tinc cap recepta màgica per treure el Liceu
de l’atzucac on es troba (no patiu, l’agència de caça talents que busca
director general no m’ha contactat), però no em vull estar d’apuntar alguns
perills en aquest camí d’espines. La concatenació menys ingressos – menys
activitat té una lògica que no té en compte que és l’estructura d’un equipament
de gran embalum com un teatre d’òpera la que es menja la part més grossa dels
recursos. Dit d’una manera simplista, no fer-hi res també costa diners, però és
que a més seria ben trist tenir un edifici més buit que ple d’activitat i que
no complís, per tant, amb la seva funció. L’ERO anunciat pot derivar cap a un
raonament també perillós, creure que l’activitat es limita a pujar i baixar el
teló. Una temporada també és preparació, planificació, assaig, que ha de ser
dut a terme per un equip humà al qual el fet de ser enviat a casa unes setmanes
sense feina ni sou no és el més encoratjador dels estímuls, sobretot per a unes
forces estables que han de ser la columna vertebral de tot projecte artístic.
Aquests dies he tornat a escoltar uns cants de
sirena coneguts: deixem-nos de programar segons quines coses rares, i fem
títols populars que així farem caixa. Alerta, que prendrem mal. De veritat que
les òperes del gran repertori de tota la vida (poseu-hi moltes cometes) són
garantia absoluta? Diria que la direcció artística del Liceu pot aportar xifres
que desmentirien aquesta creença. Però és que no només parlem de diners, també
de cultura, i desfer el camí que, amb encerts i errors, s’ha seguit als últims
anys és massa temptador. Limitar-se als greatest hits i apostar per produccions
complaents com sempre ha volgut la caverna lírica duria al Liceu a la
irrellevància internacional i ens empobriria de forma difícilment reversible. I
aquí és on entra Lucio Silla.
Potser sí que, vist el panorama, deu funcions
era una aposta molt agosarada, i la sensació era que el dia del torn popular el
teatre estava força més ple que al de l’estrena. Caldrà ara veure com el curs
vinent funciona el canvi radical de tàctica del teatre: desapareixen les
funcions de preus populars, al menys pel que fa a les localitats soltes, ja que
totes les representacions d’un títol estaran al mateix preu, i l’import varia segons
l’obra. Però es mantenen els abonaments populars, amb la qual cosa el descompte
del qual gaudeixen és molt superior al dels abonats tradicionals. No sembla
gaire just.
Calia haver programat Lucio Silla? Per descomptat que sí: una obra infreqüent però
bellíssima, un muntatge de Claus Guth d’una força teatral innegable –en un
segon visionat vaig apreciar més l’acurada geografia de personatges i
situacions que el director crea en l’opressiu decorat giratori de Christian
Schmidt-, i dos repartiments més que notables. L’única queixa que tinc és per
la direcció apocada de Harry Bicket, que no va aconseguir donar a aquesta perla
d’un Mozart adolescent el tremp desitjat. Davant les notícies rebudes, no és
d’estranyar que l’orquestra i el cor mostressin més desajustos el dia 2 de
juliol que a l’estrena, tot i que no descarto que el cor patís el desgast de
les explosions decibèliques de Rienzi.
Els dos casts es van complementar força,
encara que en conjunt el primer fos superior. Alessandro Liberatore va lluir
una veu més lírica i timbrada que Kurt Streit, però el seu Lucio Silla va tenir
un carisma molt més reduït, i la causa no va ser que no es tragués la camisa.
La Giunia de Laura Aikin va ser més canònica en el fraseig i no menys segura en
les agilitats –deixant de banda un parell d’aguts indecisos- que una Patricia
Petibon, malgrat tot, magnètica. En canvi, el Cecilio de Marina Comparato va
tenir una major presència vocal que el de Sílvia Tro Santafé, i María José
Moreno va ser una Celia de so més dolç i arrodonit que Ofèlia Sala. La
vocalitat un punt oclusiva de Iano Tamar (en ocasions em recordava Vesselina
Kasarova) inclina la balança a favor del Cinna d’Inga Kalna, i Antonio Lozano
va repetir la bona impressió d’un Aufidio amb ària respectada, un bon exemple
de la traça amb què Guth va saber crear una acció dramàtica pertinent i gens
invasiva per a uns números en general dilatats. Dues bones funcions, en
conjunt. Que les puguem seguir tenint.
Fotos: A. Bofill
Xavier, els abonaments de torns populars (PA, PB, etc...) no hem vist incrementat el preu però ens han tret una de les quatre òperes que sempre hem tingut (de fet, fa uns anys eren cinc!): ara en tenim tres pel mateix preu que l'any passat en teníem quatre!!! per tant, l'increment del meu abonament és d'un 33%!. Informació i explicacions?? res de res. Ens maltracten molt. Són sapastres i ens estan expulsant del Liceu. Si no canvia la cosa, l'any que ve em dono de baixa.
ResponElimina... per cert: absolutament d'acord amb la valoració dels cantants del segon repartiment del Lucio Silla: les veus van ser magnífiques (el millor de la vetllada), i m'alegra saber que no tenien res a envejar a les del primer repartiment! ;-)
ResponEliminaHola, Xavier. No m'havia fixat en el que comentes. La injustícia, per tant, també és contra la gent que té abonaments populars. Voracitat recaptadora seria una bona definició. Molt trist.
ResponElimina