Òpera a les 11 del
matí? I tot un Götterdämmerung?
Sembla una bogeria, però cada teatre té els seus rituals, i el Met, els
dissabtes, ofereix dues representacions, amb la qual cosa la matinee, que en diuen a Nova York, va estar
dedicada a l’última peça de la Tetralogia
i al vespre encara van tenir ganes de fer Billy
Budd (no m’hi vaig quedar, la qual cosa no vol dir que no veiés una altra
òpera, però això serà en una crònica posterior). Sigui com sigui, es va fer rar
sortir del teatre amb la llum del sol després d’una marató wagneriana.
Dos canosos cara a cara: Bryn Terfel i Patricia Bardon / Ken Howard |
Les dues parts que
restaven per comentar eren les que no estaven dirigides per Fabio Luisi. Amb
tot el respecte per als seus substituts, diu ben poc del teatre amb més
pressupost del planeta que una de les seves propostes estrella acabi en mans de
dos directors assistents. Però tampoc diu gaire de la tasca d’un sobreexplotat
Luisi (20 representacions en poc més d’un mes) que la seva absència no es notés
gaire. Derrick Inouye va ser qui va signar la representació més reeixida, un Siegfried cabal, ben menat, sense grans
puntes ni grans decaïments. Més fluix va estar John Keenan a Götterdämmerung: fraseig apàtic, temps
arrossegats, cesures desmesurades. Va optar per la prudència? Seria comprensible
donades les circumstàncies, sense que això serveixi de gaire per esvair la
decepció. Si l'orquestra encara va relliscar de tant en tant, el cor va treure un volum impressionant.
Potser perquè la
màquina es va moure menys que a les altres parts, Siegfried va ser, a nivell escènic, l’obra més coherent del cicle.
Les projeccions també eren més atractives (com el sotabosc ple de vida),
llàstima d’un drac ridícul sorgit d’una atracció de fira. I és que, fins i tot
en aquesta època d’efectes especials a dojo, la Tetralogia presenta reptes fenomenals, com el final. Em va alegrar
veure per primer (i últim?) cop a la vida com Brünnhilde es llença a la pira a
lloms de Grane, encara que aquest fos un cavall mecànic i que Deborah Voigt fes
patir a l’hora de pujar-hi. Després d’això, però, Lepage es limita a cremar les
estàtues dels déus (una imatge que també va emprar Keith Warner al Covent
Garden) i deixar l’omnipresent màquina en suau ondulació, un retorn a la calma
primigènia (faig un esforç benèvol d’interpretació). I ja està.
Les nornes s'emboliquen amb la màquina / Ken Howard |
Com a la crònica
anterior, restaran en la memòria algunes interpretacions vocals majúscules.
Bryn Terfel reapareixia amb cabells blancs per a un Wanderer que, si al primer
acte li cau un xic greu, va mantenir l’eloqüència irresistible de les dues
primeres parts, també algun manierisme vocal (aguts atacats plans i després
vibrats). Hans-Peter König, a més de Fafner, va ser un Hunding negre com
l’avern, amenaçador i sardònic alhora. Uns graons per sota estaria el Siegfried
de Stephen Gould, matusser en algun moment, però fiable i amb forces suficients
en les dues obres per encarnar amb convicció aquest nen gran amb espasa.
Deborah Voigt va
estar malalta a Siegfried, deixant el
despertar de Bünnhilde a Katarina Dalayman, veu més rica en harmònics, si bé
amb senyals d’usura i un agut laboriós. Les poques protestes que va rebre van
ser perquè va eludir el do agut final? Voigt va tornar a vestir-se de valquíria
a Götterdämmerung, creixent en
intensitat a mesura que avançava l’obra, però la veu no té la consistència
ideal en el centre i l’agut cada cop és més obert. Brünnhilde és un d’aquells
papers sense tornada, li passarà factura? La resta, sense gaire més història:
Robert Brubaker i Richard Paul Fink van estar més disciplinats com a Mime i
Alberich, Patricia Bardon va ser una Erda sense l’extrem més cavernós de la
tessitura; Karen Cargill, una Waltraute aplicada i prou; adequades les nornes,
les filles del Rin i l’ocell del bosc, i dels gibitxungs (quins papers més
desagraïts), preferible el Gunther d’Iain Paterson que la Gutrune de Wendy Bryn
Harmer.
Deborah Voigt pateix davant Hans-Peter König / Ken Howard |
El muntatge de Robert
Lepage ha resultat ser un coet mullat, caríssim, això sí, que no ha estat a
l’alçada de les desaforades pretensions del potent aparell mediàtic del Met.
Amb una màquina menys aparatosa, Vera Nemirova ha explicat a Frankfurt una
història molt més apassionant amb personatges molt més rics i complexos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.