Al costat de les habituals Ievgeni Oniegin i La dama de piques, el catàleg operístic de Txaikovski inclou altres
títols atractius, com Iolanta, que
el Mariinski va dur al Liceu fa uns mesos, o Mazeppa, que ha estat objecte d’una nova producció a la Komische
Oper de Berlín. L’argument d’aquesta òpera estrenada el 1884 no deixa de tenir
les seves peculiaritats, ja que la història d’amor està protagonitzada per una
noia, Maria, molt més jove que el seu estimat, el mateix Mazeppa, el líder
ucraïnès que es revolta contra el tsar. Com que el pare de la noia, Kotxubei,
no només està horroritzat per aquesta relació, sinó que també s’oposa als plans
de Mazeppa, aquest el fa torturar i executar, la qual cosa condueix Maria a la
follia. De fet, l’escena del deliri de la protagonista és una de les més
colpidores de la partitura, tancant l’òpera en un dolç pianíssim que deixa
l’esperit desassossegat.
Un descobriment: Asmik Grigorian |
Una història d’amor tràgica ubicada en un
context de conflicte civil ha donat peu al director d’escena Ivo van Hove a
presentar un muntatge rabiosament actual. Un bombardeig de vídeos en els
passatges orquestrals que abunden en la peça ens posava en situació en un tres
i no res: escenes de guerra, destrucció, devastació ecològica, tortura,
brutalitat, mutilacions i desolació fins a límits extrems que entendria
poguessin ferir alguna sensibilitat (l’únic moment de distensió el proporcionen
imatges de soldats ballant mentre sona una dansa cossaca). Un món cruel, doncs,
amb una clara divisió entre civils i militars, d’amistats trencades i
traïcions, d’humiliacions com la que pateix Kotxubei, arrossegat com si fos un
gos, però també amb moments teatralment impactants, per exemple quan, després
de l’execució d’aquest, tot el cor deixa les seves armes davant un trasbalsat
Mazeppa. La destrucció de l’escena final, en el decorat únic (una mena de nau
industrial / refugi) és la conseqüència inevitable de tot el que ha esdevingut
abans.
El muntatge d'Ivo van Hove no estalvia escenes violentes |
Com la posada en escena, la versió de Henrik
Nánási, director musical de la Komische Oper, va ser directa i contundent, tot
i que en algun moment podia haver afluixat el volum d’una orquestra que, com el
cor, va lluir a molt bon nivell (per cert, l’obra no va ser interpretada en
alemany, com és el costum al teatre, sinó en rus). Poc menys que un descobriment va ser la Maria d’Asmik Grigorian, certament al límit de les seves forces al
final de l’obra (la batuta no la va ajudar), però commovedora en tot moment, no
només pel seu cant generós, també per un rostre de gran expressivitat.
La diferència d'edat no és el problema |
Jason
Hayward va ser un Mazeppa imperiós i torturat, només una mica apurat per dalt.
El Kotxubei d’Alexei Antonov va progressar positivament al llarg de la funció,
amb resultats apreciables a la gran escena de la presó, mentre que Agnes
Zwierko va ser una imperiosa Liubov (la mare de Maria) i Ales Briscein va
aportar tons mel·liflus a Andrei, un d’aquells rars casos en que el tenor rep
carabasses de la soprano.
Fotos: Monika Ritterhaus
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.