El reguitzell d’inauguracions
de temporada dels últims dies (perdoneu, em vaig perdre la d’Ibercamera) va
culminar amb el primer concert del curs regular de l’OBC. La catifa vermella
que hi havia a l’entrada de la Sala Pau Casals de l’Auditori potser hagués
estat millor posar-la a l’escenari, per rebre com es mereix Arcadi Volodos. El
pianista rus no va decebre, com era d’esperar, la qual cosa no vol dir que el
seu art no segueixi generant una admirada estupefacció.
Volodos abordava
el Concert per a piano núm.2 de Brahms,
partitura àmplia i polièdrica, i ho va fer amb una tècnica espectacular al
servei d’una aprofundida lectura musical. La seva va ser una versió d’un
romanticisme sense subterfugis, amb un control impressionant del color, del
tempo i de les gradacions infinitesimals. Un cop més, Volodos va desplegar una
gamma dinàmica sense límits aparents, des de la potència titànica capaç de
competir amb una orquestra que mai és mer acompanyament, fins al murmuri més
incorpori i delicat, per exemple, en un Andante convertit en un instant d’inefable
serenitat. El solista també va integrar tots els elements –dramàtics, poètics, juganers
(el deliciós final)- en una interpretació sobirana que es va veure perllongada
per dues propines divergents: si a l’enigmàtic Minuet D600 i Trio D610 de Schubert un cop més el control dinàmic
deixava la boca oberta, en la impetuosa Malagueña
de Lecuona arranjada per ell mateix el desplegament de focs d’artifici
pianístics va ser espectacular.
Un concert d’obertura
de temporada no és la prova definitiva, però sí que pot donar pistes de com
poden anar les coses durant la resta del curs. La serietat i rigor del treball
de Pablo González és d’esperar que acabin de donar els seus fruits en els
propers mesos. En la sessió que comentem, l’acompanyament del concert de Brahms
que va oferir el director asturià va ser una mica difús, sense la ductilitat
que oferia el solista (el repte, certament, era difícil), si bé també hi havia
un problema genèric de sonoritat de l’orquestra, de manca de presència de la
corda greu, com es posava de manifest en les toves rèpliques al piano en el
segon moviment. Al costat d’això, cal esmentar la bona tasca dels solistes, com
José Mor al violoncel o, més endavant a Xostakóvitx, Dolors Giralt a l’oboè.
Més afermada va
ser la resposta global (més assajos?) en una segona part purament orquestral.
En una temporada on la prudència, o la manca de risc, sembla ser la nota
dominant, l’OBC només interpretarà dues obres de compositors vius, i les dues
del mateix autor, Blai Soler (1977), jove músic català resident a Londres.
Òbviament, la queixa no és que li toquin dues obres, sinó que no hi hagi més
presència de la música actual, d’aquí o de fora. Plain-Chant neix d’un encàrrec de la Filharmònica de Londres en el
qual Soler desplega un ampli ventall d’efectes orquestrals ben conduïts amb
fugaços tocs orientalistes. Un bon avançament per a l’obra que d’aquí uns mesos
li estrenarà l’OBC.
La llarga i
heteròclita sessió (es feia difícil establir un lligam entre les tres peces
programades) culminava amb l’efervescent targeta de presentació de Xostakóvitx.
Escrita als 19 anys, la Simfonia núm.1
és una partitura ben atraient, més enllà que avanci alguns dels trets
definidors de l’estil del compositor soviètic, com la desolació tràgica o l’humor
mordaç. És, en tot cas, una obra que escau bé a l’estil directe i nítid de
González, que en va oferir una versió incisiva i contrastada, amb una bona
prestació de l’orquestra. Confiem que les ventades de crisi que ens ataquen no
afectin la progressió de l’OBC com és de suposar que ho ha fet en uns programes
de mà, diguem-ne més senzills.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.