La primera vegada sempre marca. La primera
òpera que vaig veure fa un grapat de lustres va ser La forza del destino de Verdi i, deixant de banda l’impacte
inesborrable que va deixar en aquell jovencell (el virus operístic va quedar inoculat
sense possibilitat de cura), hi ha un factor en aparença secundari que recordo amb
vivesa: comprovar, estranyat, que hi havia una part de l’argument que havia
llegit en el programa de mà que mai vaig veure a l’escenari. No entenia de cap
manera com podia faltar un tros de l’obra. Anys després vaig saber que hi havia
una cosa que es deia tall, però sens dubte aquella incomoditat inicial va
contribuir molt a la meva obsessió pel respecte textual a la creació del
compositor. Bé, per fi el Liceu ha presentat l’obra verdiana sense talls, en
especial amb els dos duos tenor-baríton, tot i que ja s’havien interpretat en
alguna funció del muntatge vist durant l’exili al Victòria.
Dos enamorats de cap a la tragèdia |
La forza
del destino és una obra complicada pel repte
dramatúrgic que la seva volguda dispersió (ho sento per Verdi, però si es fes
un referèndum, la majoria diria que l’última escena de l’acte tercer es pot
independitzar) i l’acumulació d’improbabilitats argumentals suposa per al
públic actual, i pels desafiaments considerables que han de superar els
cantants. El Liceu va obrir la temporada regular amb una producció més aviat
dolenta i un nivell musical en general discret, rebuda amb entusiasme descriptible.
És clar que aquestes funcions amb un públic amb sobredosi de rics, famosos i
poderosos tampoc són camp propici per al desbordament de l’aplaudímetre.
Renato Palumbo va liderar una versió marcada
per temps esperitats que no només no van deixar respirar la música en massa
moments, sinó que tampoc van posar les coses fàcils als cantants. No hi va haver
grans estralls ni decalatges catastròfics i sí la irritant sensació que per
milionèsimes de segon fossat i escena no anaven a l’hora. Palumbo, tanmateix,
és un director d’ofici sòlid i, deixant de banda algun excés de brutalitat, la
temperatura dramàtica va ser l’adequada, i tan l’orquestra com el reforçat cor
van rendir a bon nivell. La seva decisió d’interpretar l’obertura després de l’acte
primer no va aportar ni danys ni beneficis, per tant és perfectament inútil.
El sant Crist, la cadira i el buit |
La impressionant armadura vocal de Violeta
Urmana mostra ja algunes esquerdes, com un agut endurit, més laboriós,
estrident fins i tot; la incapacitat de deixar flotar el so, per contra, no és
cap novetat, tot i que és una característica necessària per a tota Leonora.
Queda la intensitat d’una cantant que mai s’amaga i una veu penetrant, que no
és poc. Marcello Giordani va ser igual a ell mateix, un terç superior
impactant, encara que cada cop explotat de forma més estentòria, i un
centre-greu dèbil. Si el fraseig no és un prodigi d’imaginació, al menys la
tessitura d’Alvaro li escau més que la de Radamès.
Comptat i debatut, el cantant més satisfactori
entre els protagonistes va ser Ludovic Tézier en el seu primer Don Carlo. L’instrument
és, simplement, esplèndid, homogeni, amb cos, i si el baríton francès a vegades
peca de cantar a un pam de distància del personatge, en aquesta funció va posar
força carn a la graella. El Padre Guardiano de Vitalij Kowaljow va tenir l’ajustada
noblesa, ja que no la màxima rotunditat, requerida, mentre que Bruno de Simone
va ser un Fra Melitone de bona tradició bufa. Ara bé, recordant que el primer
Melitone va ser també el primer Foscari i Miller, potser el paper necessita una
altra densitat vocal. Com Preziosilla també necessita una lleugeresa i
petulància que Marianne Cornetti, tot i un agut ferm, no té. Abramo Rosales
(Marquès), Cristina Faus (Curra), Vicenç Esteve Madrid (Trabucco) i un grapat
de solistes del cor liceista completaven el repartiment d’aquesta calidoscòpica
obra.
Amics de moment, enemics mortals en un tres i no res |
Un llibret que crida espanyols i italians a la
guerra contra els alemanys (de fet, austríacs) té força possibilitats de
relectura en els negres temps que vivim. Fins i tot, semblava que Jean-Claude
Auvray fes seu el discurs de que l’austeritat és una virtut (amb franquesa, jo
prefereixo la generositat i la solidaritat), tan poca cosa hi havia a l’escenografia
dissenyada per Alain Chambon. Al menys, el vestuari de Maria Chiara Donato i la
il·luminació de Laurent Castaingt van donar una mica més de joc. Com a
leitmotivs visuals hi va haver una cadira que deuria viatjar per mitja Europa i
un sant Crist crucificat sense creu, estès a terra al final potser per fer un
tres en ratlla amb els cadàvers dels germans Vargas.
A punt de fer el tres en ratlla de cadàvers |
La translació de la trama a mitjans segle XIX,
en ple Risorgimento, és ben lícita si no fos una simple tapadora de la direcció
d’actors sota mínims d’Auvray, incapaç de sortir dels tòpics del melodrama més
tronat, una opció ben perillosa en una obra com La forza. Veure desfilar soldats i monjos de banda a banda semblava
una solució d’emergència per omplir el buit escènic –com es veuria aquest
muntatge en la immensitat de la Bastilla, on es va estrenar el novembre
passat?-, i el recurs a una coreografia pseudoflamenca en el quadre de l’hostal
provocava vergonya aliena. I sí, va sortir una bandera espanyola, com havia de
ser, per exigències del guió. Més fumut seria veure-la desfilar de nou Diagonal
avall.
Fotos: A.Bofill
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tots els comentaris són benvinguts sempre i quan es facin amb uns mínims d'educació i respecte i no s'amaguin rere l'anonimat o pseudònims més o menys enginyosos.