L’ARTISTA OMNÍVOR
Intentar posar límits a Plácido Domingo sembla
una tasca fútil. El tenor està passant aquestes primeres setmanes de primavera –tot
i que de ben segur els dies lliures deu anar a altres bandes- a València, on
dirigeix dues funcions de Tosca i una
versió en concert de Le Cid i,
sobretot, continua la seva particular expansió pel repertori baritonal. Aquesta
artista omnívor aborda ara al Palau de les Arts l’obsessiu Athanaël, implacable
en la seva fe i en la seva passió carnal per Thaïs, la protagonista epònima de
l’òpera de Massenet.
Poc imaginava quan vaig veure el primer
Boccanegra de Domingo a Berlín que la seva carrera de baríton s’estendria tant,
incloent rols de referència com Rigoletto (a la televisió) o, la temporada
vinent, Nabucco. Tot i això, el cantant els aborda amb els recursos que té, és
a dir, els d’un tenor que, per molt baritonal que li pugui sonar la veu, no
sona com un baríton. A València, en tot cas, va sonar en bona forma i notable
fermesa. Es pot al·legar que Domingo aplica la mateixa plantilla a tot arreu,
de manera que el seu Athanaël no té cap tret distintiu propi. Deixant de banda,
tanmateix, que es tractava d’una primera aproximació al paper, continua sent
digne d’admiració la convicció, l’energia, l’entrega i la força comunicativa d’un
artista que no es conforma a viure de rèdits.
L’òpera, però, es diu Thaïs, la cortesana que recorre el camí invers d’Athanaël: parlant
sense embuts, passa de puta a santa. Malin Byström va anar de menys a més amb
una veu amb un consistent centre de soprano lírica, un greu més pobre i un agut
atacat amb coratge a vegades suïcida i resultats desiguals, per no dir
accidentats en algun cas. Ja que no l’òptima languidesa, sí que va ser una bona
seductora fins i tot en els efluvis místics finals. Paolo Fanale em va causar
millor impressió que al Burbero di buon
cuore liceista, amb un Nicias d’emissió franca, i Gianluca Buratto va ser
un Palémon de veu tenebrosa.
És lleig dir-ho enguany que és el centenari de
la seva mort, però Massenet no està ni entre els meus 20 ni 30 ni 40
compositors favorits i Thaïs no em
farà canviar d’opinió, amb els seus alts i baixos, el seu orientalisme de
manual, la seva sensualitat gens intoxicant i les seves melodies acaronadores –la
famosa Meditació- explotades més enllà del necessari. Dit això, no hi ha dubte
que Patrick Fournillier coneix del dret i del revés Massenet, i la seva
direcció seca, directa, poc ensucrada, ajuda a superar el tràngol.
La producció signada per Nicola Raab,
provinent de l’Òpera de Göteborg, situa l’acció a l’època de Massenet, amb un
intel·ligent joc de teatre dins del teatre al voltant de la fascinació
irresistible que exerceix una diva a la Sarah Bernhardt. Guarnir Domingo com un
irat profeta bíblic al costat d’un grup de cenobites convertits en dandis engalanats
va ser d’una comicitat, vull creure, involuntària. Més destacable va ser l’enginyós
decorat mòbil de Johan Engels mostrant tant les bambolines com l’interior del
teatre (m’enganyava la vista, o recordava el Palais Garnier, on Thaïs es va estrenar el 1894?), amb una
habitació/camerino per a la protagonista que faria les delícies del simbolista
més eixelebrat, per acabar en l’acte tercer en un espai ruïnós on Thaïs pot
desenvolupar la seva última i sublim actuació, inabastable per al desesperat
Athanaël.
Fotos: Tato Baeza / Palau de les Arts
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.