La matinada d’aquest diumenge a dilluns
Broadway entrega els seus màxims guardons, els premis Tony. No es tracta ara
tant de fer una travessa sobre qui guanyarà com de presentar una breu
panoràmica sobre alguns dels musicals en pugna, amb l’inconvenient que en l’última
visita a Nova York no vaig poder pas veure l’espectacle més nominat, Once. Si aquest títol compta amb 11 candidatures,
li segueixen amb 10 nominacions dues peces amb música del mateix compositor, no
precisament actual, sinó tot un clàssic, George Gershwin.
Matthew Broderick, de festa amb música de Gershwin / Joan Marcus |
Nice
Work If You Can Get It és un hàbil refregit de cançons
diverses (meravelloses, per descomptat) que, tanmateix, queda lluny de la
brillantor d’un altre invent similar, Crazy
for You (tot admetent la dosi de parcialitat pel que va ser el primer musical
que vaig veure a Nova York, fa 18 anys). Les coreografies eren previsibles, l’humor,
molt primari (això sí, amb pulles polítiques antirepublicanes ben rebudes pel
públic) i la prestigiosa parella de protagonistes, Kelli O’Hara i Matthew
Broderick, transmetia poca química. De fet, ell no opta pas al Tony, potser perquè
sembla actuar amb el pilot automàtic, al contrari de la seva companya, una de
les veus més belles avui a Broadway.
L’altre títol de Gershwin va arribar amb
polèmica, perquè Stephen Sondheim va abominar públicament dels talls i canvis
en el text perpetrats a Porgy and Bess.
Una de les grans òperes americanes ha estat ajustada als cànons del teatre
musical contemporani, i l’amplificació, la reduïda orquestració i alguns
arranjaments són més que discutibles. Al seu favor compta amb un bon
repartiment, encapçalat per un Porgy, Norm Lewis, de gran poder vocal (quin mal
feia veure’l tota l’estona amb la cama girada) i una Bess excepcional. La
composició commovedora d’Audra McDonald, miraculosa tant vocalment com
escènica, creant un personatge, segons el moment, derrotat, redimit i humiliat,
bé li pot merèixer el seu cinquè Tony.
Norm Lewis té cura d'Audra McDonald / Michael J. Lutch |
Broadway ha sucumbit a la lamentable moda de
l’standing ovation automàtica: l’antiga New Amsterdam imitant el seu model
neerlandès?. Tot i així, el clamor quasi histèric amb què va ser rebut Newsies supera qualsevol mida. Aquest
nou musical de la factoria Disney és un fenomen curiós: una nova adaptació de
pel·lícula –una de les tendències dominants avui a Broadway- prevista per a un
període curt de temps que s’ha allargat indefinidament a causa de l’èxit. Hi
deu ajudar força veure en acrobàtiques coreografies un grup d’adolescents rebel·lant-se
amb èxit contra el poder adult, fórmula perfecta per atraure públic jove. L’argument
gira al voltant d’una vaga de repartidors de diaris al Nova York de finals del
segle XIX, com no amb història romàntica pel mig. Guanyarà Allan Menken amb
aquest xou el seu primer Tony, ell que té piles d’Oscars per musicals animats
de Disney? Les cançons funcionen, tot i que són més aviat el fons ideal per a
les evolucions atlètiques (la coreografia de Christopher Gattelli és
espectacular) del jove cos de ball.
Els joves es rebel·len a 'Newsies' / Disney |
Menken va aconseguir per uns dies tenir tres
musicals en cartellera, com Lloyd Webber, però si Sister Act aguanta, el fracàs estrepitós de Leap of Faith pot esborrallar les seves opcions el Tony a la millor
música, encara que davant només tingui un Frank Wildhorn (Bonnie & Clyde) que ja no està en cartell i, fet extraordinari,
la música de dues obres de teatre, un senyal ben trist del mal moment del musical
de nova creació. Leap of Faith es va
estrenar just l’últim dia possible per optar als Tony, va rebre una sola
nominació, a millor musical, i va tancar portes al cap de 15 dies. Aquesta
història (una altra adaptació de pel·lícula!) d’un fals predicador redimit per
l’amor i un miracle inesperat basava part del seu impacte en la presència
hiperactiva de Raúl Esparza i unes cançons que sovint aposten pel soul a tota
castanya. Vaig veure la funció dos dies abans del tancament i tota la companyia
va donar el màxim d’energia (no em vull oblidar de Jessica Philips, xèrif dura
de cor tendre), però les lleis del teatre són sovint cruels. Curiosament, una
altra tendència de la cartellera són les obres amb temàtica religiosa, com Godspell, o els evangelis segons Stephen
Schwartz (el de Wicked). Una obra
molt anys 70, amb un bon rollisme post hippie que a mi em posa dels nervis per
molt que el repartiment també s’entregués sense reserves. Ara bé, quan els
actors acaben la funció oferint dues entrades al preu d’un és que la cosa
tampoc funciona.
Raúl Esparza, un predicador a tota màquina / Joan Marcus |
Al capdavall, malgrat interpretacions puntuals
com l’esmentada d’Audra McDonald, els millors records de l’última visita a la
Great White Way han estat dos clàssics inoxidables. Per una banda, Anything Goes, de Cole Porter, Tony a la
millor reposició el 2011, que per sort no sembla estar dirigit per la mateixa
Kathleen Marshall de Nice Work If You Can
Get It: una festa de principi a fi, amb una magnífica Stephanie J. Block de
protagonista i la possibilitat de veure una celebritat com Joel Grey. Es passa una
mica de rosca, però es posa el públic a la butxaca en un tres i no res.
Stephanie J. Block té la tripulació als seus peus / Joan Marcus |
La millor perla va ser la vibrant versió
semiconcertant (en realitat, escenificada quasi del tot) de Gentlemen Prefer Blondes de Jule Styne
presentada pel New York City Center Encores!, entitat que ressuscita amb
constància i talent perles de la història del musical, com aquesta. Veure una
orquestra de 30 músics és una luxe fins i tot a Broadway, però és que a més
sonava com els àngels. Megan Hilty va superar amb els màxims honors encarnar un
personatge que va llançar a l’estrellat a Carol Channing (al teatre) i que va
fer cèlebre Marilyn Monroe (al cinema), ben secundada per una pletòrica Rachel
York. Amb un llibret que 63 anys després de la seva estrena manté uns dobles
sentits que encara avui sonen pujats de to i una partitura la millor definició
de la qual que puc trobar és sexy i sofisticada, la vetllada va ser una festa,
sense necessitat, com va observar el crític del New York Times, de posar-nos drets per demostrar que ens havia
entusiasmat.
Si l'enveja és sana, has aconseguit que avui em trobi d'allò més bé.
ResponEliminaCaram, me n'alegro. I aprofito per donar el resultat dels Tony pel que fa a musicals. 'Once' ha escombrat amb 8 premis (entre els quals, millor musical i actor protagonista, Steve Kazee), Audra McDonald s'ha endut el cinquè Tony de la seva carrera per 'Porgy and Bess' (que ha guanyat com a millor reposició) i Allan Menken per fi té un Tony, per la música de 'Newsies'. Els millors secundaris han estat per a 'Nice Work If You Can Get It', Judy Kuhn i Michael McGrath.
ResponElimina