Les expectatives elevades no tenen perquè
sempre acabar en decepció. Written on
Skin va ser estrenada fa poc més d’un any al Festival d’Aix-en-Provence,
essent aclamada com una obra mestra, reacció mantinguda en les diverses ciutats
on s’ha representat. Una reacció més que justificada, perquè el text de Martin
Crimp és esplèndid, la música de George Benjamin, hipnòtica, el muntatge de Katie
Mitchell, portentós i la interpretació musical -al menys en la lectura de l’Òpera
Estatal de Baviera que ara ens ocupa- irreprotxable.
Per a la seva segona òpera, Benjamin i Crimp
van anar a buscar, com a Into the Little
Hill (un dels grans moments de l’enyorada programació del Foyer del Liceu),
un relat conegut amb múltiples possibilitats de relectura, en aquest cas, la
història terrible Le coeur mangé,
relacionada amb el trobador del segle XIII Guillem de Cabestanh. Amb un estil
simple, auster fins i tot en aparença, però carregat d’imatges i suggestions
potents, Crimp crea una història a diversos nivells: tres àngels contemporanis
ens introdueixen una història de fa 800 anys protagonitzada per tres
personatges que, en ocasions, actuen ells mateixos de narradors, alhora que els
àngels també entren en l’acció. Sobretot el primer, transformat en el Noi que
ha de crear un llibre il·luminat que canti la grandesa del Protector, i que
acabarà esdevenint l’amant de l’esposa d’aquest, Agnès. A l’assabentar-se, el
Protector obliga la seva dona a menjar el cor del Noi que acaba d’assassinar.
Crimp també introdueix amb habilitat aspectes sobre la submissió de les dones i
la lluita per la pròpia identitat, en un relat que, dividit en tres parts i
quinze escenes sense entreacte, desplega una progressió implacable fins a la
catàstrofe final.
Dos nivells, quatre espais, un mateix drama |
La virtut més rellevant del text de Crimp és
donar ales a la música, una oportunitat que Benjamin no desaprofita en absolut.
Wozzeck de Berg i Pelléas et Mélisande de Debussy són els
referents més citats per parlar de Written
on Skin, als quals es poden afegir ecos de Messiaen (lògic, el compositor
britànic en va ser deixeble), Britten (en especial per la impecable
organització funcional de la partitura) i, fins i tot, al menys per a aquestes
orelles, una referència a la Cinquena
simfonia de Nielsen. No es tracta, tanmateix, de cap pastitx; Benjamin crea
un univers sonor hipnòtic, amb un domini orquestral aclaparador que defuig de
tot efecte gratuït, sense que això impliqui estalviar violència escruixidora, i
que agombola, embolcalla més que no pas il·lustra o descriu l’acció.
Acció narrada, acció escenificada, acció imaginada |
La paleta sonora es veu enriquida per una
viola de gamba i una harmònica de vidre, especialment colpidora després de la
ingesta del cor. Com al text, les tensions i distensions estan graduades de
forma magistral, amb les onades que porten als finals de les dues primeres
escenes, i alhora amb passatges inquietants, com la lectura per part del
Protector del text que el noi ha escrit en pergamí, és a dir, sobre pell, amb
tots els detalls de la seva relació amb Agnès. Com els grans operistes del
segle XX (Strauss, Britten), Benjamin ha sabut trobar unes línies vocals que
mantenen un just equilibri entre cant i declamat sense necessitat de recórrer a
salts intervàlics infernals ni a tessitures inclements.
Un marit possessiu i una esposa amargada |
El Prinzregententheater de Munic acollia la
mateixa producció de l’estrena, un treball meravellós de Katie Mitchell que
resol amb una fluïdesa astoradora el trànsit de l’acció narrada a l’escenificada.
El decorat a dos nivells amb quatre espais de Vicki Mortimer, responsable també
del vestuari, és visualment brillant (ben realçat, a més, per les llums de Jon
Clark): dues habitacions, més clínicament fredes, són per als àngels i els seus
ajudants que preparen l’acció, mentre que les altres dues estances, on es
desenvolupa la trama, són més càlides. Amb una direcció d’actors mil·limètrica,
Mitchell subratlla com les emocions d’aquesta posada en escena afecten els seus
protagonistes, en especial Agnès: la seva decisió final de suïcidar-se sorprèn
tothom dins i fora de la història, excepte l’Àngel/Noi que descriu morosament
el seu final.
Dos àngels cara a cara |
Dos dels tres protagonistes eren els mateixos
de l’estrena, una dada que no és anecdòtica perquè Benjamin reconeix haver
estudiat la seva vocalitat mentre componia l’obra. El baríton Christopher
Purves va ser un Protector amb una gamma impressionant de matisos, mentre que la
soprano Barbara Hannigan encarnava una Agnès que evoluciona de la submissió a
la revolta passant per la sensualitat amb una veu esclatant en el terç
superior. Iestyn Davies té una veu més típica de contratenor anglès, més
angelical per entendre’ns, que Bejun Mehta, l’Àngel / Noi de l’estrena, però el
seu to eteri lligava molt bé amb el món sonor de Benjamin. Millor Allan Clayton
que una correcta Victoria Simmonds com els dos altres àngels.
Aquesta era l’última nova producció de Kent
Nagano com a Generalmusikdirector de l’Òpera Estatal de Baviera i, com sempre
que he vingut a Munic, ha estat rebut amb molta calidesa pel públic. Aquí no
comptava amb les seves forces estables habituals, sinó amb el formidable
Klangforum Wien, una de les millors formacions especialitzades en música actual,
un repertori que també és molt adient per a les característiques del director
nord-americà: una batuta lúcida que va abraçar des del fortíssim més
escruixidor al detall més refinat en una versió de gran claredat analítica, que
no vol dir pas asèptica, i impecable pols dramàtic. Espero retrobar Written on Skin en altres escenaris per
confirmar la primera impressió de que sí, és una obra mestra.
Fotos: Wilfried Hösl
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.