Els generosos aplaudiments que van rebre l’orquestra
i el cor del Festival de Bayreuth en la seva sortida a l’escenari del Liceu van
ser el millor preludi i una clara indicació de que el públic era ben conscient
d’assistir a un esdeveniment únic. A l’acabar el concert amb Der fliegende Holländer, tot el teatre es
va posar dempeus en una estrepitosa ovació que, amb justícia, va premiar per
sobre de tots, aquesta orquestra i cor que es pot dir que representen, junt amb
el propi teatre, l’ànima de Bayreuth. La forma concertant, de fet, a qui més
beneficia és a una orquestra com la del festival alemany, sempre amagada en el
fossat invisible desitjat per Wagner: aquí el seu protagonisme no tenia rival.
L'equip artístic d'una vetllada històrica |
La visita del festival va començar, doncs, amb
molt bon peu amb l’obra més primerenca de Wagner admesa en el cànon del
festival. Com imagino passarà amb les altres obres presentades al Liceu, és un
gran avantatge venir a Barcelona amb l’energia encara fresca de les recents
representacions al Festspielhaus; la versió ja està més que rodada, la qual
cosa no fa menys meritòria la tasca de Sebastian Weigle a la batuta. Poc marge
tenia l’antic director musical del Liceu per imposar la seva lectura personal; és
d’imaginar que d’assajos n’hi haurà hagut ben pocs i, a més, l’ombra de
Christian Thielemann, el director del Holländer
a Bayreuth, és allargada. Weigle juga en una altra divisió, això és
indiscutible, però que la grandesa no ens faci menystenir l’excel·lència. L’antic
director musical del Liceu va encaixar bé totes les peces –els moments d’imprecisió
van ser mínims- i si no va aconseguir com Thielemann dissimular les flaqueses
de la partitura, sí que li va donar un impuls constant. És clar que amb una
orquestra i cor com aquests, amarats fins al moll de l’os amb aquesta música,
la feina és més fàcil.
L'Holandès i Senta separats per un podi |
L’altre canvi significatiu respecte al
festival va ser la Senta de Ricarda Merbeth, que s’incorporarà a la producció l’any
vinent. Reconec que els primers cops que la vaig sentir (Elisabeth al penúltim Tannhäuser de Bayreuth) la soprano
alemanya no em va entusiasmar especialment, però amb el temps la meva impressió
ha millorat. El timbre no és especialment seductor, però Merbeth aporta
convicció i concentració en el seu cant i una seguretat en l’agut (el greu és
més feble) ben apropiades per a un paper reconsagrat com el de Senta. Només
vaig trobar a faltar els pianíssims flotats d’Adrianne Pieczonka aquest estiu a
Bayruth. La resta del repartiment era el mateix que al Turó Verd, amb l’imponent
Daland de Franz-Josef Selig, el quasi belcantista (no és cap retret) Erik de
Michael König, el gentil Timoner de Benjamin Bruns i la jovenívola Mary d’una
Christa Mayer més ajustada que fa unes setmanes.
Erik cantava a una altra Senta fa pocs dies |
En la curta distància del concert (estava
assegut molt endavant) era més evident la tensió en el cant de Samuel Youn, l’Holandès
d’emergència de Bayreuth després del cas Nikitin. El paper li ve un xic gran a
aquest cantant més baríton que baix (els greus semblen inflats artificialment),
i les forces van ser suficients, ja que no sobrades, en una encarnació més irada
que turmentada. Sigui com sigui, Youn va fer bé de no desaprofitar una
oportunitat d’aquelles que només passen un cop a la vida. Com segurament només
un cop a la vida podrem gaudir a casa nostra de Bayreuth. Potser quan comenci a
córrer la veu de l`èxit monumental d’aquesta primera sessió s’animarà la venda
d’entrades, tot i el brutal increment de l’IVA i la desídia comunicativa del
teatre. Això sí, la foto amb somriure profident amb les germanes Wagner ja ha
sortit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.