En algunes funcions, es produeix el miracle,
aquell moment màgic on la música penetra per tots els porus i t’enlaira on no
creies que era possible. En la nova producció de Billy Budd de Britten de l’English
National Opera hi va haver un parell d’aquests instants, un a cada acte, i els
responsables són perfectament identificables: el cor i l’orquestra de la casa,
i el seu director musical, Edward Gardner.
L'Indomitable encalça l'enemic francès |
El britànic pertany a aquesta
impetuosa generació de directors entre 30 i 40 anys que estén arreu els seus
tentacles, si bé en el seu cas, per sort, ens estalviem la tonteria mediàtica que
envolta a altres. El seu va ser un Britten abrasiu, de dissonàncies lacerants,
amb un espectre dinàmic descomunal, des del pianíssim més subtil fins a
l’explosió més eixordadora, amb metalls d’una ajustada brutalitat militarista,
i sempre deixant respirar la música. En algun passatge em va venir al cap la
música de Xostakòvitx, amb qui Britten establiria relació, tot pensant com dos
dels gegants de la música de la segona meitat del segle XX es van moure ben
lluny dels cercles més dogmàtics de l’avantguarda post Segona Guerra Mundial. Potser
per això la seva música cada cop és més present en les programacions. L’altra
idea que em va venir al cap va ser com, tot i els seus grans mèrits, els
Brittens que hem vist al Liceu, al menys des del vessant orquestral, han estat
coratjoses aproximacions, com no podia ser d’altra manera amb els anys d’endarreriment
que portàvem, ja que no the real thing.
Billy Budd no troba ajuda en el capità Vere |
Les onades sonores conjurades per Gardner
lligaven a la perfecció amb la mirada violenta i claustrofòbica del muntatge de
David Alden. No hi ha mar ni aire per respirar, només les entranyes opressives
d’un vaixell d’entreguerres mundials (decorat de Paul Steinberg), on el camarot
de Vere (i el seu uniforme) aportava una blancor encara més fora de lloc, la
qual cosa multiplicava al pròleg i l’epíleg la desesperació del capità per la
seva incapacitat per salvar Billy. Vere i els oficials eren la cúspide d’una
societat a bord altament estratificada, com bé marcava el vestuari de Constance
Hoffman, sotmesa a un règim de terror, a l’obediència cega a les ordres. La contundent
crítica social d’Alden (o no estem vivint ara en un autèntic vaixell de
l’infern que ens diuen des de dalt que només pot seguir un camí?) deixava una
mica de costat el component homoeròtic de la trama, concentrat aquí en la
figura rígida d’un Claggart que es mou sempre en línia recta per baixar les
seves defenses quan s’apropia del mocador de Billy, però sense donar cap pista
sobre l’atracció que el capità Vere sent pel mariner. Per altra banda, és d’agrair
que per un cop aquesta obra no esdevingui una desfilada de Billys esculturals de
tors nu (els anglosaxons ja tenen un terme, barihunks, o barítons sexis).
Claggart terroritza el Novençà |
Una impecable feina d’equip va donar més realç
a la funció, tot i que es pot demanar un Budd de projecció vocal més generosa
que la de Benedict Nelson qui, tanmateix, va donar l’escalf just i el fraseig
matisat que necessita Billy in the Darbies, la cançó que entona mentre espera l’execució.
Kim Begley va ser un Vere de línia meticulosa, i si la tessitura pensada per a
Peter Pears li venia una mica aguda, provocant petits indicis de fatiga al
final de la funció, comptar amb veu amb més cos i menys blanquinosa que altres
tenors britànics dóna un gruix suplementari al personatge. Matthew Rose va ser
un Claggart llefiscós, tenebrós, penetrant i inquietant, és a dir, fantàstic.
La plèiade de mitjans i petits papers d’aquesta òpera exclusivament masculina
va deixar en molt bon lloc el nivell de l’ENO, destacant el Novençà
traumatitzat de Nicky Spence, un dels personatges que van sortir més reforçats per
la intensa direcció d’actors d’Alden
Fotos: Henrietta Butler
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.