La ciutat és Londres. El teatre, l’English
National Opera (ENO), el principal centre d’activitat lírica de Calixto Bieito
al Regne Unit. L’ocasió, l’estrena d’una nova producció de La forza del destino de Verdi a càrrec del director català. Però és
inevitable pensar una mica més enllà en el temps i en l’espai quan hom s’adona
que, entre el públic del London Coliseum, la seu de l’ENO, hi ha Peter Gelb,
director general de la Metropolitan Opera House de Nova York. La seva presència
no és sorprenent, no debades la seva institució (junt amb la Canadian Opera de
Toronto) coprodueix l’espectacle. La sorpresa va ser, justament, saber que el
Met fitxava Bieito.
Al començament del seu mandat fa 10 anys, Gelb
va deixar clar, entre altres a aquest cronista, que la seva voluntat de renovar
l’estil teatral de les produccions del Met, tradicionalment conservador, no
implicava l’assumpció de propostes radicals qualificades amb el rètol simplista
d’eurotrash, del qual Bieito era
considerat un dels màxims exponents. Ha plogut molt des de llavors i, potser,
l’antic responsable del Teatre Romea ja no desperta tantes suspicàcies, per
molt que en el material promocional l’ENO parli del “Quentin Tarantino de
l’òpera”, etiqueta que no fa justícia a cap dels dos directors.
Haurem d’esperar a la temporada 2017-18 per
saber com el públic del Met encaixa l’estil Bieito, en el que suposarà un dels
debuts més importants en la seva carrera. Aquesta Forza, però, no serà la primera experiència de Bieito amb el públic
nord-americà ja que aquesta mateixa temporada San Francisco acollirà el debut
operístic del català a Estats Units, amb el seu muntatge més aplaudit: la
ubiqua Carmen que, des de la seva
estrena a Peralada el 1999, no ha parat de rodar pel món. No hi ha res
impossible, però és poc probable que Peter Gelb es repensi la coproducció un
cop vist el resultat final. Al menys, l’estrena a Londres es va saldar amb
aplaudiments generalitzats, incloent al propi Bieito. Què veurà, doncs, el
públic de Nova York?
La Guerra Civil espanyola és el marc on Bieito
situa aquesta òpera que Verdi va adaptar d’un dels més destacats drames del
Romanticisme espanyol, Don Álvaro o la
fuerza del sino del Duc de Rivas, una història d’odis i famílies dividides.
Amb els seus col·laboradors habituals (Rebecca Ringst al decorat, Ingo Krugler
al vestuari), el director ens submergeix en un món en blanc i negre, violent i
implacable, on els vencedors no tenen pietat dels vençuts. Significativa en
aquest sentit és l’escena de la taverna, transformada en una desfilada triomfal
(gràcies a les projeccions en vídeo) davant un poble d’entrada impassible, que
acaba destrossant un munt de llibres amb esfereïdor entusiasme mentre voleien
dues banderes espanyoles amb l’àliga incorporada: mori la intel·ligència, que
deien alguns. En aquesta línia Bieito introdueix detalls significatius, com el
retrat de Curra, una trepa hàbil que amb els nous temps passa de criada a gran
senyora coberta de perles i vestits luxosos.
Bieito gira com un mitjó dos dels elements
constitutius de l’obra. Per una banda, el Pare Guardià que acull Leonora no és
cap ànima caritativa, sinó un esperit castigador que imposa a la fugitiva una
feridora corona d’espines després de tallar-li els cabells sense miraments. Per
altra banda, la part més lleugera que Verdi va incloure com a respir del drama
central perd tota connotació còmica. Fra Melitone complementa el retrat gens
positiu de l’església, maltractant pobres amb ben poc esperit cristià, mentre
que Preziosilla esdevé una criatura sanguinària que, envoltada de soldats i
falangistes, executa amb un tret a la nuca un grapat de presoners.
Les projeccions en vídeo de Sarah Derendinger,
amb els seus cavalls i rostres angoixats, recreen de forma evocadora els
elements iconogràfics d’un dels retrats més impactants de l’horror de la
guerra, el Gernika de Picasso, i
reforcen la sensació que Bieito s’ha preocupat més pel drama col·lectiu que per
l’individual protagonitzat per Leonora, el seu estimat Don Alvaro i el venjatiu
Don Carlo. Les confrontacions entre els dos homes són les escenes menys
reeixides, tot i que Bieito es reserva per al final un bon cop. Leonora entra
lentament des del fons, seguida per un focus, durant l’inici de “Pace, pace”, per revelar que el seu refugi
no és cap ermita, sinó el menjador on al començament Alvaro mata accidentalment
el pare de la noia. El cercle fatídic es tanca sobre els Calatrava, i no és
Carlo qui mata la seva germana: aquesta se suïcida escanyant-se amb el fil
ferro de la corona d’espines.
Justament, va ser en aquest final on Mark
Wigglesworth va assolir una delicadesa extrema de la corda de l’orquestra de l’ENO.
La companyia londinenca ha viscut uns mesos força convulsos, amb la marxa
d’alguns dels principals responsables de la companyia (com el director
artístic, John Berry, que va assistir un dia abans d’aquesta Forza a l’estrena al Liceu del Benvenuto Cellini que va impulsar durant
el seu mandat), fortes retallades en les aportacions públiques i un
qüestionament d’algunes iniciatives pensades per atraure públic (i ingressos)
com presentar, a la primavera, un muntatge del musical Sunset Boulevard d’Andrew Lloyd Webber amb Glenn Close de
protagonista.
Wigglesworth, director musical de la companyia
des de començaments d’aquest curs, és ara un dels pals de paller de l’ENO. Amb
un cor i orquestra notables, la seva versió va tenir més amplitud simfònica que
ímpetu dramàtic. El músic britànic va preferir un so arrodonit, un fraseig més
amorosit que incisiu, tot i algunes puntes d’excitació, en una versió en
conjunt molt meditada. Curiosa va ser la decisió d’optar per l’obertura, més
curta, de la versió original de l’òpera, mentre que l’acte tercer el tancava el
duel entre Alvaro i Carlo, situat després del bèl·lic “Rataplan”.
El repartiment va tenir una clara triomfadora,
Tamara Wilson, primer premi al Viñas del 2011, que va impactar amb una Leonora
de poderosos mitjans, veu àmplia i generosa, sense problemes ni per dalt ni per
baix, i una entrega dramàtica absoluta. Un doble debut, en el paper i en el
país, esplèndid. Gwyn Hughes-Jones va sortir airós de l’exposada tessitura
d’Alvaro, amb un fraseig acurat tot i un timbre no del tot grat, mentre que Anthony
Michaels-Moore va ser un Carlo de recursos desgastats (el greu era molt feble)
que va anar a més durant la funció, encarnant amb encert, davant les
limitacions dramàtiques del seu antagonista, una figura literalment consumida
per l’odi. James Creswell va ser un Padre Guardiano més truculent de l’habitual,
com el Fra Melitone irat d’un Andrew Shore que, a vegades, declamava més que no
pas cantava. La Preziosilla de Rinat Shaham va quedar curta pels dos extrems de
la tessitura (quin paper més ingrat), ja que no en energia. Que consti en acta
que, seguint la política habitual de l’ENO, l’òpera aquí ressenyada va ser The Force of Destiny. El text anglès grinyolava
de forma variable, menys, tanmateix, del que em temia, però em segueixo quedant
amb La forza del destino.
[Versió ampliada del text publicat al diari
ARA l’11 de novembre]
Fotos: Robert Workman – ENO
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.