Si em permeteu, vull començar aquesta peça amb
una ràpida noticia personal: aquesta setmana acaba la meva relació amb l’Avui, o
com es coneix ara, El Punt Avui. El diari ha decidit prescindir dels seus
col·laboradors i crítics de la secció de cultura, i un servidor és un d’ells.
És el punt final a 18 anys de crítiques, quaderns i cròniques de tota mena, i,
si em perdoneu l’expressió, no negaré que fot molt. Però la vida segueix i la
música no té aturador, o sigui que anem per feina, i res millor que fer-ho amb
la meva òpera més estimada del compositor amb qui més simpatitzo, Les troyens de Berlioz.
Cassandre, horroritzada per l'entrada del cavall a Troia |
En un Londres ocupat per futbolers dels dos
bàndols, la Royal Opera House va ser el refugi ideal per tancar-se durant unes
hores i gaudir d’una obra èpica i lírica com poques, perfecta per als temps
preolímpics que viu la capital anglesa. El Covent Garden estrenava una coproducció
que més tard arribarà a Milà, Viena i San Francisco, encarregada a un director
fiable com David McVicar. L’escocès pertanyeria a la tipologia de registes
brillants, amb bon sentit narratiu i de l’espectacle que, en ocasions, poden
fer el pas més enllà en penetració dramàtica, però que difícilment baixen el
llistó per sota d’un nivell mig satisfactori, malgrat que es tracta d’un
director força prolífic.
Aquests Troyens
van ser un treball de gran eficàcia, jugant bé amb els contrastos entre les
dues localitzacions de la trama. Els dos primers actes ens situen en una Troia
assetjada, amb vestuari Segon Imperi (la guerra de Crimea és un dels referents
visuals esmentats al programa de mà), amb un immens mur convex que s’obre per
deixar pas a un gegantí cap de cavall mòbil fet de ferralla del qual al final
surt foc. McVicar domina amb mà ferma les escenes de conjunt, com la dansa dels
lluitadors convertida en un joc infantil, amb la qual cosa la pantomima
posterior d’Andròmaca, la vídua d’Hèctor, davant la cort troiana, és encara més
punyent.
Anna i Didon en una Cartago idíl·lica |
A Cartago passem de la foscor a la llum
mediterrània d’una kasbah colorista, aquest cop amb un mur concau i una gran
maqueta de la ciutat que s’esberlarà quan la tragèdia s’ensenyoreixi de la
ciutat nord-africana. De fet, l’arribada dels troians recorda l’entrada d’una
tropa colonial, si bé McVicar no explora aquest fil. Un cop més, el sentit
narratiu del director (i la seva gran fidelitat a l’argument, fins i tot en la
Cacera Reial i tempesta, o com Berlioz converteix un poema simfònic en una
escena operística) són els elements més destacats d’una proposta on té un pes
no pas petit la coreografia d’Andrew George, amb el toc físic, atlètic, sensual
i alhora amb humor d’altres espectacles de McVicar. No tot funciona de forma
reeixida, i fer cantar Didon la seva ària final davant la cortina revela més
una necessitat pràctica de canviar el decorat que una exigència dramàtica. Però
el muntatge lliga bé el destí fatal de dues ciutats, i així com Troia cau,
també ho farà Cartago amb l’aparició d’un altre cavall reconvertit en un
amenaçador guerrer mecànic.
Les qualitats de McVicar són equivalents a les
d’un magnífic director operístic com Antonio Pappano, el titular del Covent
Garden. La seva versió no va ser la més refinada, la qual cosa no vol dir que
fos matussera, ni la més imaginativa, la qual cosa no vol dir que no fos
detallista. Potser el so general de l’orquestra va ser gruixut, però hi va
haver molts elements dignes d’aplaudiment, com diverses intervencions solistes
(el clarinet corprenedor de la pantomima d’Andròmaca), la conjunció de la
resposta orquestral i coral i, per sobre de tot, la fluïdesa irreprotxable del
discurs de Pappano. En les seves mans, la partitura (interpretada ben sencera,
lloats siguin els déus de l’Olimp) no va decaure ni un segon, i en moments
decisius com l’octet amb doble cor de l’acte primer, l’impacte va ser
atordidor.
Els troians es preparen per a l'última batalla |
El repartiment no va mostrar cap feblesa
seriosa i sí una interpretació sobirana, la d’Anna Caterina Antonacci, immensa Cassandre
per a l’eternitat. Tant és que l’agut sigui més fràgil; com juga amb les
paraules, com colora cada mot, com dóna la intencionalitat apropiada a cada
frase –el fil de veu a “mon chaste baiser d’épouse”-, com encarna amb un sentit
únic de la tragèdia aquesta profetessa que ningú escolta tot i dir sempre la
veritat. El cas d’Eva-Maria Westbroek seria l’invers: una veu opulenta i
esplendorosa, i una encarnació més genèrica. La seva Didon no va descurar en
cap moment el vessant més líric del personatge, i el seu “Adieu, fière cité” va
ser sentit, però no memorable, perquè la soprano holandesa semblava més còmoda
quan podia desplegar el seu instrument privilegiat.
El Covent Garden havia reunit sobre el paper
el trio protagonista perfecte fins que Jonas Kaufmann, de baixa des de fa uns
mesos, va caure del cartell. Al rescat va acudir Bryan Hymel, jove tenor
nord-americà que va aconseguir amb el seu Enée un d’aquells èxits que impulsen
carreres. Escoltant-lo, s’incrementen els dubtes de si Kaufmann s’hagués sortit
tant bé (diferent, segur), perquè Hymel té una veu més clara i una emissió més
alta que li permet lluir un agut espectacular (i s’hi va recrear en tot moment),
i alhora, la flexibilitat apropiada per als passatges més acaronadors d’un
paper que és un error assignar a tenors pseudoheroics que sovint s’escanyen
sense pietat (l’exemple de l’Enée de Jon Vickers, magnífic en molts punts, ha
estat perniciós).
Una sorpresa agradable, l'Enée de Bryan Hymel |
Les
troyens és una òpera llarga i aquest comentari també
ho està sent, però no em vull oblidar de remarcar altres cantants meritoris com
Fabio Capitanucci (Chorèbe), Hanna Hipp (Anna), Brindley Sherratt (Narbal),
Ji-Min Park (Iopas) i Ed Lyon (Hylas). En èpoques de tribulació, Berlioz mai em
falla.
Fotos: ROH 2012 - Bill Cooper
Ostres, Xavier,
ResponEliminaSap greu això que expliques de l'Avui-El Punt. Sort en tenim/tindrem del blog, a partir d'ara.
Una abraçada i ànims!
Amb diari o sense, la vida continua, i la música, per sort, també.
ResponElimina