La coproducció entre la Staatsoper de Berlín i
la Scala de Milà de Der Ring des
Nibelungen ha arribat ja a la seva conclusió, al menys a la capital
alemanya, al depriment Schiller Theater, seu de la companyia mentre l'històric edifici de la Unter den Linden continua amb una restauració amb sobrecost i endarreriment considerables. I com abans de Götterdämmerung
ja se sabia, aquesta ha estat i és, de forma indiscutible, la Tetralogia de
Daniel Barenboim.
Theorin envoltada de foc videogràfic |
Els tempos es poden haver eixamplat, però el control del flux
musical és admirable, incloent uns silencis sempre prenyats de tensió. El
director argentino-israelí va extreure de la Staatskapelle de Berlín aquest so
fosc, dens, amb substància (si no em fessin por els tòpics, diria que
típicament germànic), la qual cosa no vol dir que no sigui dúctil, un so que el
diferencia de la pàtina més tornassolada (més karajaniana?) de l’altra gran
batuta wagneriana de l’actualitat, Christian Thielemann. No van faltar a la
cita aquestes embranzides, aquestes sobtades pujades d’adrenalina que, amb una
orquestra que no pren presoners, deixa l’espectador sense alè. Afegim-hi un cor
magnífic, dirigit pel bayreuthià Eberhard Friedrich, i ja tenim les bases
sòlides d’una gran versió musical.
El repartiment va presentar massa
desigualtats. Per una banda hi havia Iréne Theorin i per l’altra, tota la
resta, amb una Waltraud Meier hors
concurs com a Segona Norna i una Waltraute d’una classe sobirana: quina
noblesa en cada mirada, en cada gest, en cada inflexió. En justícia, la seva
escena amb Brünnhilde va ser un dels grans moments de la funció. Theorin va
haver de lluitar no només contra la duresa del paper, també contra un vestit
dissenyat per algú que l’odiava, amb una cua quilomètrica que dificultava tot
moviment. Fora d’això, la soprano sueca viu un gran moment de forma, amb una
veu fàcil, potent, extensa (només les notes agudes més extremes revelen una
petita tensió), menada amb gust, al servei d’una encarnació molt ben matisada,
des de la dolçor de l’enamorada al furor de la dona traïda.
Una germandat de nefastes conseqüències |
Ian Storey va ser un Siegfried madur, més
aviat pàl·lid. El tenor britànic no ha acabat de fer el salt que el trampolí
del Tristan und Isolde del 2007 a la
Scala, amb Barenboim i Chéreau, podia fer pensar. Va ser una interpretació tan
correcta com poc carismàtica i, fins i tot amb l’atenuant de la indisposició
anunciada abans de l’acte tercer, la veu és mat, avara de colors i de projecció
limitada. Storey no té la culpa, tanmateix, de la fila ben poc heroica que li
van imposar, amb una grenya risible i un vestuari més adequat per a una festa
leather. El seu antagonista, Hagen, tampoc va lluir gaire, amb un Mikhail
Petrenko empès prematurament a aquests papers per als quals no té ni la negror
instrumental requerida ni la potència vocal necessària (i més amb un Barenboim
que no sol perdonar a la batuta). Un fraseig insidiós no va ser prou
compensació per a una crida als vassalls que no va fer gens de por.
El cor per fi entra en escena a la Tetralogia |
El Gunther
baladrer de Gerd Grochowski i la Gutrune estrident d’Anna Samuil (també Tercera
Norna) van refermar la meva sospita que les escenes dels germans Gibitxungs
estan entre els moments menys inspirats de la Tetralogia. Correctes les filles
del Rin (Aga Mikolaj, Maria Gortsevskaya i Anna Lapkovskaja), contundent la
Primera Norna de Margarita Nekrasova i bon Alberich de Johannes Martin Kränzle
(a qui he sentit millor en altres ocasions quan no va vestit de cavernícola).
El dolent mata l'heroi per l'esquena |
Hi ha propagandes que es giren contra qui les
realitza, perquè ja té nassos qualificar la producció de Guy Cassiers d’“un
Anell per al segle XXI” (com tampoc ho seria una altra proposta molt mediàtica,
la de Robert Lepage al Met). O potser sí que aquest és el missatge, que ens
espera un món gris, fosc, depriment i nul dramàticament. Cassiers torna a
recórrer a les projeccions en vídeo més o menys abstractes, més o menys
suggerents, més difuses que clares, i també reapareix la troupe de ballarins de Sidi Labi Cherkaoui, per sort només a l’acte
primer, ja que la seva contribució és del tot prescindible. Ara bé, segons el
programa, algú deu haver cobrat per fer de coreògraf del cor (l’haurien de
denunciar per incompliment de contracte) i en nòmina també hi ha tres
dramaturgs, tres, que deuen haver tingut molta feina barrinant com vendre la
moto al personal.
Theorin i Storey mentre encara eren feliços |
El fiasco es consuma amb entrades i sortides de personatges
sense cap lògica i una Immolació resolta de la forma més anticlimàtica possible
fins que baixa un gran plafó que reprodueix el relleu Les passions humaines de Jef Lambeaux, ubicat a Brussel·les, i que
ha servit de leitmotiv visual per a Cassiers en tot el cicle. Un clau més en el
taüt d’aquesta producció que només ha tingut vida des de la veu d’alguns
protagonistes i la batuta magistral de Barenboim.
Fotos: Monika Rittershaus
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.