Tots els ingredients de l’èxit es van aplegar
aquest dilluns al Liceu: una obra atractiva com Adriana Lecouvreur, un melodrama amb tots els ets i uts servit per
una partitura de gran amplitud melòdica; una acurada direcció musical; un
muntatge on la brillantor visual no va estar barallada amb la intel·ligència
dramàtica; i un equip vocal de primera magnitud, condició sine qua non en aquesta mena d’obres. Comencem, doncs, per aquest
capítol (que després no diguin que els crítics ens fixem sempre primer en les
posades en escena i deixem les veus per al final).
Roberto Alagna i Barbara Frittoli, una bona parella /A.Bofill |
Començar amb una ària com Io son l’umile ancella és tot un repte, perquè aquesta pàgina, la
més coneguda de l’òpera de Cilèa, ha estat i és cavall de batalla de multitud
de sopranos. Afegim a més la pressió, implícita o no, de la memòria més o menys
àmplia (i l’edat més o menys avançada) del liceista, que pot esmentar Adrianes
memorables com Mirella Freni, Montserrat Caballé o Renata Tebaldi. Barbara
Frittoli va superar amb nota el primer escull, esculpint amb exquisidesa l’ària
amb una veu que, si bé mostra un vibrato més pronunciat, continua sent capaç de
delicats pianíssims i manté la seva natura lírica. Aquesta va ser una de les
virtuts de la soprano italiana, mai va voler cantar amb una veu que no té,
engruixint artificialment el centre o forçant el greu, alhora que va evitar els
desbordaments grollers: l’àmplia experiència mozartiana de Frittoli deu servir
d’alguna cosa. La seva Adriana, movent-se sempre en uns paràmetres de noble
sensibilitat, i especialment glamurosa en el preciós vestuari setcentista de
Brigitte Reiffenstuel, va apostar per l’esfumatura i el matís. Era d’esperar
que en el combat decibèlic amb la Princesa de Bouillon de Dolora Zajick sortís
perdent, però Frittoli es va anar creixent durant la representació fins a un
quart acte on la temperatura emocional va arribar a cotes màximes a partir d’un
sentit Poveri fiori. I què bé que va
morir!
En un moment de forma exultant, Roberto Alagna
va ser un Maurizio tot passió i extraversió, amb la generositat vocal marca de
la casa que no exclou l’elegància en el fraseig. A més, es notava una bona sintonia
amb la seva partenaire, fent més creïbles les seves efusions amb Frittoli
davant els ulls d’Angela Gheorghiu, espectadora d’excepció a l’amfiteatre (la
soprano romanesa va estrenar a Londres aquest muntatge coproduït entre el
Liceu, el Covent Garden, l’Òpera Estatal de Viena, l’Òpera Nacional de París i
l’Òpera de San Francisco). Dolora Zajick em va generar sensacions
contradictòries: la mezzosoprano nord-americana manté l’autoritat d’un
instrument privilegiat i impactant, encara que a Acerba voluttà va mostrar massa desigualtats (Cilèa tampoc va posar
les coses fàcils a l’entrada d’aquest personatge). Dit això, és evident que ni
el gest -actriu limitada, ja ho sabíem- ni el fraseig d’aquesta Bouillon no van
ser gaire principescs: el “Restate!”
que li va etzibar a Maurizio a l’acte tercer va fer donar un bot a mig teatre i
despertar potser algun espectador. Però Zajick segueix sent molta Zajick.
El teatre és l'eix del muntatge de David McVicar / A.Bofill |
Michonnet és com una excepció en el repertori
de molts barítons, una bona persona de dalt a baix. La dificultat és fer-lo
entranyable sense que sembli babau i en això va reeixir del tot Joan Pons. Una
curiositat: quants anys feia que no protagonitzava una estrena al Liceu? Els
segons repartiments eren el seu destí recent, un fet injust per algú amb el seu
currículum liceista. Giorgio Giuseppini va ser un Príncep de Bouillon d’instrument
gastat però encara sonor, suficient per al paper, mentre que Paco Vas va oferir
una altra de les impagables vinyetes a què ens té ben avesats, amb un llépol Abate
di Chazeuil. Estefanía Perdomo, Anna Alàs, Eduardo Santamaría i Marc Pujol van
ser el més que correcte quartet de col·legues d’Adriana.
Maurizio Benini va equilibrar l’atenció a les
necessitats dels cantants –a més, es va aturar estratègicament després de cada
ària, aplaudides totes, per cert- amb el respecte a la refinada escriptura
orquestral de Cilèa, obtenint de pas una notabilíssima prestació de l’orquestra.
La delicada conclusió de l’obra va ser màgica, en perfecta sintonia amb la
preciosa imatge final: des de l’escenari, els companys de teatre de la protagonista
li reten homenatge en el seu últim instant de vida. David McVicar és d’aquells
directors que potser no sempre entusiasmen, però que difícilment deceben, amb
un ofici teatral de primer ordre. Com ja va fer en la sensacional Manon de Massenet de fa unes temporades,
el director escocès recrea un segle XVIII de gran bellesa sense caure en la
postal, reforçat en una superba il·luminació (Adam Silverman) que donava la
sensació de veure un espectacle a la llum de les espelmes, i amb alguns tocs de
benvinguda ironia (el ballet).
Joan Pons i la troupe de la Comédie Française / A.Bofill |
El teatre és l’eix del muntatge, amb aquest
gran escenari (dissenys de Charles Edwards) que, en diferents perspectives, apareix
en els quatre actes, i en el qual la Lecouvreur és reina i senyora. La seva
apoteosi és a l’acte tercer, però si Adriana triomfa al teatre, a la vida
domina la gelosa princesa que l’enverina. Sense necessitat de buscar treus peus
del gat, el muntatge de McVicar, reposat al Liceu per Justin Way, mostra una
acurada delineació de personatges i situacions, una direcció d’escena d’una cal·ligrafia
impecable. Va ser tot un plaer assistir a una funció tan rodona com aquesta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.