Munic, Viena i Barcelona (Zuric tornarà a
ser-ho el curs vinent) són els principals feus operístics d’Edita Gruberova, unes
places on la seva particular visió del belcanto és rebuda amb devoció i passió.
Un entusiasme, cert, no compartit per tothom i no estès a altres contrades. Per
exemple, la crítica francesa sempre ha estat molt severa amb la soprano
eslovaca, tot i que en les seves últimes actuacions allà la reacció ha estat
més ponderada. Un fet no pas sorprenent perquè Gruberova en directe fa un altre
efecte, molt millor, que escoltada a través del micròfon: la seva veu, sobretot
en aquest estadi de la carrera, no és del tot fonogènica. Sigui com sigui,
Gruberova és un fenomen digne de respecte, una supervivent d’una altra era,
perquè els deliris que genera no han estat fruit del bombardeig mediàtic o
mercadotècnic, sinó de la seva constant activitat durant dècades als escenaris.
No és 'La straniera', però és belcanto i a Munic: Gruberova a 'Roberto Devereux' |
A l’equador de la seixantena, la cantant
segueix incorporant papers al seu repertori, ara amb la protagonista de La straniera de Bellini, a Munic, tot i
que no a l’Òpera Estatal de Baviera, sinó en forma de concert a la Philarmonie
im Gasteig. Fins a cert punt, sorprèn aquesta tardà debut, perquè el paper li
escau millor que altres rols com Anna Bolena o Lucrezia Borgia. Aquesta estrangera
amagada en una cabana de la Bretanya és més propensa a les efusions líriques i
els planys melangiosos que als esclats dramàtics, i la partitura no sol·licita tant
el registre greu. A més, ofereix moltes ocasions de lluïment, amb una ària
destacada per a cada final d’acte. Aquests van ser dos dels moments on
Gruberova, en millor forma que en la funció de Bolena que vaig veure al Liceu, va desplegar tot el seu formidable
arsenal, no per conegut menys impactant. Si el fiato s’ha escurçat i el timbre
és més descarnat, l’instrument encara és capaç de proeses enlluernadores i
pianíssims ultraterrens. L’èxit va ser merescut, i Gruberova repetirà el paper
en concert en altres ciutats i el durà a escena a Zuric.
Les dues àries esmentades són indicatives d’una
partitura, estrenada el 1829, on Bellini, sense perdre l’inconfusible do
melòdic que el caracteritza, experimenta amb estructures menys rígides que en
altres melodrames. Potser la seva escassa presència en les programacions es deu
a un argument massa recargolat: l’acte primer acaba amb dos presumptes morts
que tornen a l’acció un darrere l’altre a l’acte segon. A més, tot i cantar
molt i molt difícil, el paper de tenor no té ària pròpia. Això sí, Arturo és un
personatge torturat i rampellut, típicament romàntic, amb el qual Josep Bros s’hi
va lluir de valent. El belcanto és el territori on el tenor català més excel·leix
gràcies a un fraseig aristocràtic, una línia sempre elegant i matisada, un agut
valent (tot i que cada cop més constret), tot això complementat amb una
compenetració absoluta amb Gruberova, construïda al llarg de 20 anys, des de la
cèlebre Bolena liceista del 1992.
Paolo Gavanelli és un cas curiós; la veu sembla
buida per dins, però potència no li falta, i el baríton italià la va saber
controlar amb gust, aprofitant, a més, que Valdeburgo té una de les àries més
boniques de l’òpera. Llàstima que l’afinació trontolli massa cops. Això no li
va passar a Sonia Ganassi com a Isoletta, en el que podríem anomenar, com els
anglosaxons, luxury casting. En una
obra en què no hi ha pròpiament dolents, el seu personatge es fa un tip de
patir per no res, però té una ària ficada amb calçador al bell mig de l’acte
segon que és ben atractiva i que la mezzosoprano italiana va brodar. Dels
comprimaris, només destacar el baix coreà (que els fabriquen en sèrie?) Sung-Heon
Ha com a Prior.
La part més fluixa d’aquest concert organitzat
per una empresa de nom singular, Vita e Voce, va ser la direcció estovada de
Pietro Rizzo davant una orquestra i cor que feien massa aspecte de bolo feroz i que sonaven com a tal. La
sala, enorme, amb una acústica cavernosa i llunyana, tampoc va fer cap favor a
les veus. Això sí, els que idolatren Gruberova van quedar ben contents. I els
que només l’admirem, també.
Foto: Wilfried Hösl
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.