Les expectatives exagerades solen ser males conselleres.
El cronista anava a la segona sessió d’Il
pirata de Bellini al Liceu amb els ecos retrunyents del que semblava havia
estat un concert històric. A la sortida la sensació era l’haver assistit a un
molt bon concert gràcies als dos protagonistes, certament esplèndids, però
costava compartir l’entusiasme desbordat expressat per alguns. Com que no puc
comparar els dos concerts, em limitaré a exposar la meva impressió del que vaig
escoltar, tot començant per Mariella Devia.
Gregory Kunde i Mariella Devia impartint la lliçó |
La soprano italiana és sens dubte un prodigi
de longevitat vocal, i tot i que el timbre mostra l’inevitable i lògic pas dels
anys (no és una veu jove i no sona com a tal), una domini tècnic plusquamperfet
li permet modular l’instrument a voluntat en un desplegament impressionant de
recursos. Devia es va mostrar fidel a ella mateixa (o a la imatge que jo en
tenia des que fa 19 anys vaig anar i tornar en autobús a Madrid per escoltar la
seva Lucia), al seu fraseig senyorívol, a la seva concepció diguem-ne
instrumental del bel canto, on l’expressió neix de la perfecta conducció de la
línia vocal. És una cantant freda? Jo no diria tant, però sí que sol cantar a
un pam del personatge, però les compensacions són tantes -la nitidesa dels
atacs, la rodonesa incòlume dels sobreaguts, la dolçor dels accents - que la balança
és del tot positiva. Ara bé, no és una veu gran ni una veu dramàtica, i Imogene
requeriria en principi un altre tremp. La cabaletta conclusiva va ser
sensacional, sense tanmateix crear la catarsi emocional esperada.
Devia o el cant senyorívol |
La lliçó belcantista va ser compartida per
Gregory Kunde, qui ja va deixar més d’un bocabadat quan va substituir d’urgència
Josep Bros en l’estrena de l’última Anna
Bolena liceista. Vet aquí un altre veterà amb un color tampoc jovenívol –algun
ocasional so rauc feia sospitar una mica de refredat en el tenor nord-americà-
i una tècnica aguerrida per fer front a la tessitura mortífera de Gualtiero,
amb greus baritonals, agilitats vàries i aguts estratosfèrics que Kunde va servir
amb un ímpetu entusiasmant. Tot i el desnivell volumètric de les veus, Devia i Kunde
van brodar les seves escenes conjuntes, la major calidesa expressiva del tenor
complementant bé el control impecable de la soprano.
Bons cantants per a un director massa discret |
Vladimir Stoyanov va ser un Ernesto tan
aplicat com mat, Elena Copons (Adele) i Vicenç Esteve Madrid (Itulbo) van fer
molt bé el poc que havien de fer, i Fernando Radó (Goffredo) va lluir una veu
de baix de notable potencial. L’aportació menys atractiva del concert va ser la
d’Antonino Fogliani, responsable d’una lectura a ras de terra d’una partitura
que pot donar molt més de si, amb un cor no sempre unànime i una orquestra de
so gris i desmanegat on només algun solista (com la flauta de Qiao Zhang) va
aportar una mica de color. Molta feina tindrà Josep Pons en el Brahms d’aquesta
setmana, llàstima que no ho podrem comprovar perquè el Liceu prefereix
contraprogramar-se a si mateix amb Iolanta.
Fotos: A.Bofill
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.