Els temps són complicats arreu, fins i tot a
ca na Merkel, i els teatres d’òpera no són excepció. La temptació en la que
molts estan caient és, vista la tempesta que tenim a sobre, replegar veles i
conformar-se amb una programació amb el mínim risc possible, comptant sobretot
amb els títols més segurs del gran repertori i deixant les aventures per a un
futur millor (no se sap si poc o molt llunyà). Aquesta política, per
comprensible que pugui ser, és també un error immens, més enllà del fet que la
crisi està servint d’excusa perfecta, per a uns per desballestar els sistemes
de protecció social, sanitari i d’educació, per a uns altres per negar
qualsevol legítima aspiració nacional i per a uns darrers per eliminar d’arrel
qualsevol cosa que faci tuf de modernitat.
Persecució pels intersticis de l'edifici |
Aquesta tendència reaccionària ens és venuda
com un intent de salvar el present de la fallida, una nova falsedat que es posa
de manifest dia a dia. Però és que, a més de no salvar el present, compromet el
futur tallant ales i castrant impulsos. Amb el risc afegit que una programació
conservadora, a l’afeblir el seu valor cultural, encara alimenta més el tòpic
danyí de que l’òpera és un entreteniment caríssim per a uns pocs pagat amb els
diners de tots. Alerta, que prendrem mal.
Per sort, encara hi ha teatres que no perden
ni el nord ni el coratge i evidencien, millor, donen una lliçó: que el risc és
perfectament viable si la qualitat no està compromesa. Vet aquí la Deutsche
Oper de Berlín, en el centenari de la seva creació, obrint temporada amb un nou
muntatge d’una obra duríssima, àrida i esplèndida, Das Mädchen mit den Schwefelhölzern. Resultat? Entrades exhaurides
–d’acord, amb una orquestra repartida per mig teatre l’aforament era més
reduït- i èxit sense pal·liatius a la sortida de Helmut Lachenmann, compositor
de qui no es pot dir que el terme popular l’escaigui gaire.
Dues pianistes no ho veuen gens clar |
Aquesta obra és perfecta per als que els
agrada dir: això no és una òpera, negació que no hauria de fer perdre el son a
ningú. La intenció del compositor alemany en aquesta peça estrenada el 1997 no
és pas explicar el conte La venedora de
llumins de Hans Christian Andersen, el seu punt de partida i una de les
històries més cruels, tot i la pàtina sentimental, de l’escriptor danès. Més
aviat es tracta de traduir en música el contingut tràgic del relat, el seu
substrat més essencial, d’aquí el subtítol “música amb imatges”. El text, a més
d’estar reduït a la mínima expressió i sense cap voluntat narrativa, està
esmicolat fins al límit de la incomprensibilitat, i Lachenmann hi afegeix un
fragment de Leonardo da Vinci (sobre la por i la fascinació que genera la
foscor d’una cova) i, tria ben singular, un escrit d’una terrorista alemanya de
la Fracció de l’Exèrcit Roig que justifica la violència contra un sistema
inhumà perquè expressa “la revolta dels destruïts contra la seva destrucció”.
L'home i la seva víctima contemplen el fet |
A la no narració de l’obra s’hi va afegir el
comentari de la posada en escena de David Hermann. Si la venedora de llumins
viu i mor fora del camp de visió de la societat despietada que l’envolta, aquí
es mou en els intersticis (els conductes d’aire) d’una estructura d’habitacions
a tres nivells, espectacular decorat de Christof Hetzer. Hermann segueix amb
més o menys llibertat els punts clau del conte d’Andersen, fins a la visió de
la seva àvia i l’ascensió, si no al cel, sí a les estrelles, de la noia. Però
el director amplia el focus amb accions paral·leles que intensifiquen la
sensació d’estranyesa i incomoditat de l’obra. En una de les habitacions, dues
noies, pianistes aterrades per una partitura, veuen sorpreses com un home
altíssim va deixant coets en un munt d’ampolles de cava. En una altra estança,
un home contempla un vídeo d’una dona morta en banyador (l’ha matat ell?), que
apareix per turmentar-lo. Si la venedora de llumins d’Andersen mirava per la
finestra la felicitat nadalenca dels altres, la de Hermann i Lachenmann està
envoltada de soledat i incomunicació.
Les pianistes reben una visita inesperada |
L’impacte més gran, per descomptat, l’ofereix
la música polièdrica, aspra i sense concessions de Lachenmann. Batecs, alenades,
murmuris, frecs, coexisteixen amb explosions cataclísmiques en una partitura
que assalta l’oïda i la conquereix. Lothar Zagrosek era el director ideal,
perquè va estrenar l’obra i perquè les obres de gran complexitat no tenen
secrets per a ell. La seixantena llarga d’assajos d’orquestra que ha necessitat
el muntatge van sortir a compte si jutgem per la resposta exemplar del conjunt
de la Deutsche Oper, equivalent a la del cor (que ha de fer força més coses a
més de cantar) dirigit per un vell amic liceista, William Spaulding. A banda
dels actors, encapçalats per l’àgil Mädchen de Bini Lee, només hi ha dos veus
solistes, dues sopranos, Hulkar Sabirova i Yuko Kakuta, que han de fer aguts
com rosquilles.
Repassant el número especial de la temporada
2012-13 de la revista francesa Opéra,
l’allau d’Elisirs, Flautes i Carmens és aclaparador. Cap problema, si aquestes obres mestres és
fan com cal. Són, tanmateix, espectacles com aquesta Das Mädchen mit den Schwefelhölzern els que queden gravats en la
memòria.
Fotos: Bernd Uhlig
Xavier quin plaer el de llegir una reflexió amb l'espai i les il·lustracions que mereix, fora de l'espai escatimat dels diaris (ei!si no es tracta de rock), Fan ganes d'agafar el primer avió i anar-se'n a la Deustche Oper... ( ai les èpoques en que la butxaca donava de sí...!)
ResponEliminaJordi
Gràcies pel teu comentari, Jordi. La premsa convencional està com està, però al menys hi ha alternatives per als que no ens resignem a quedar en silenci. Això sí, espero no arruinar-me en l'intent!
Elimina