Va ser una simple anècdota curiosa per
recordar, perquè l’antic director musical del Liceu va tornar a signar una
versió més que notable, brillant i poderosa, enlairant amb mà ferma els grans
conjunts (el final de l’acte segon, esplèndid) i respectant tant la
lluminositat com els elements més amenaçadors de la partitura. Una concertació
digna d’aplaudiment que va comptar un cop més amb una orquestra que toca amb un
entusiasme envejable i un cor que pot passar sense parpellejar de l’esclat més
impetuós al pianíssim més eteri (i això que el meu seient no era el millor per
escoltar-los). A més, aquest protagonisme que pren l’orquestra sobre l’escenari
fa pensar que, ben mirat, obres com Lohengrin
no estan pensades per a l’acústica de Bayreuth. I la pregunta que cal fer és: tornarà aviat Weigle a dirigir al Liceu?
A l’hora de les salutacions finals, Weigle,
cor i orquestra van tenir companyia, perquè Klaus Florian Vogt va ser rebut amb
una ovació eixordadora. Faig un incís personal. El tenor alemany mai m’havia
fet gaire el pes, aquest color blanquinós de la veu m’arribava fins i tot a
enervar, com si fos una aberració de la natura. Però com Saule va caure del
cavall camí de Damasc, un servidor va haver de treure bandera blanca l’any
passat, justament a Bayreuth amb Lohengrin
(segon incís, no era el primer Lohengrin que li veia i, a sobre, havia vist
també, i lloat fins a l’estratosfera, el cavaller del cigne de Jonas Kaufmann,
tant al Turó Verd com a Munic). Al Liceu Vogt va repetir una interpretació que
sembla contradir a cada pas les presumpcions prèvies. L’aparent fragilitat no
és tal, i els tons subtils i delicats –la seva aparició a l’acte primer-
conviuen amb una fermesa i una resistència imprescindibles per a aquest paper.
D’acord, el color no és pas heroic, però el fraseig, sempre musical, té
l’energia necessària i, superat un ínfim titubeig al duo de l’acte tercer, el
seu “In fernem Land” va ser exquisit
–els reguladors a “Taube”!-. Un
Lohengrin formidable que, com el personatge, no va acabar de trobar
correspondència en els que l’envoltaven.
Annette Dasch gaudeix de força predicament als
països germànics, no del tot comprensible, ja que la soprano alemanya té força
limitacions que un paper com el d’Elsa posa més de relleu. La presència és
glamurosa (no calia, però, sortir amb un vestit diferent a cada acte) i Dasch es
va posar en la pell del personatge des del preludi, amb uns ulls oberts com
plats que feien por, però Elsa li ve una talla gran a una veu d’agut que no
acaba d’alliberar-se i afinació a vegades al límit (aquests atacs amb un so pla
abans d’inflar-lo). S’ha de reconèixer, tanmateix, que a l’acte tercer va posar
tota la carn en la graella. La parella de dolents seguia el mateix esquema
de valoració, em va agradar més el Telramund penetrant i emfàtic de Thomas J.
Mayer, sense necessitat de recórrer al bram com altres malvats d’òpera, que
l’Ortrud verinosa alhora que estrident (amb aguts mig xisclats) de Susan
Maclean.
Més discrets encara van ser el Rei Heinrich de Wilhelm Schwinghammer,
de curiosa semblança amb un rei televisiu (l’Enric VIII de Los Tudor), cant noble però veu molt verda encara (al límit de les
seves forces a l‘acte tercer), i l'Herald de vibrato generós de Ralf Lukas,
secundari habitual de Bayreuth. Sovint es repeteix, amb raó, que molts dels
millors cantants wagnerians del moment no volen anar al festival –massa
assajos? Paga massa reduïda? Ofertes més temptadores a altres bandes?- i, al
costat de noms de qualitat (que n’hi ha) i intèrprets fiables, hi ha massa
mediocritat vocal circulant. La justa apoteosi no ens ho ha de fer oblidar. I
ara, Tristan.
Fotos: A. Bofill
Fotos: A. Bofill
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.