L’Òpera de Zuric ha començat aquest curs una
nova etapa amb Andreas Homoki com a intendent, substituint un Alexander Pereira
que farà un recorregut més curt del previst al Festival de Salzburg abans de
prendre les regnes de la Scala de Milà. Com altres col·legues en situacions
similars, gestionar un teatre no impedeix a Homoki continuar amb la seva
carrera de director d’escena, com exemplifica la nova producció de Der fliegende Holländer de Wagner,
estrenada al desembre i que tornava al cartell dins del marc del festival amb
què el teatre tanca la temporada. No va ser, tanmateix, el vessant escènic el
més destacat de la representació.
Bryn Terfel, un gran protagonista |
Bryn Terfel va ser un Holandès impressionant
de principi a final, angoixat i vehement, amb una veu imperiosa capaç, gràcies
a una ciència del matís desenvolupada en la assiduïtat del lied, d’una panòplia
inexhaurible de matisos. La generositat comunicativa del baix-baríton gal·lès
fa perdonar sense gaire esforç petits manierismes –atacs plans, glissandos més
propis d’un crooner-. No menys entregada i visceral va ser la Senta d’Anja
Kampe, vivint al límit cada segon, amb algun agut al límit del crit (el final
de l’acte segon) que no va afectar l’impacte de la seva interpretació.
De vaixell, no en va haver ni rastre |
Sempre és d’agrair trobar cantants que van a
totes fins a les últimes conseqüències, com també és d’agrair trobar veterans
admirables com Matti Salminen, un Daland més sardònic de l’habitual, que
lògicament negocia amb més esforç el registre superior, sense perdre l’amplitud
d’una veu de luxe. El seu duo amb Terfel va ser un dels moments àlgids de la
vetllada. Bon Timoner de Fabio Trümpy i Mary jovenívola de Liliana Nikiteanu,
mentre que l’Erik de Marko Jentzsch combinava una bona línia de cant amb un
timbre no gaire grat en algunes parts de la veu.
Terfel i Kampe, una parella incendiària |
L’energia que transmetia l’escena tenia una
font evident en el fossat gràcies a la direcció furiosa, d’impuls incontenible,
d’Alain Altinoglu (va oferir la versió sense entreactes i sense els afegits
tristanyescos). El músic francès va resoldre amb prestesa els petits desajustos
que hi va haver en una orquestra i cor, malgrat tot, més que a l’alçada de la
reputació del teatre suís. Menys convincent va ser l’aportació de Homoki. El director
alemany va afegir un nou estrat a la lectura coneguda d’una Senta alienada de l’entorn
que troba refugi en el seu deliri. Ni vaixells ni cap altra referència marina més
que algun quadre en el decorat giratori de Wolfgang Gussmann, sinó una oficina
de començaments de segle XX d’alguna corporació colonial, plena d’oficinistes a
les ordres de Daland.
L’obsessió de Senta per un aventurar estrafolari –cara pintada,
barret amb ploma, abric llarg- que apareix i desapareix de forma misteriosa
trasbalsa aquest petit món hipòcrita, i Homoki no s’està d’afegir un toc de
denúncia colonial: no hi ha mariners fantasmes a l’acte tercer, sinó un capitost
negre de presència magnètica mentre crema el mapa d’Àfrica que domina l’oficina.
Com que realitat i fantasia són males veïnes, Senta acaba disparant-se una escopeta
al cap, en un final terriblement tallant. No va ser suficient com per convèncer
del tot de la validesa del conjunt de la lectura.
Fotos: T+T Fotografie
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.