La reposició de L’elisir d’amore ha suposat una necessària injecció d’alegria al
Gran Teatre del Liceu, no tant pel propi caràcter de l’obra de Donizetti com
pels resultats obtinguts en la primera d’unes representacions que, de fet, van
ser un recurs d’urgència per cobrir el forat negre que la programació tenia al
mes de novembre. No va ser una funció rutinària a l’ús, sinó una sessió que
evidenciava que darrere hi va haver un bon treball tant musical com teatral. El
muntatge de Mario Gas no ha perdut pistonada amb els anys, i la seva translació
a la Itàlia dels camises negres feixistes segueix funcionant, sempre i quan
s’estableixi una bona interrelació entre els protagonistes, com va ser el cas.
És una d’aquella mena de produccions de què disposen tots els teatres, aptes
per a múltiples reposicions amb desfilades d’equips vocals diferents. En
aquesta edició vam tenir la sort de comptar amb un Nemorino sensacional, Javier
Camarena.
|
Javier Camarena, el gran triomfador |
Amb una veu lluminosa i seductora, homogènia,
ben projectada, d'agut fàcil i agilitats nítides, el tenor mexicà va ser un entendridor
protagonista, desplegant un cant tan franc com matisat, i un idoni capteniment
escènic que evidenciava el caràcter innocent del personatge sense convertir-lo
en un babau. Camarena va suar de veritat la cansalada, va anar a totes sense
amagar-se mai i si “Adina credimi” va
ser d’un colpidor patetisme, l’esperada “Una
furtiva lagrima” va ser un exemple de bel canto sentit i elegant, amb
preciosa messa di voce final inclosa.
El seu triomf sense pal·liatius va ser del tot merescut, i confirma una certesa
que tenia des de ja fa anys: l’Òpera de Zuric, la companyia a la qual
pertany Camarena, va ser en l’època que la dirigia Alexander Pereira (ara al
Festival de Salzburg) una plataforma immillorable per a alguns dels cantants
més interessants de l’actualitat (Kaufmann, Beczala, Volle, per citar-ne només
alguns).
|
Àngel Òdena i Nicole Cabell flirtegen |
El paper d’Adina té un punt de desagraït,
perquè el màxim moment de lluïment arriba al final, quan el tenor ja s’ha
guanyat tots els cors. Nicole Cabell va abordar amb bones dosis de virtuosisme
les parts més àgils, i el seu fraseig immaculat va estar ben complementat per
una veu sedosa, amb un so cobert que recorda instruments del passat. Només li
va faltar una personalitat (i una dicció) més marcada per dissipar les sospites
de fredor. Àngel Òdena va repetir el seu Belcore prepotent i emfàtic, mentre
que Simone Alberghini va anar de menys a més com a Dulcamara: és d’agrair que
cantés escrupolosament el paper, evitant les exageracions i distorsions
d’altres intèrprets amb més bis còmica que veu. La Gianetta d’Eliana Bayón
tancava el repartiment d’una funció dirigida de forma propulsiva per Daniele
Callegari. Si el cor va mantenir el bon nivell dels últims temps, l’orquestra
va mostrar una cohesió remarcable perquè és menys habitual del que seria exigible quan aborda aquest
repertori. Va ser tot un gust sortir del Liceu amb un somriure d’orella a
orella.
Fotos: A. Bofill
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.