Les versions d’òperes en concert es poden
justificar de moltes maneres, essent una de les més usuals la dels que pregonen
que, així, ens estalviem els horrors d’algunes posades en escena: per veure
segons què a l’escenari (sexe i violència són els principals ofensors) millor
fer-ho en concert. És curiós que ningú hagi girat aquest argument sobre si
mateix, és a dir, per veure segons quins horrors de cartró pedra coberts de
caspa teatral, és preferible el concert. No ens compliquem, tanmateix, la vida,
hi ha dues explicacions amb més capacitat de consens. La primera és la
impossibilitat de fer coincidir per a un període més o menys llarg de
representacions un equip de primera. La segona, en el fons, és la més decisiva,
sobretot en els temps que corren, tot i que s’amagui rere hipocresies i subterfugis
varis: simplement, és més barat.
Amb o sense faristol: Mixa Didyk, Angela Meade i Leo Nucci |
Assumint que l’òpera en concert és a la
representada el que el cafè americà al ristretto, el Festival de Peralada va
oferir una remarcable versió d’Il
trovatore, començant per la incendiària direcció de Roberto Rizzi Brignoli.
L’obra de Verdi, una de les meves favorites, tot sigui dit, és una cavalcada
ferotge cap a l’anorreament, un títol fosc i terrible en el qual, des de
l’ominós retruc inicial de les timbales, quatre personatges traumatitzats es
dirigeixen sense fre cap al desastre. Així ho va entendre el director italià
amb uns temps explosius que no excloïen momentanis recessos lírics, parèntesis
per recuperar l’alè abans d’un nou assalt. Sense perdre la visió de conjunt,
Rizzi Brignoli va revelar, a més, molts detalls de la partitura verdiana, veus
internes, accents inesperats, que enriquien el discurs. El repertori operístic
li convé a l’OBC, com evidencien sessions com aquesta, mentre el reforçat Cor
de Cambra del Palau va causar molt bona impressió.
La principal revelació de la nit va ser la
Leonora d’Angela Meade, veu fàcil i homogènia, fiato generós, greu segur sense
forçar i agut expansiu capaç d’apianar-se amb dolçor, i agilitat més que
suficient com per assumir la celeritat de la batuta en les cabaletes. Potser
seria prematur demanar una mica més d’imaginació en el fraseig, però la
musicalitat de la soprano nord-americana és irreprotxable. Marianne Cornetti va
ser una Azucena de manual, histriònica i desaforada, servida per un instrument
impactant si bé, més encara que en la Principessa di Bouillon al Liceu, va ser
perceptible cert desgast provocat probablement per assumir rols com Lady
Macbeth o Abigaille. Això sí, la mezzosoprano nord-americana no va necessitar
refugiar-se rere el faristol per reviure les passions descontrolades de l’obra.
Tampoc Leo Nucci.
A 70 anys, Nucci és com un supervivent d’una
altra era, un baríton verdià en un moment en què l’estirp no té gaires exemples
remarcables, encara que, ben mirat, ni en plenitud l’italià mai va tenir la
densitat vocal dels seus predecessors més il·lustres. Tot i que el timbre s’ha
secat i l’agut és més laboriós, Nucci segueix sent un Luna autoritari que
podria donar alguns consells sobre línia verdiana a Mixa Didyk. Quin paper més
reconsagrat que és Manrico, per molt que tingui al seu càrrec escenes de gran
bellesa, tothom està pendent de la
maleïda Pira i el pinyol final, usualment baixat. Cert, Didyk es va socarrimar,
i el seu cant sonava exòtic al costat dels seus companys, però en el conjunt de
la vetllada no li va faltar ni empenta ni sensibilitat. Luis Ottavio Faria va
ser un Ferrando més segur per baix que per dalt, mentre que Júlia Farrés
(Inés), Vicenç Esteve Madrid (Ruiz) i dos membres del cor, Marc Rendón i Germán
de la Riva, completaven amb encert el cast. Potser la ubicació anterior de
l’escenari, al costat del castell, hagués estat més apropiada per a aquest Trovatore on no van faltar ni el públic
impàvid d’habitud, ni la tramuntana bufant ni la fauna del voltant dient la
seva: Peralada en estat pur.
Foto: Miquel González
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.