A la revista britànica Opera d’abril apareix citada una fórmula esplèndida per detectar si
una òpera contemporània ha triomfat o no: si té un grapat de representacions,
és un èxit; si és ben rebuda per públic i crítica, és un hit; i si es representa fora del país de l’estrena, és un èxit
global. 25 anys després de la seva estrena a Houston, Nixon in China pertany sens dubte a aquesta última categoria,
superant amb escreix el cercle viciós de l’estrena i el circuit inicial de
possibles teatres coproductors que empresona la majoria de títols creats avui
en dia. Si noves lectures són possibles, és que som davant d’un clàssic, i la
primera òpera de John Adams n’és un.
El matrimoni Nixon arriba a la Xina / Marie-Noëlle Robert-Théâtre du Châtelet |
Aquesta mirada sobre la primera visita d’un
president dels Estats Units al gegant asiàtic no és tan un documental històric
com una reflexió no exempta de càrrega poètica (el llibret d’Alice Goodman és
un dels atots de l’obra) sobre uns éssers humans al cim del poder. De coses, a
l’escenari, en passen ben poques, sobretot al més reflexiu acte tercer, on els
protagonistes deixen la seva façana pública per mostrar-nos les seves febleses
i pors, la qual cosa no és obstacle perquè una bona interpretació deixi pòsit
en l’espectador, com va ser el cas.
L’artista xinès Xen Xi-Zeng era el responsable
de la nova producció que presentava el Théâtre du Châtelet de París, que va prescindir
del principal cop d’efecte del muntatge original de Peter Sellars,
l’espectacular aterratge de l’avió presidencial acompanyat per un potent
passatge orquestral. La proposta parisenca va ser més fidel als temps
lamentables que vivim, és a dir, austera, però no mancada d’imaginació, ja que
Nixon i la seva dona Pat baixen del teler en un seient com de roda de fira, com
si vinguessin d’un altre planeta, que és el que deurien pensar molts xinesos el
1972. Aquesta sensació d’estranyesa és la que sent la primera dama a l’acte
segon, quan visita un munt de fites del comunisme, perfectament exposades en
vitrines.
Madame Mao s'entusiasma amb un llibre roig / Marie-Noëlle Robert-Théâtre du Châtelet |
L’epicentre de l’obra és el ballet de l’acte
segon, El destacament femení roig,
coreografiat amb apropiat sentit de l’humor pel mateix Xi-Zeng, i que culmina
amb Pat Nixon confonent ficció i realitat (el teatre va riure de valent quan va
donar una Coca Cola a la protagonista de l’espectacle). Els límits de l’austeritat
es van revelar a l’acte tercer, presidit per una gran estàtua de Mao en la
penombra, davant la qual els personatges, tractats de forma massa caricaturesca
a l’acte primer, quedaven una mica perduts en la buidor de l’espai, però tot i
això, la producció del Châtelet és una bona contribució a l’obra d’Adams.
La direcció d’Alexander Briger potser no va
ser tan propulsiva com la partitura d’Adams sembla demanar, però el major amorosiment
de la seva batuta donava una nova profunditat a una música que seria massa
limitador titllar de minimalista: de fet, més enllà dels ritmes obsessius, hi
ha molta opulència poststraussiana. Llàstima que la resposta de l’Orquestra de
Cambra de París no fos sempre brillant; més encertat va estar el cor del
Châtelet.
Moment de reflexió per a Mao / Marie-Noëlle Robert-Théâtre du Châtelet |
El repartiment parisenc tenia un avantatge
notable respecte la versió prèvia que havia vist de Nixon in China, fa uns anys a l’English National Opera: les veus no
estaven amplificades, tot i que Adams demana micròfons. Això donava més
immediatesa a un bon equip encapçalat per Franco Pomponi, Nixon amb l’equilibri
just de petulància i feblesa. Un dels atractius de la representació era trobar
dues sopranos inesperades en aquest context: June Anderson, belcantista eminent
en clau lírica com a Pat Nixon, i Sumi Jo, assaltant les agilitats embogides de
Xiang Quing a l’ària “I am the wife of
Mao Tse-tung”. El mandatari xinès va poder comptar amb la trompeteria desfermada
del tenor Alfred Kim, mentre que un massa baladrer Peter Sidhom com a Kissinger
quedava eclipsat pel Xu Enlai de Kyung Chun Kim, la veu serena que tanca
aquesta òpera magistral.
S'hauria de fer una revisió de l'aportació del minimalisme (parlant en genèric) al gènere operístic. Especialment de John Adams amb la trilogia "Nixon","Klinghoffer" i "Atomic" ja que, malgrat la disfressa estilística, trobo que recuperen una cosa que l'òpera de la segona meitat del segle XX semblava haver desterrat: la sentimentalitat, el melodrama... No només hi veig molt Strauss, com bé dius, també hi ensumo molt Puccini! Felicitats pel Blog!
ResponEliminaGràcies pel comentari. Qui ets? :)
Elimina