L’arrencada d’un any nou es pot celebrar de
moltes maneres, però per a aquest cronista, berliozià confés i irredempt, l’oportunitat
de començar el 2013 operístic no amb Verdi o Wagner sinó amb Les Troyens va ser un regal sense preu.
I això és el que va succeir el proppassat 1 de gener al Met de Nova York. Es
tractava de la primera reposició del muntatge de Francesca Zambello estrenat el
2003, una producció més preocupada en distreure l’espectador que en aprofundir
en els personatges. Extres i ballarins a dojo apareixen quan toca i quan no, en
algunes ocasions per il·lustrar de forma didàctica el que explica el text (la
mort de Laocoön a l’octet amb doble cor de l’acte primer), d’altres per fer simplement
de farciment. A favor de Zambello cal dir que sap moure amb habilitat les
masses i que, en aquesta ocasió, va prescindir dels elements més cursis de fa
10 anys, com la dansa aèria que recreava l’amor de Didon i Enée. A més, obrint
i tancant l’obra amb la mateixa imatge, l’amuntegament de cossos inerts, lliga
de forma clara el destí fatal de troians i cartaginesos.
A aquestra Troia sí que entra un cavall |
El repartiment no va ser ben bé el previst al
començar la temporada. Després d’unes funcions sembla que no gaire afortunades,
Marcello Giordani va decidir retirar Enée del seu repertori, amb la qual cosa d’un
dia per l’altre, i tot sortint del Robert
le Diable del Covent Garden, va aterrar Bryan Hymel, remarcable
protagonista ja de Les Troyens aquest
estiu a Londres (on també va fer de reemplaçament, aquí de Jonas Kaufmann). El
jove tenor nord-americà va fer un espectacular desplegament de facultats i va
estar a l’alçada tant dels elements lírics com èpics de l’obra. Llàstima que la
seva Didon no fos aquella nit Susan Graham (baixa per malaltia) sinó Elizabeth
Bishop, cantant musical i veu correcta que va arribar curta de forces a la seva
gran escena final.
Bryan Hymel, envoltat de troians atemorits |
El cas de Deborah Voigt va ser més preocupant. Cassandre ja
al 2003 –és a dir, abans del procés d’aprimament, quan la veu estava en tota la
seva cremosa plenitud-, la soprano nord-americana va iniciar la funció amb sons
pàl·lids i inestables (el preu de Brünnhilde?) que per sort van anar
desapareixent de mica en mica. El que no va desaparèixer va ser l’apatia
interpretativa: no és estrany que els troians no fessin cas dels advertiments d’aquesta
dissortada profetessa, atesa la poca esma en el gest i el fraseig exhibits per
Voigt. De la resta de l’extens equip cal destacar la sucosa Anna de Karen
Cargill, l’Iopas d’Eric Cutler (exhibint de forma estentòria, com Hymel, els
seus pinyols), el Narbal de Kwangchul Youn i l’Hylas de Paul Appleby. Fabio
Luisi es va preocupar més de coordinar les nombroses forces al seu comandament
que d’oferir una versió personal d’aquesta summa berlioziana –ras i curt, la
grandiositat romàntica de James Levine de fa 10 anys no hi va ser-, però a
vegades és d’agrair tenir un capità amb el rumb clar al cap. I si l’orquestra
va estar molt bé, el cor va ser simplement impressionant.
Cartago no acabarà gaire millor que Troia |
Aquesta virtut va ser més evident en la
lectura que Luisi va fer uns dies abans d’Aida
(avís: no vaig veure Maria Stuarda amb
Joyce DiDonato, però no està pas malament que la meva última òpera del 2012 fos
de Verdi). El director italià va anar per feina amb un impuls dramàtic directe
que va anar a favor de l’obra. El cast va estar dominat per l’Aida de Hui He,
veu àmplia i ben menada i cant expressiu tot i que una mica genèric, envoltada
amb encert pel Radamès de Roberto Alagna (que va coronar l’ària amb un falset
no del tot convincent), l’Amneris de Dolora Zajick (mostrant ja alguna esquerda
en l’encara impactant armadura vocal) i l’eficient Amonasro de George Gagnidze.
La producció de Sonja Frisell estrenada el 1988 et transporta a l’Egipte
hollywoodenc en tecnicolor, amb multitudinària marxa triomfal inclosa. Esclar
que per a desfilada, la palma se la va endur el Radio City Music Hall Christmas Spectacular (el nom ja ho diu tot),
amb un pessebre vivent on no van faltar ni ovelles ni camells. Em quedo,
tanmateix amb la precisió inhumana de les coreografies de les Rockettes.
Marxa triomfal amb tots els ets i uts faraònics |
Si no ha quedat clar fins ara, aquesta visita
al Met es va caracteritzar per obres de dimensions èpiques i grans requeriments
de masses humanes. I qui millor per donar espectacle que Franco Zeffirelli amb
la seva Turandot del 1987. Confesso
una part de plaer culpable al veure tant d’excés visual (els aplaudiments a l’escena
segona de l’acte segon són comprensibles), però l’aclaparament dóna pas a l’embafament
i al malestar per aquest malaltís horror
vacui que deixa reduïda la part practicable als protagonistes a uns pocs centímetres
i que força un primer entreacte de 45 minuts. Si arriba a sortir un
saltimbanqui més fent bots o una extra més agitant cintes crec que no hagués
respost dels meus actes.
Ni un centímetre quadrat lliure en aquesta Xina operística |
Dan Ettinger va fer bé de subratllar la
modernitat de l’escriptura de Puccini, el problema va ser que la seva versió va
ser aspra i brutal, sense ni un bri de sensualitat (tal vegada per contrarestar
la posada en escena?). Iréne Theorin va ser una convincent Turandot, d’agut
penetrant però curt, amb idees interpretatives interessants, com la
introspecció de la primera estrofa d’“In questa reggia” i un desgel ben
modulat. Si l’òpera es pot veure com un combat entre Turandot i Calaf, llavors
aquest va sortir clarament derrotat en termes de potència. Walter Fraccaro és
un bon exemple d’un curiós fenomen que es dóna al Liceu: cantants recurrents
durant un temps que desapareixen sense deixar rastre. No vull dir pas que trobi
a faltar el seu fraseig lacrimògen, però el seu Calaf va ser al menys coratjós
(i veient el que corre per aquests móns de Déu, gaire alternatives
engrescadores no n’hi ha). Samuel Ramey (Timur) segueix resistint-se a la
jubilació, mentre que la Liù desafinada i gens dolça de Hibla Gerzmava
certifica una certesa que tenia de fa anys: al Met ho aplaudeixen tot.
Diversió garantida a l'Studio 54 |
Una crònica de Nova York no pot deixar de
parlar d’una altra passió del cronista, els musicals. Chaplin no ha funcionat tot i la pletòrica actuació del
protagonista, Rob McClure, i surt de cartellera ja mateix, com aviat ho farà l’estel·lar
Evita amb un sorprenent Ricky Martin
i una Elena Roger que vaig trobar massa estrident. Però si passeu aviat per
Broadway, no us perdeu la deliciosa The
Mystery of Edwin Drood, amb un equip en estat de gràcia inclosa una llegenda
vivent, Chita Rivera.
Propera crònica: Il pirata al Liceu.
Fotos: Marty Sohl / Cory Weaver
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.