Un “petit miracle laic”. Així s’autodefineix
la Schubertíada a Vilabertran en el text de presentació pels seus 20 anys d’existència,
i de motius no en falten. En el panorama dels festivals d’estiu a Catalunya, la
Schubertíada ha aconseguit ser una de les cites que més afecte i simpatia
generen, segurament perquè s’ha mantingut fidel, sense concessions, al seu
ideari, a la seva personalitat, centrada en la música de cambra i el lied i en
el descobriment de nous valors. Immobilisme? En absolut, més aviat una aposta
intransigent per la qualitat que el melòman amb criteri agraeix com aigua
caiguda del cel en temps de sequera d’idees. Dit d’una altra manera, a vegades
no es tracta tant de concebre invents del TBO sinó simplement de fer bé la
feina.
Un director amb gest i idees clares, Clemens Schuldt |
Idees i iniciatives no li falten al festival, per molt que el pessimisme ambiental no ajudi gaire, i, així, compta des de fa uns anys amb una orquestra pròpia, rebatejada com a Camerata Schubertíada, que va protagonitzar la cloenda d’aquesta edició d’aniversari. Va prendre la batuta Clemens Schuldt, director alemany de 28 anys avalat pel seu triomf, el 2010, al Concurs Donatella Flick (fa 12 anys el va guanyar Pablo González). El jove músic va demostrar tenir les idees tan clares com el gest ja des de la primera obra del programa, la Simfonia per a cordes núm.1 de Mendelssohn, primerenc i enèrgic exemple del talent del compositor alemany. La partitura també va posar de relleu el so consistent, ple i alhora flexible de la Camerata i el seu entusiasme comunicatiu.
El petit escenari de la Canònica de Santa
Maria va quedar encara més just d’espai amb la presència d’Ofèlia Sala. La
música sacra de Schubert, tot i disposar d’obres de gran bellesa, és ben cara d’escoltar
per aquestes latituds, per això és doblement d’agrair l’exquisida lectura que
la soprano valenciana va fer del Salve
Regina D676, amb el seu dolç melodisme. Sala va interpretar a continuació
cinc cançons de Toldrà en atractius arranjaments per a orquestra de corda
realitzats, sembla ser (el programa no ho especificava) per Xavier Puig, i un
cop més la cantant hi va desplegar la seva refinada musicalitat, sobretot en
peces com Cançó de bressol i Canticel. L’inefable Romanç de Santa Llúcia va ser l’esperada
propina. A més, escoltar aquestes meravelloses cançons en català occidental també té els seus al·licients.
Ofèlia Sala, soprano elegant |
En la segona part, orquestra i director van
abordar un dels fruits més singulars de la llarga etapa neoclàssica de
Stravinsky, el ballet Apollon Musagète. Sense trair la contenció i la mesura de
la peça, Clemens Schuldt li va donar unes benvingudes dosis d’energia que
allunyaven el risc de dolç sopor d’aquesta música, amb la plena complicitat d’una
orquestra que va tornar a exhibir una admirable cohesió. El final no anunciat
del concert i la Schubertíada va tenir un to ben entranyable, amb l’estrena de
l’Ofrena a Schubert que Jordi
Cervelló ha compost per encàrrec de la Camerata i que va servir d’homenatge a l’impulsor
incansable de tantes i tan valuoses aventures musicals, el doctor Jordi Roch. S’ho
mereixia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.