Dos fets rellevants van presidir la quarta aparició
a l’escenari del Liceu de la producció d’Aida
de Verdi amb els decorats pintats per Josep Mestres Cabanes: el debut de Sondra
Radvanovsky i el comiat dels escenaris lírics de Joan Pons. Començo per aquesta
darrera fita, la més emotiva, ja que posa punt final a més de 40 anys d’una
carrera que, justament, va néixer en aquest mateix teatre. Amonasro no serà el
paper que més oportunitats de lluïment ofereix, però va ser suficient per
gaudir per últim cop de l’autoritat d’un autèntic artesà del cant, una baríton
d’una gran honestedat musical que ens ha donat tantes vetllades de joia
operística.
Pare i filla no s'acaben d'entendre |
Si Pons se’n va anar entre ovacions, Radvanovsky
va arribar, va obrir la boca i va vèncer sense discussió. L’instrument,
absolutament privilegiat pel que fa a potència, extensió i homogeneïtat de dalt
a baix, amb un vibrato ràpid gens molest que li dóna un tint personal, està ara
menat amb un control tècnic molt més efectiu que als primers cops que vaig
escoltar la soprano nord-americana. Posats a ser perepunyetes, la veu té
tendència a destimbrar-se en els pianíssims que, bé és cert, Radvanovsky
prodiga sense problemes, i el do climàtic de “O patria mia” podia haver estat més dolç, però cantants d’aquest
tremp, veus que omplen amb facilitat un teatre, Aides que no facin patir en cap
moment, no abunden, ni ara ni abans. Esperem que torni aviat (es veu que sí que
ho farà).
Amneris intenta salvar Radamès |
La resta del cast no va acabar d’estar al mateix
nivell. Marcello Giordani posseeix un terç superior refulgent que explota sense
rubor –com es va fer sentir en el concertant de l’acte segon-, no així el
centre i greu consistents que Radamès demana i que van desdibuixar una
interpretació afectada, a més, per la fatiga en l’escena final. Hem vist
Amneris més imperioses, i també més ordinàries, que Ildiko Komlosi, que va
complir sense problemes tot i certa sensació que el paper la porta al límit. A Vitalij
Kowaljow (Wotan de Walküre a la Scala
amb Barenboim) li falta la rotunditat del greu per ser un amenaçador Ramfis,
mentre que Stefano Palatchi va ser un Rei de vibrato cada cop més marcat, completant
l’equip Josep Fadó (Missatger) i Elena Copons (Sacerdotessa).
Un gran debut: Sondra Radvanovsky |
La lectura de Renato Palumbo va ser la d’un
director d’ofici, que domina la partitura i sap estar alerta en els moments
necessaris, i si l’orquestra va tenir moments d’una mica de tot, el cor del
Liceu, reforçat per la Polifònica de Puig-reig, va estar pletòric (l’ultrapianíssim
dels homes a l’escena del temple posava la pell de gallina). La reposició del
muntatge permetia gaudir un cop més de l’enlluernadora bellesa dels telons
pintats de Mestres Cabanes, exemplarment il·luminats per Albert Faura. Va ser
en els acabats de la funció on la proposta va trontollar una mica, ja fos en
una coreografia que ja no rutlla tant (pel camí s’ha perdut l’obelisc de l’escena
triomfal) o una direcció d’actors reduïda a la mínima expressió i que no
unificava el capteniment dels protagonistes: al costat de l’escassa habilitat
escènica de Giordani, la gestualitat exagerada de diva del cinema mut de Komlosi
contrastava amb els patiments a l’Actor’s Studio, sanglots i sospirs inclosos,
de Radvanovsky. Perdó, torno a ser perepunyetes, perquè el públic, amb una
elevada presència estrangera, s’ho va passar d’allò més bé i va aplaudir a tot
arreu on tocava. Fins i tot vam tenir salutacions de final d’acte davant del
teló per reforçar la sensació que estàvem en una funció com les d’abans. Molt
abans, segurament.
Fotos: A.Bofill
Diguem també, benvolgut Xavier, que era tant d'abans, que fins i tot van fer els tres interminables entreactes.
ResponEliminaTotalment d'acord!
ResponEliminaUna Aida de gran èxit. Era agradable veure el Liceu ple de gom a gom.Per mi el millor d'aquesta Aida ha estat en primer lloc la tan esperada soprano Sondra Radvanovsky, veu verdiana de les que escassegen però...Renato Palumbo, dirigint una orquestra amb certes mancances, però fent-la treballar li ha donat un resultat excel·lent, el Cor del Liceu i la Polifònica de Puig-reig van cantar a un bon nivell, la resta molt millorable, uns més que d'altres.
ResponEliminaEls decorats de Mestres Cabanes, els he gaudit molts anys, però actualment crec els haurien de retirar i exposar a un Museu. Ja toca..!!