Un nom apareix sovint en les discussions sobre
els possibles excessos de les posades en escena operístiques, un nom emprat per
la caverna més arnada per justificar un teòric retorn a una hipotètica edat
d’or on tot era bonic i de color de rosa, i on l’espectador podia seure cofoi
en la seva butaca sense por a què allò que veia a l’escenari no fos més que un
entreteniment agradable que no tenia res a veure amb ell. El nom és el de
Calixto Bieito, un director al que, tot sigui dit d’entrada, admiro profundament
per la seva energia desbordant, mirada franca i directa sobre les obres i
inventiva teatral fora mida. Això no vol dir que més d’un dels seus muntatges
m’hagi semblat espantós (i això ho he escrit quan ho he cregut), el que no comparteixo
de cap manera és la desqualificació sistemàtica que des d’alguns cercles,
mediàtics o no, es repeteix amb regularitat sobre els directors que intenten
oferir una mirada dramàtica diferent al d’una convenció que alguns ens volen
fer creure que és l’ordre natural de les coses. Per si no ha quedat prou clar,
un mal Bieito pot ser tan terrible com un mal Zeffirelli, però, posats a
escollir, prefereixo un bon Bieito a un bon Zeffirelli.
Platée abans de transformar-se |
Platée de Rameau a l’Òpera de Stuttgart ha estat un molt bon Bieito. El
teatre alemany és un dels que més ha confiat en els últims anys en el director
català, amb un al·lucinant i apocalíptic Parsifal
com a fita més extraordinària entre els muntatges que he vist allà. A Stuttgart
va fer Bieito la seva primera incursió en el repertori barroc, encara que fos
amb un oratori de Händel, Il trionfo del
Tempo e del Disinganno. Aquest cop es tractava d’una comèdia, això sí, amb
un rerefons cruel que lligava bé amb la mirada crítica, fins i tot moralista,
que presideix gran part del treball del català. Estrenada el 1745, Platée no deixa de ser una criatura
singular enmig d’una França dominada per la tragèdia lírica.
Platée espera la seva felicitat tot i els elements |
La trama posa en escena una burla despietada
sobre la nimfa epònima, una criatura de gran lletjor física però ardents anhels
amorosos, que els còmplices de Júpiter escullen per fer creure a Juno que la
gelosia per les aventures del seu marit és infundada. La sàtira es veu
reforçada pel fet que Rameau va assignar el paper de Platée a un tenor, la qual
cosa dóna peu a Bieito a convertir la nimfa en un transvestit que intenta
trobar el seu lloc en un cercle hedonista que es revela no posseir ni un bri de
compassió. El programa citava com a referent el cèlebre Studio 54 de Nova York
dels anys 70, i és cert que sobre la platea girava una gran bola de discoteca i
que el vistós vestuari d’Anna Eiermann evocava l’època al mateix temps que
mantenia certs elements (les perruques) del segle XVIII. Es tractava, en tot
cas, més d’un element ambiental que determinant d’una posada en escena on no
van faltar els elements ordinaris dels muntatges de Bieito que alguns detesten,
a d’altres fan gràcia i a d’altres no provoquen ni fred ni calor. Per sort, en
aquest cas els arbres no amagaven el bosc.
Una rockera passada de voltes: La Folie |
Bona part de la força de suggestió del
muntatge provenia del sensacional espai escènic dissenyat per Susanne
Gschwender, un núvol de bombetes i llums multicolors que pujaven i baixaven i amb
els quals Bieito va crear una gran varietat d’atmosferes, en algun cas d’una
bellesa extrema, un marc pel qual es passejava un món frívol i despreocupat en
el que destacava encara més la figura de la/el protagonista. La seva aparició,
posant-se de mica en mica el seu abillament femení, va ser un cop de direcció
magistral, un punt d’arrencada d’una caracterització de gran complexitat –l’esfereïdora
confrontació amb l’anciana, més que probable mirall desolador del seu futur, al
final de la primera part- d’un personatge que, en el seu anhel de ser estimat i
acceptat, cau de quatre grapes davant el sadisme que l’envolta. La seva ràbia
final al descobrir l’engany, en aparença un nou moment risible, va ser
d’aquelles escenes que glacen el cor.
Una altra de les virtuts destacades de Bieito
és la seva capacitat d’extreure actuacions d’un compromís sense límits dels
cantants que accepten el seu joc. Va ser el cas de Thomas Walker com a Platée,
negociant amb èxit raonable una tessitura molt aguda i suplint un timbre
tendent a la grisor amb un fraseig d’una gran força de persuasió. Es pot dir
que sobre les seves espatlles va raure bona part de l’èxit, la qual cosa no
resta mèrits a un bon repartiment caracteritzat, a més, per una apreciable
dicció francesa. Més fàcil ho tenia en aquest apartat, esclar, Cyril Auvity, un
dels millors defensors dels papers d’haute-contre, un insidiós Thespis i
Mercuri en franca camaraderia –bé, sí, Bieito fa que s’emboliquin- amb el sonor
i flexible Sàtir i Cithéron d’André Morsch. Andreas Wolf com a Júpiter va
combinar un timbre fosc amb un capteniment amanerat (a Bieito li deuria agradar
el contrast), mentre que amb La Folie vam tenir alguns dels millors gags de la
funció, una rockera passada de voltes servida per les agilitats embogides d’Ana
Durlovski.
Platée a punt de casar-se amb Júpiter |
Molts teatres prefereixen, abans que
contractar conjunts especialitzats externs, confiar el repertori barroc a les
formacions estables de la casa, una operació comprensible (i econòmica) que no
garanteix, tanmateix, l’èxit artístic. Va ser el cas de l’orquestra i el cor de
l’Òpera de Stuttgart (sobretot el segon), amb no poques imprecisions, malgrat
els esforços de Christian Curnyn, protagonista d’un altre bon gag quan desperta
a escena de la mona que du a sobre i entra en el fossat quan la funció ja fa
uns minuts que ha començat. Al seu haver cal posar un bon tremp musical,
sobretot en els nombrosos números de dansa –és una òpera francesa, no ho
oblidem-, coreografiats amb humor per Lydia Steier. Resumint, un gran Rameau i
un molt bon Bieito.
Fotos: A.T. Schaefer
Fotos: A.T. Schaefer
Gràcies per la fantàstica exposició de l'obra de Rameau. M'alegra que aquesta òpera, Platée, dirigida per Bieito hagi estat un èxit. Jo també soc una admiradora de gairebé tot el seu treball.
ResponElimina