L’orquestra i el cor del Festival de Bayreuth
difícilment oblidaran la rebuda entusiasta i càlida que han tingut per part del
públic del Liceu. La tercera i última obra del programa, Tristan und Isolde, va tornar a generar les ovacions estrepitoses
viscudes amb els títols anteriors, i poc va afectar el fet que el cor aquí
tingués poc paper (i només masculí): Eberhard Friedrich i les veus que dirigeix
han estat uns dels triomfadors indiscutibles d’aquesta visita del festival
alemany. Com ho ha estat una orquestra que, fora del fossat invisible, ha
assumit un protagonisme encara més gran. Excessiu en el cas de Tristan?
Peter Schneider va assumir al la producció de
Christoph Marthaler després de l’experiència fallida d’Eiji Oue, com ja fa 30
anys va assumir el Ring de Peter Hall
després d’un únic any a càrrec de Georg Solti. El director austríac, prou
conegut a casa nostra, és un home d’ofici fiable al cent per cent, però ja als
primers compassos del preludi, d’un literalisme decebedor, va quedar clar que
la seva versió no albiraria ni de lluny ni les simes metafísiques ni les
profunditats existencials de la partitura de Wagner. Per contra, mai es va
interposar entre la música i l’espectador, i la seva eficàcia dramàtica va ser
alta, amb un tercer acte febril. Això sí, si en les condicions acústiques de
Bayreuth la seva lectura ja era retrunyent, al Liceu l’assalt decibèlic de l’orquestra
no va deixar indemnes tots els cantants.
Iréne Theorin ni es va immutar davant les
onades sonores desfermades per Schneider. La soprano sueca posseeix una veu
poderosa i penetrant, d’agut potent i capacitat per al matís (només el
pianíssim al “Lust” conclusiu va
quedar un punt destimbrat, però això ja són ganes de filar molt prim), i la
seva encarnació d’Isolde ha madurat molt des que la vaig veure a Bayreuth fa
tres anys. Senyorívola i altiva al primer acte, fervorosa al segon i
concentrada al tercer (a cada acte, a més, amb un vestit diferent), a Theorin només li falta aquella capacitat d’acolorir
text i música, de transmetre el fremiment interior que permet passar de ser una
molt bona a una gran Isolde, com les intèrprets de referència (Waltraud Meier, Nina
Stemme) de les últimes decades.
Jukka Rasilainen i Robert Dean Smith |
Davant aitals orquestra, batuta i soprano,
Robert Dean Smith tenia les de perdre. La veu, a més sense l’avantatge de l’escena,
no té el volum com per jugar amb les mateixes cartes, però seria un error
menystenir el Tristan del tenor nord-americà, nom habitual de Bayreuth on ha
prestat serveis que pocs acceptarien: el primer any que hi vaig anar, per indisposició
d’un col·lega, va haver de cantar en dies consecutius Lohengrin i Meistersinger,
experiència que no recomanaria ni al meu pitjor enemic. Smith va dosificar amb intel·ligència les seves forces, mai va
intentar fer veure que tenia els recursos que no té, i la intel·ligència del
seu cant mereix, ja que no admiració desbordada, sí respecte, sobretot en un
tercer acte (demolidor per a tots els intèrprets del rol) on el tenor s’hi va
entregar a fons.
Amb una veu més clara que la seva mestressa,
la qual cosa establia un bon contrast, Michelle Breedt va ser una Brangäne
entregada que va deixar flotar de forma esplèndida els seus advertiments al
segon acte. Franz-Josef Selig substituïa com a Rei Marke al previst Robert
Hall, i ho va fer evidenciant de nou l’autoritat i rotunditat de la seva veu.
Jukka Rasilainen va ser un Kurwenal amb el punt just de rudesa, mentre que les
oscil·lacions vocals de Ralf Lukas molestaven menys com a Melot que com a
Herald de Lohengrin. Arnold Bezuyen
(Pastor), Martin Snell (Timoner) i Clemens Bieber (Jove mariner) tancaven el
que potser ha estat el repartiment més homogeni d’aquesta presència de Bayreuth
entre nosaltres.
Michelle Breedt i Iréne Theorin |
Ja ho deia Erda, “Alles, was ist, endet”, tot
té un final, i les coses bones no en són excepció. A l’hora de fer un balanç d’urgència,
el que sobresurt per sobre de tot és l’èxit artístic de la iniciativa i l’impacte
brutal sobre el públic. Però el Liceu hauria de reflexionar també què ha fet
malament perquè el que havia de ser una fita històrica hagi tingut una resposta
en taquilla inferior a la prevista (només aquest Tristan estava ple) i un ressò, dins i fora, diguem-ne limitat.
D’acord, la reputació wagneriana de Barcelona ha quedat salvaguardada, però es
veuria incrementada encara més si, a banda de tenir un públic amant de les seves
obres, el Liceu esdevingués un referent en la interpretació de Wagner. De
moment, que per uns dies no ens baixin del núvol.
Fotos: A. Bofill
Fotos: A. Bofill
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.