No ens enganyem, més enllà de les
improbabilitats del llibret –menys absurd del que massa gent creu o, com a
mínim, no pas més que altres títols del repertori-, per programar una obra
mestra com Il trovatore, per molta
dramatúrgia esmolada i il·luminada que puguis tenir, o es compta amb quatre cantants que
arrosseguin o millor quedar-se a casa. Si, a més, la posada en escena creu en
aquesta obra de Verdi, encara millor. Per obrir el cinquè Festival del
Mediterrani que tanca les activitats del curs, el Palau de les Arts de València
va reunir un repartiment prou remarcable com per fer que no lamentés haver
deixat el sofà.
Maria Agresta espera frisosa el seu trobador / Tato Baeza |
Maria Agresta té prou atots per ser una gran
Leonora: veu important, homogènia, de centre sòlid i agut segur (el greu és més
feble), pianíssims eteris tot i que una mica destimbrats, agilitats suficients
i fraseig elegant. La soprano italiana va sortir més que airosa de les seves dues
grans àries amb les respectives cabaletes i amb el temps de ben segur la seva
interpretació esdevindrà més esmolada i personal. Manrico va ser defensat pels
recursos, impressionants en tots els sentits, de Jorge de León, amb un
instrument sa, sucós, potent, coronat per un terç superior espectacular i una
expressivitat generosa. De León canta amb força gust però amb una veu amb
aquestes qualitats i impacte és una llàstima que la dinàmica preferida del
tenor canari sigui el forte, seguida a distància del mezzoforte. La resta queda
per explorar, la qual cosa treu força poesia a un personatge que no és només
pura testosterona vocal: li diuen trobador per alguna cosa.
Ekaterina Sementxuk canta als refugiats / Tato Baeza |
Juan Jesús Rodríguez va ser un Luna convocat a
última hora per substituir el previst Sebastian Catana, i protagonista
involuntari d’una anècdota curiosa. La premsa ja estava avisada del canvi, però
el programa de mà no en deia ni ase ni bèstia, i tampoc es va fer cap anunci
previ. Va ser just abans de començar la segona part –només hi va haver un
entreacte- quan per megafonia es va advertir que el paper de Luna “estava sent
interpretat” per Rodríguez. Descomptant els nervis, el seu va ser un Luna estentori
en ocasions, però amb autoritat més que suficient. Per ser una mezzosoprano
eslava, Ekaterina Sementxuk no va desplegar la rotunditat al greu d’altres
congèneres; al menys tampoc va caure en les vulgars exageracions del registre
de pit de moltes Azucenes. Va ser una gitana truculenta que va posar la pell de
gallina quan tocava: a l’explicar com va cremar el seu fill i quan consuma la
venjança, quan tot vestigi maternal desapareix per deixar aflorar amb plena
força el lligam filial amb la desapareguda progenitora. Tot i cantar poc,
Ferrando és el responsable que la funció arrenqui en el bon camí, i Liang Li ho
va fer amb una veu rotunda. En els papers menors, Ilona Mataradze (Ines), Mario
Cerdá (Ruiz), Leonard Bernad (gitano) i Jesús Álvarez (missatger) van palesar
que al Centre de Perfeccionament Plácido Domingo hi ha veus a seguir.
Jorge de León es llença sense por a la pira / Tato Baeza |
Poques òperes haurà dirigit a València Zubin
Mehta tan bé com aquest capolavoro verdià.
Amb una orquestra, la de la Comunitat Valenciana, en molt bona forma i un cor,
el de la Generalitat Valenciana, pletòric, el músic indi va donar el tremp just
a un discurs que sempre mirava endavant sense perdre mai de vista el que
passava a l’escenari. En aquests temps d’estretors econòmiques, el Palau va
encarregar a Gerardo Vera, com a director i escenògraf, que els dos títols
escenificats del festival compartissin marc escènic. Quan vegi la Medea de Cherubini sabré si l’invent
funciona o no, de moment al Trovatore
les estructures i plafons mòbils i grisos ajudaven a donar agilitat als canvis i
no alentir la funció i poca cosa més, mentre que les projeccions d’Álvaro Luna
no anaven gaire més enllà de cels tempestuosos, boscos cremats i molt roig de
foguera. Això sí, vam veure per fi la cara de la mare d’Azucena. Amb tot
plegat, semblava que Vera volia subratllar el rerefons de guerra civil de la
trama. Només semblava, perquè més enllà d’alguns detalls (el cor de gitanos convertit
en un cor de refugiats, Luna matant a tret de pistola el seu germà davant de
tothom), la seva direcció es va limitar a deixar que els protagonistes
cantessin les seves àries ben a prop del públic. O sigui que de dramatúrgia
esmolada i il·luminada, res de res. Per sort, hi havia bones veus.
Magnífic Trovatore amb una Leonora que em va agradar moltíssim i a qui un savi Zubin Mehta va respectar donat que no és una veu potent però si molt musical i de preciosos pianissims. Dic això perque és facil "desbocar-se" dirigint aquesta fantàstica obra de Verdi (i més amb aquesta orquestra), però torno a dir que estem davant d'un savi, que a estones feia sonar l'orquestra com si fos de cambra, resaltant els diferents matisos i les veus dels cantants. I Jorge de León doncs que ha millorat moltíssim i ja no és aquell tenor que no sabia controlar l'enorme veu que té. Ha cantat una pira amb valentia i encara que pels pels ha arribat sa i estalvi fins al final. Els cors esplendorosos i l'orquestra tambè. I el que dius de l'argument doncs que tens tota la raò. Cammarano no era Shakespeare, però anar a teatres d'òpera sense haver estudiat l'argument previament és llançar part de l'entrada. Encara recordo el dia que vaig escoltar com un preguntava, pocs minuts abans de començar la funció, de què anava. I tambè era de Verdi...i de Shakespeare: Macbeth. L'òpera no ho sé, però ben segur la literatura universal no debia ser el seu fort.
ResponElimina