El gran somriure de felicitat de la cap de
violes. Aquesta imatge, constant durant tota la sessió, va ser la que millor va
definir la versió en concert que René Jacobs va oferir de Die Zauberflöte a Palau 100. Les diverses gravacions de les òperes
de Mozart que ha realitzat el director belga per al segell Harmonia Mundi,
inclosa la que ara ens ocupa, ja ens havien preparat per a la seva metodologia
interpretativa, altament intervencionista, que parteix d’una reflexió profunda
sobre text i música –impossible destriar un de l’altre- avalada per un arsenal
de referències històriques que l’aclaparat musicògraf no pot ni intentar
rebatre. Més que discutir la versemblança musicològica de les opcions de
Jacobs, doncs, és més útil valorar la seva validesa a l’hora de ser posdes en
pràctica. El directe, com el cotó, mai no enganya, i aquesta Zauerbflöte va ser una festa.
Per què empro el terme intervencionisme?
Òbviament, tota interpretació d’una partitura implica una presa de decisions,
però més enllà de qüestions de tempo –en general ràpids, tot i que amb moltes
dosis de marcats rallentandi si la
situació dramàtica ho propicia-, d’atacs, d’equilibris instrumentals -Jacobs va
il·luminar de forma fascinant moltes línies ocultes en altres lectures-, fins i
tot d’embelliments, el músic belga no té por de fer modificacions (el duo d’homes
armats esdevé un cor) i d’afegir altres elements musicals aliens a la
partitura. Així, el fortepiano (i el glockenspiel) de Christian Koch subratlla
sovint els diàlegs o preludia els números cantats alhora que s’integra en el
discurs orquestral. Més efectista és la presència de la percussionista
Marie-Ange Petit amb tota una bateria d’efectes especials sonors que, al final
de la vetllada, ja semblaven repetitius, tot i la perícia de la intèrpret. La
intenció de Jacobs era crear un autèntic teatre sonor i la veritat és que ho va
aconseguir, però més que per l’ús d’aquests efectes o pels moviments dels
cantants per l’escenari, sobretot pel vigor irresistible de la seva direcció. Com
a teatre de veritat, hagués preferit veure l’aclamada producció de William
Kentridge que Jacobs va estrenar (i ja posats, jubilar la de Comediants). Somiar
és gratis.
Per dur a terme els seus propòsits, Jacobs va
comptar amb dues eines excepcionals. L’Akademie für Alte Musik de Berlín forma
part de l’elit més selecta de les orquestres amb instruments originals, i amb l’obertura
ja van quedar clars els motius: corda dúctil i àgil, metall penetrant, una
fusta de somni (em quedo amb uns fagots sòlids i càlids) i, sobretot, un
entusiasme a l’hora de fer música que no pot deixar indiferent. Com sol passar
en aquest àmbit, Jacobs és més un inspirador que un director de gest precís,
per això tots els ulls s’adreçaven un moment o altre al concertino, Bernhard
Forck (hagués estat d’agrair que el programa del Palau especifiqués la
plantilla de l’orquestra). La segona pota de l’èxit va ser una altra formació
excepcional, el Cor de Cambra de la RIAS, d’una cohesió i plenitud sonora
admirables.
El repartiment, part del qual era el mateix
del disc, va presentar certes desigualtats, sense que cap cantant baixés de la
correcció. Els més destacats van ser Miah Persson, una Pamina exquisida que ha
guanyat cos en el centre de la veu sense perdre refulgència (va ser impressió
meva, o la soprano sueca no estava del tot còmoda amb el tempo d’“Ach ich fühl’s”?), Daniel Schmutzhard
com un bonhomiós Papageno que per sort va defugir l’histrionisme, i un enjogassat
trio de dames (Inga Kalna, Anna Grevelius i Isabelle Druet). El Tamino de Topi
Lehtipuu no va estar mancat ni d’elegància ni de noblesa, però el timbre és
massa blanquinós i l’agut costava d’alliberar. Marcos Fink té els greus, ja que
no la rotunditat, de Sarastro, en una encarnació baixa en calories, mentre que
Burçu Uyar va posar empenta i bones agilitats a la seva Reina de la Nit, però
els fa sobreaguts se li van escapar. Sunhae Im, habitual de l’escuderia Jacobs,
va ser una Papagena xamosa, Kurt Azersberger un llefiscós Monostatos
inquietantment semblant a Toni Albà, Thomas E. Bauer i Joachim Buhrmann van
complir com a sacerdots varis, i no ens podem oblidar dels magnífics (i de nou
anònims per al programa) nens cantaires de Sant Florià. Fins i tot algú
al·lèrgic a la màgia de Die Zauberflöte
com qui signa aquestes ratlles va gaudir de valent d’aquest concert, sortint-ne
amb les piles recarregades i un somriure com el de la cap de violes (per cert,
es diu Sabine Fehlandt).
Em va agradar molt, i els efectes acustics, bastants per cert, no em van molestar, perquè no se si us vau fixar que sobre tot es produient quant hi havia un buit, es a dir en els acabaments de les escenes i així es podia enllaçar amb el començament de l'altre. En l'ària de la Reina de la Nit i va haver un comen-çament d'aplaudiments, que no van poder sorgir pel soroll de la planxa acustica que imitava el tro. (també cal felicitar l'interpret dels sorolls perquè sempre van ser a tempo). Per part de R. J. ho vaig trobar molt encertat tot plegat. Vaig tenir el goig de poder felicitar a Mia Persson quant modestament, tota soleta, va sortir del Palau arrossegant una maleteta on segurament hi havia el seu vestit de concert. Tot delicios i senzill.
ResponEliminaGràcies per la teva aportació, però com indico més a baix, prefereixo que els comentaris vagin signats.
Elimina